Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Giljotin  (läst 14313 gånger)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Giljotin
« Svar #60 skrivet: 15 apr-12 kl 22:53 »
Jag hälsade en gång på en gammal kvinna, som bedövade ett par ungtuppar genom att ta dem en och en i båda händerna över vingarna, ett ganska mjukt och snällt grepp, och sen drämde hon hans huvud i en dörrpost.  Inte mycket siktande, och slapp vart han.  Sen skars hans huvud av.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Viickiss

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 20 dec-13 kl 11:04 »
JAg gör ett försök att väcka liv i denna gamla tråd  ;D
Ni som drämer höna/tupp i  huvudet med tillhygge hur lyckas ni med det är det inte svårt att hålla samtidigt som man ska träffa rätt ? / Vickis
Våra härliga hönor är så GOOOA! :D

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #62 skrivet: 20 dec-13 kl 11:25 »
Jag brukar ta dom under armen med ett stadigt tag om halsen, sen har jag ett gammalt hammarskaft som sköter resten. Fungerar bra även på gäss och ankor. Det finns ju ett trix med att korslägga vingarna och på så sätt låsa dom för eventuellt fladder. Men in med deras kropp i armhålan och håll om halsen, sen är det bara att slå till, och sedan fram med kniven. Man får alltså ha alla grejer framme och på plats, inte vela runt och fälla upp knivar och tappa vedträn.
Det är aldrig för sent att ge upp.

Håning

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 20 dec-13 kl 11:29 »
Nä det är ganska enkelt  ja brukar ha dom under ena armen och klappa till med ett vedträ eller något liknande .sen så blir det huggkubben .

Lavendel

• Södermanland
« Svar #64 skrivet: 20 dec-13 kl 16:15 »
en människa som slås till medvetslöshet lär nog röra på sig med div ryckningar den med, traumat i sig själv gör ju att nerver å allt å alla muskler liksom får ett eget liv. Om man jämför kraften av slaget hönan får å kraften för det samma hos människan. Så alla sprattlar mer eller mindre om man bli slagen till medvetslöshet.

/Lavendel

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #65 skrivet: 19 jan-14 kl 12:18 »
Jag har ännu inte slaktat själv. Däremot fick jag avliva en sjuk höna. Svingade henne i en sten. Stendog såklart 8) bara att hålla kvar till dödsryckningarna slutade. (utsäkta dålig humor)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Görangranholm

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 19 jan-14 kl 17:29 »
Som barn fick jag lära mig : 1. håll i fötterna ,svinga runt en bra stund. 2. slå skallen i en sten/annat hårt 3. Hugg av huvudet med vass yxa på huggkubb.

MagnusL

• Skåne
« Svar #67 skrivet: 19 jan-14 kl 19:58 »
Men höns ska inte sprattla när du bedövat dom, då slår man för hårt. Det har nämnts i många trådar tidigare.
Att människor som förlorar medvetandet kan sprattla rycka (och spy etc) har inte så mycket med det att göra, det beror ju helt på vad orsaken är. Ett epileptiskt anfall har ju inte så mycket med bedövning genom påk-slag att göra.

Vickiss, det funkar fint att lägga en påk/kvastskaftbit/rör/baksidan på liten yxa typ bredvid huggkubben, greppa hönan och vik in vingarna, lägg ned den på backen bredvid 'klubban' och tryck ned den så att den ligger på magen, sen kan du fortsätta hålla tryck med bara vänsterhanden (är den väl på mage med invikta vingar är dom oftast väldigt lugna och stilla) och slå den precis i skallbasen (bakhuvudet) med klubban. Snabbt och snärtigt utan massa kraft. Upp på kubben direkt och av med huvudet.
Är du sen ute så är det nästan lika bra släppa hönan och låta den sprattla slut på sig då dom ofta böjer nackstumpen bak mot ryggen och såklart då sprutar ned en med blod om man håller den :/

Därefter är det bara plocka och hänga den för mörning eller hänga den direkt (och flå sen). Ta ur den är bäst och enklast efter man hängt den (typ 40 dygnsgrader)
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
Men varför?
« Svar #68 skrivet: 21 jan-14 kl 18:58 »

Många verkar osäkra på hur man slaktar men känner också obehag. Helt förståeligt tycker jag!

Men...varför slakta överhuvudtaget? Varför inte välja att se dessa underbara, charmiga och sociala djur som husdjur? Och skippa att äta kyckling. Man hittar mängder av vegetariska alternativ i varenda mataffär - tofu, quornfilé osv. Som dessutom är nyttigare.
En del verkar skriva om avlivningen lite skämtsamt, men tänk att det är ju ändå ett LIV och en individ man dödar... Tänk er in i djurets situation, vad det känner och hur stor lust det har att få leva vidare.
Jag håller med om att det är bättre att slakta egna än att stödja den extremt plågsamma kycklingindustrin. Men ändå helt ONÖDIGT...

Det är superlätt att avstå kyckling! Man kan ju fortfarande självhushålla på äggen :-).

Inget illa menat, bara en tanke- och empati-väckare.

Hälsn. Katarina
http://chickensteps.wordpress.com/

Skriver om Höns & Lantliv i bloggen ChickenSteps. Välkommen!

Trollmor

• -
« Svar #69 skrivet: 21 jan-14 kl 20:39 »
Välkommen till forumet, ChickenSteps!  Trådstartaren har just precis empati, eller snarare: Hon älskar sina hönor, och vill dem det allra bästa.  När deras tid är ute, vill hon inte skicka iväg dem till ovissa öden, eller transportera omkring dem för att någon annan ska ha ihjäl dem.  Hon vill att de ska leva och dö hemma, heder åt henne!  :D

(Jag ser att du har höns du också.  Hur gör du själv?)

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #70 skrivet: 21 jan-14 kl 21:23 »
Först Trollmor, tack! *kram*

ChickenSteps jag tycker om kött och min kropp behöver kött, därför vill jag kunna slakta själv. Självklart ser jag mina höns som mina älskade husdjur (tillbringar gärna timmar i hönshuset varje dag när jag kan, bara för att vara med dem och vara en del i flocken, se vad de pysslar med, klappa lite på en och annna osv.) likväl som avelsdjur då mitt stora intresse är rasavel. Problemet är att det alltid uppstår överskott på tuppar och med för många tuppar mår hönorna inte bra. Dessutom har jag inte råd att köpa foder till alla dessa överskottstuppar hur fina, trevliga, vackra eller underbara de än är.

Så... naturens lag är att äta eller ätas. Höns är bytesdjur, det är naturligt att de blir mat till rovdjur (och ja, jag anser att människan är ett rovdjur som äter kött, iaf jag). Ställer mig mycket frågande till om konstgjorda livsmedel som ska försöka likna kött verkligen skulle vara nyttigare?

Inget illa ment :)
Jag, lilla sonen, katterna och hönsen... Vi bor i ett underbart torp på landet dit knappt nån hittar. :D

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #71 skrivet: 21 jan-14 kl 23:48 »
Jag har inte slaktat så många fåglar än, har nog inte passerat 100-strecket, och funderar som vanligt på att hitta det perfekta sättet. Bedövningsslaget kommer jag att lösa med fjäderdrivet slag, så att det alltid blir lika hårt och träffar rätt (träklubba nu). Och handyxa eller machete tycker jag är smidigare än sax. Men när huvudet är av så far ju både höns och ankor något förskräckligt. Hur är erfarenheten av slakttratt? Det känns som att den blodskvättande delen blir betydligt mindre då.

Trollmor

• -
« Svar #72 skrivet: 22 jan-14 kl 20:42 »
Det där låter lärorikt för oss andra, Bäste Dräng.  Du får gärna visa och berätta mera.  Jag funderar också på något fjäderdrivet.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #73 skrivet: 22 jan-14 kl 20:44 »
Välkommen till forumet, ChickenSteps!  Trådstartaren har just precis empati, eller snarare: Hon älskar sina hönor, och vill dem det allra bästa.  När deras tid är ute, vill hon inte skicka iväg dem till ovissa öden, eller transportera omkring dem för att någon annan ska ha ihjäl dem.  Hon vill att de ska leva och dö hemma, heder åt henne!  :D

(Jag ser att du har höns du också.  Hur gör du själv?)

Hej, tack!

Våra höns är bara knappt två år och vi har inte behövt avliva någon. Skulle någon bli allvarligt/akut sjuk och verkligen lider och inte kan räddas med den veterinärvård som finns skulle vi låta en veterinär avliva. Precis som med andra husdjur. Att se höns som 'husdjur' menar jag alltså att man har samma syn på djuret och ger det samma rättigheter och villkor som om det vore ett 'vanligt' husdjur typ katt, kanin eller hund.

Vi kommer inte att föda upp kycklingar just pga dilemmat att det är så svårt att hitta hem till ev. tuppar... Men hade vi skaffat så hade vi sett till att de fick ett gott hem som husdjur, inte för slakt. Men det är svårt att veta så vi avstår, också pga allt extra jobb.

Vi har två tuppar, funkar bra, den dominante är lite mopsig mot den snälle men inga slagsmål.

Hälsn. K

Trollmor

• -
« Svar #74 skrivet: 22 jan-14 kl 20:47 »
Kul att du svarade, ChickenSteps!  Jag ser att även du avlivar - och förstår att det kommer att bli nödvändigt.  I denna tråden diskuterar vi bästa metoden - för hönsen!

För egen del skulle jag inte utsätta mina djur för transport och veterinärbesök när de är sjuka, om det inte kommer att leda till tillfrisknande.

ChickenSteps

• Halland
    • ChickenSteps
« Svar #75 skrivet: 22 jan-14 kl 20:53 »
Först Trollmor, tack! *kram*

ChickenSteps jag tycker om kött och min kropp behöver kött, därför vill jag kunna slakta själv. Självklart ser jag mina höns som mina älskade husdjur (tillbringar gärna timmar i hönshuset varje dag när jag kan, bara för att vara med dem och vara en del i flocken, se vad de pysslar med, klappa lite på en och annna osv.) likväl som avelsdjur då mitt stora intresse är rasavel. Problemet är att det alltid uppstår överskott på tuppar och med för många tuppar mår hönorna inte bra. Dessutom har jag inte råd att köpa foder till alla dessa överskottstuppar hur fina, trevliga, vackra eller underbara de än är.

Så... naturens lag är att äta eller ätas. Höns är bytesdjur, det är naturligt att de blir mat till rovdjur (och ja, jag anser att människan är ett rovdjur som äter kött, iaf jag). Ställer mig mycket frågande till om konstgjorda livsmedel som ska försöka likna kött verkligen skulle vara nyttigare?

Inget illa ment :)

Hej på dig!

Alltså det är bara hur jag ser på det, men 'äta eller ätas' känns lite stenåldern för mig... I vårt moderna samhälle finns ju enorma valmöjligheter. Det är ok att gilla kött men vi behöver det inte.
Det där med 'konstgjorda livsmedel' är jag inte med på riktigt... Tofu består av sojabönor (ngt av det nyttigaste man kan äta) och vatten.... Quorn består av en näringsrik svamp. Om man inte gillar det finns ju massa massa annat som alternativ till kyckling.... :-)

Hälsn. K

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #76 skrivet: 22 jan-14 kl 23:40 »
Jag är inte så snabb alla gånger, har för mycket som är intressant runt om mig, och den närmaste tiden har jag inga smådjur som skall kila vidare så behovet är inte så akut här. Men när "precisionsbedövaren" är klar och testad på några grythöns, så skickar jag den gärna till dig, Trollmor, så du kan se på den med kritiska ögon.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #77 skrivet: 23 jan-14 kl 08:33 »
Därefter är det bara plocka och hänga den för mörning eller hänga den direkt (och flå sen). Ta ur den är bäst och enklast efter man hängt den (typ 40 dygnsgrader)
Nej, en ska ta ur "räntorna" (inälvorna) direkt efter slakt, de ska inte få hänga med resten av slaktkroppen, det känns lite urrrrk.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

MagnusL

• Skåne
« Svar #78 skrivet: 23 jan-14 kl 21:36 »
Skräptanten, det du säger gäller dom flesta andra djur men inte hönsfåglar. Dom har annorlunda anatomi som gör att dom inte får samma problem som tex däggdjur (att tarmsystemet sväller av microb gasbildande verksamhet och att magsyran bryter ner magtarmväggarna). Hos hönsfåglar torkar det hela ihop bara och skiljs mer från resten av slaktkroppen så det enklare går ta ur.
Det är något som massa jägare känner till och gör på skogsfågel och funkar lika bra på tamhöns.
Oo är kontinuerligt frustrerad över att Ipaden gör en till ofrivillig analfabet

Helena R

• Maskinförare
    • Östergötland
« Svar #79 skrivet: 24 jan-14 kl 07:28 »
Tack MagnusL för det svaret för då känns det genast enklare att slakta flera på en gång. Kan man plocka eller måste man flå efter att slaktkropparna hängt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

226 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser