Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Detta är så otroligt spännande! Idag tror jag våra första lamm föds!!!  (läst 2034 gånger)

Hejja

• -
Det var ett tag sedan jag var här inne och skrev. Är ägare till 3 underbara Oxford Down får. Har länge gått och funderat på om de blivit dräktiga och efter att jag klippt dom för 2 veckor sedan är det inga som helst tvivel. Det kommer att födas lamm här på gården :D

Den minsta av våra tackor kommer också att lamma först. Hon har sedan några dagar helt släppt bäckenbanden och juvret är riktigt stort nu.
Trodde egentligen hon skulle lamma förra veckan men icke. Hade en bekant här en sväng i går som är veterinär och hon trodde att de skulle komma lamm när som helt och nu är vi nog snart där.
Såg att hon drog sig lite ifrån de andra fåren nu på morgonen och jag har varit ner till stallet och strött upp med halm och gjort mysigt till henne. Tog in "alla" fåren och har nu satt henne i en separat lammningsbox precis bredvid sina kompisar.
Så spännande detta är  ;D Var precis nere och tittade till henne igen och nu är hon inte alls sådär skrikig som hon alltid är när jag kommer utan ser lugn och nöjd ut men låg kvar i boxen när jag gick in till henne. Så jag tror att hon har lite känningar.
Så om 2 timmar skall jag gå ner till stallet igen. Vill inte springa skyttetrafik för att störa henne så om jag har tur kanske det kommit en fosterblåsa då. Vi får se. Men jag känner mig ändå ganska övertygad över att det kommer att ske inom det närmsta dygnet.

Nu hoppas jag bara lammningen går bra och blir okompliserad. Men det kan man aldrig veta. Återkommer och vi fått tillökning här på gården!
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

Jennyt

• Västergötland
Jag hade ju önskat mig att du kunde koppla upp en webcam, här på forumet e klart o:) Håller tummarna!
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Det får väl duga med vanliga bilder sedan, när allt är klart.
Åsenfår, hundar och katter

Jennyt

• Västergötland
Jojo..... men då måste man ju väääänta ::) ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Hejja

• -
Ja det skulle vi ju ha haft ;)
Vi har kameror monterade nere i stallet. Brukar försöka följa hästarna när de skall föla via dom. Så slipper man springa ner mitt i natten utan ser i lugno i ro inne från huset hur allting verkar.

Men nu blir det bara störningar på tv:n så därför får jag själv springa ner o kolla. Var nere för en stund sedan och då låg hon kvar på samma ställe och såg lika nöjd ut men jag tror med största sannolikhet att det blir idag :)
Ni får ursäkta att jag tjatar men herregud vad detta är spännande. Sedan går det inte att skjuta under stolen med att Oxford Down lamm är så underbart vackra. Måtte nu bara allt gå bra så det inte är döfödd lamm som kommer :-[
Roligt att höra att ni tycker det är lika spännande som jag! Jag återkommer om hur det går!
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

roma.bos

• -
    • Stuga Nossan
Åååh, vad spännande det är. Vi fick våra två första lamm på Långfredagen. Det var första gången som jag såg ett lamm föddas.
Och nu var det två och mina !! Allt är nytt för oss,aldrig haft får när vi bodde i Holland. Så nu väntar vi på andra tre tjejer som ska lamma snart!!
Håller tummarna för dig att allt går bra!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Men va kul me folk som tycker om sina får!  En kamera skulle helt klart ha varit kul - och praktiskt, ty inte alla tackor gillar besök under "arbetet".  Men nu får vi följa förstförderskans arbete via en tråd, inte dumt det heller!  Det har vi för all del gjort många gånger på det här forumet, men så sällan en normalförlossning!  Den ser vi fram emot, alla vi amatör-barnmorskor!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anna S

• Glad 26åring som älskar både små och stora djur.
    • Södermanland
    • Afrikanska Dvärggetter
Jag har varit med om ett flertal lammningar och killningar, och det är lika spännande och kul varje gång!
Hoppas att allt går bra! Ska bli kul att få se bilder på lammet/lammen sen! Lycka till!
Jobbar med djur och barn, har själv häst, hund, kanin, getter och hamstrar, kika gärna på www.dvarggetter.n.nu :)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Jag har varit med om ett flertal lammningar och killningar, och det är lika spännande och kul varje gång!
Hoppas att allt går bra! Ska bli kul att få se bilder på lammet/lammen sen! Lycka till!
Ja visst är det!  Och varje gång sitter jag där och darrar, och tänker HUR har jag trasslat till det för mig, med detta ansvar för en annan levande varelse, hur ska det gå, det kommer att gå galet på 1000 sätt ...  :o

Och sen när det gått bra, så gråter jag av glädje!  Varje gång! :D  :-[
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Hejja

• -
Hallå!
Här är jag igen. Klart jag inte glömt bort er ;)

Har tillbringat dagen med att gå ut i stallet varannan timme för att kolla till fåret som skall lamma. Hon ligger fortfarande mest lungt och tittar sig mot magen mellan varven. Tror ändå att det blir lammning i kväll/natt så jag vet vad jag har framför mig :D

Så några frågor till er som varit med förr!
Hästar fölar oftas på kvällen/ natten. Är det samma för får? Brukar de släppa till mjölken precis innan de skall lamma? En del hästar kan nämligen  göra det men juvret är väldigt stort men inte spänt. Jag väntar så får vi se!

Återkommer som jag lovat!!!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Många får lammar på natten, mina egna brukar klämma fram sin lamm runt 5-6 på morgonen så lagom till man skall till jobbet finns det småttingar därute som man bara måste kolla och klämma lite på innan man går till jobbet  :)

Mina tackor är fantastiskt avslappnade och har inget emot att man sitter och tittar på dem medans de föder. Vid nåt tillfälle var vi 4 vuxna som andaktigt satt tysta och bara tittade med stora ögon det brydde de sig inte om heller :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

MonaW

• Västmanland
    • Monas sida
Mina tackor har oftast lammat tidigt på morgonen. De har för det mesta visat genom att "bädda", de krafsar i bädden, de reser sig och lägger sig igen och man brukar kunna se om de har värkar, då spänner de sig. De slutar äta och idisslar inte heller.
Åsenfår, hundar och katter

Dela detta:

* Inloggade just nu

340 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser