Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tämja tuppen?  (läst 2741 gånger)

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
Tämja tuppen?
« skrivet: 08 apr-12 kl 12:02 »
Hej
Har en ganska ung tupp som kom till mig och mina sex hönor för tre veckor sedan.
Jag har en fundering som någon i detta forum kanske kan svara på.

Bör man försöka tämja tuppen. Han har redan blivit van vid att jag kommer med "gotte" och står alltid precis innan för dörren när jag öppnar till hönshuset. Då vill han kika vad jag med mig, sen flyttar han sig lite undan så jag kan komma in och stänga dörren.

När jag växte upp hade vi höns och en elak tupp. Att tuppen Artur var elak berodde på att min far (i yngre år) tyckte det var väldigt roligt att reta tuppen. Det fick han sedemera lida för när tuppen blev fullvuxen med ordentliga sporrar. Tuppen anföll pappa och satte en sporre i hans knä så att en sena blev skadad och han var tvungen att uppsöka läkarvård. Tyvärr slutade hela historien med att min far hoppade på kryckor och tuppen fick plikta med sitt liv.

Jag skulle önska att min tupp blir en trevlig och medgörlig tupp, men funderar på om jag bör tämja honom på något sätt. Eller ska jag bara låta honom vara ifred och visa honom respekt?

Mvh
//Maria

fräsen

• Gäst
SV: Tämja tuppen?
« Svar #1 skrivet: 08 apr-12 kl 12:16 »
När det gäller handjur är det alltid bättre att låta dom vara, annars kommer de tids nog att antingen se en som en konkurrent som ska dödas eller en hona som ska sättas på...
Det räcker gott att tuppen känner igen dig som den som ger han mat.

GAVIA ARCTICA

• Love me - love my animals
    • Jämtland
« Svar #2 skrivet: 08 apr-12 kl 12:20 »
Oh så bra! Det var nog det jag anade  :)

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 08 apr-12 kl 12:22 »
Det  finns två metoder som kan leda till folkilsken tupp, an tingen retar man den eller också gör man den riktigt, riktigt tam och orädd.
Sedan kan tuppar bli arga ändå, utan dessa metoder,  men det är onödigt att spä på risken.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

lena70

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 08 apr-12 kl 12:57 »
Oftast är tuppar snälla och trevliga, när djur blir aggressiva, har oftast nån, tex barn i ren okunnighet, retat dom. Naturligtvis (kan)blir då djuret aggressivt..När jag jobbade på djurpark, kunde små killar, tycka det var "kul" att reta tupparna..det gjorde att de blev aggrissiva, och vi fick avliva dom. Sånt gör mig förbannad, det är inte tupparnas (djurens ) fel..Utan människan, som inte vet hur djur ska hanteras och behandlas, som gör att det kan bli så här..
Visa bara din tupp respekt och var snäll mot honom, så kommer inget att hända..( undantag finns ju..men jag har inte stött på särskilt många under mitt liv, oftast finns det en förklaring, till varför djur, beteer sig, si eller så..)

AnetteA

• Västergötland
    • Lantisarna
« Svar #5 skrivet: 08 apr-12 kl 19:27 »
Vår stora tupp var hanterad mycket från kläckning tills vi fick honom av mina kusiner. Han var som en knähund, hade blivit runtburen av deras dotter och handmatad. Hur tam och go som helst, när han kom till oss fick han egna damer att vara med och blev inte lika bortskämd. Han är fortfarande snäll och go, går visserligen ur vägen när man kommer men äter ur handen om man bjuder. Det är en rejäl Sussextupp, så det gäller att håla rätt på fingrarna för han har kraft i näbben.  ;D

Vår lille holländska dvärgtupp var näst intill vild när han kom till oss, men daglig hantering har ändrat på det. Han kommer och äter ur handen han med, och går att plocka upp i handen när han är ute. Även han går ur vägen när man går rakt på.

Hantera gärna tuppen, det är bättre den dagen den kanske behöver vård, så de inte får totalpanik bara för att de inte är vana vid kontakt. Tuppar som inte tål att hanteras och blir ilska passar bäst i grytan. ;)
www.lantisarna.webs.com - En inblick i ett pars vardag när dom tillsammans återupplivar en gård i västgötska skogarna. Höns, Gäss, Kalkoner, Kaniner, Får, Hästar & 2 dårar till folk. :D

Dela detta:

* Inloggade just nu

218 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Vilken underbar inspiration!
/Anneli Ullergård

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser