Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trasigt äggskal BILDFRÅGA!  (läst 1209 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
Trasigt äggskal BILDFRÅGA!
« skrivet: 12 apr-12 kl 19:28 »
I vinter har vi fått två-tre sådana här ägg från våra hedemorahönor. Själva hinnan går en bit innanför skalet, så man kan skala det råa ägget utan att vita eller gula kommer ut. De har fri tillgång på snäckskal, har fått solrosfrön hela vintern utöver korn, vete, havre, samt matrester dagligen. Dagsljus har de även om de inte fått vara ute denna vinter pga flytt och ingen hönsgård ännu. Vad kan det bero på? Behöver de tillskott av något?
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Trasigt äggskal BILDFRÅGA!
« Svar #1 skrivet: 12 apr-12 kl 22:27 »
Förmodligen har någon höna trampat på ägget och så har skalet varit lite tunnt i änden. Det händer ibland om ägget har lite bråttom ut att skalet blir tunnare. Har ni bara fått 2-3 sådan ägg på hela vintern så skulle jag inte oroa mig. Är det någon brist eller sjukdom som ligger bakom sköra äggskal så skulle du se problemet betydligt mer frekvent, typ var och varannan dag.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

djurskydd

• Ångermanland
SV: Trasigt äggskal BILDFRÅGA!
« Svar #2 skrivet: 13 apr-12 kl 09:13 »
Tack för ditt svar Azoo-Lina! Då känner jag mig lugn!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

262 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser