Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  höna vätskefylld kärva ,uppburrad?  (läst 2936 gånger)

Nybo

• Västerbotten
höna vätskefylld kärva ,uppburrad?
« skrivet: 15 apr-12 kl 09:41 »
Höna som är dålig som har  vätskefylld kärva ,uppburrad hittar inte i sökfunktionen Vad göra?
Tack på förhand
// Camilla

TuppenRut

• Västergötland
SV: höna vätskefylld kärva ,uppburrad?
« Svar #1 skrivet: 15 apr-12 kl 22:20 »

Högst upp under "Alternativ.nu » Djur » Höns » Höns: Sjukdomar och skador »  ( SV: höna dåligt behöver hjälp )" står: Sökfunktionen är tillfälligt avstängd. Använd denna sida istället. Klicka på "denna sida" så kommer du till sökfuntionen.

Kan tyvär inte hjälpa dig när det gäller hönan dock. :-\ Lycka till!

Nybo

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 15 apr-12 kl 22:35 »
Hej TuppenRut jag har hittat den sökfunktionen men är inte speciellt överens med den.Använde antagligen fel sökord.
Hönan är lite bättre men är fortfarande intresserad av vad det kan ha varit för något som hon hadde/har.
Allmäntillståndet var riktigt kass och hon hadde så konstig färg i ansiktet ,kam blek och kärvan fylld med vätska försökte massera den men det kom ytterst lite.Uppburrad som en liten ballong.Ingen konstig avföring,inte rosslig,luktar ej konstigt.Hon går i en egen bur sen igår eftermiddag.
/7 Camilla

TuppenRut

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 15 apr-12 kl 22:44 »
Ah, det är jag som inte kan läsa... :-[

Hitta denna när jag googlade:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=111692.0

Du kanske redan har hittat den själv men men..

Nybo

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 16 apr-12 kl 07:02 »
Tack har ej fått upp den där länken när jag sökt ska kolla
// Camilla

645:an

• Småland
« Svar #5 skrivet: 16 apr-12 kl 07:50 »
Höna som är dålig som har  vätskefylld kärva ,uppburrad hittar inte i sökfunktionen Vad göra?
Tack på förhand
// Camilla

Dricker hon bara lite....så kan det vara vätskebrist....och då funkar vätske ersättning som du köper på apoteket sånt som är till barn och häller det i vattnet och det är inte farligt för dom andra hönerna så dom kan dricka det med. det funkade bra till min höna...Krävan vet jag inte mer än att den kaske typ tar lite tid längre för hon smaskat i sej tex. lite mycket spaggeti så lägg isåfall spagettin i blöt en stund innan så är det lättare för krävan att utföra sitt "jobb". Lycka till!

Tilda-Hilda

• Det är som det är, och det blir som det blir.
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 22 apr-12 kl 09:59 »
En av mina hönor verkade ha satt i "halsen" jag antar att det var något i kärvan, hon lät konstigt, som en skällande hund och mådde inte alls bra. Jag tog in henne i köket och försökte massera krävan, men sen tog jag en liten spruta och sprutade in vatten i halsen på henne och masserade emellanåt. Efter ganska mycket vatten, skulle tro närmare 1 dl! löste det upp sig och hon blev pigg och glad igen. Jag skakade om henne ganska rejält och masserade på... Det var en svettig halvtimme för jag trodde hon skulle dö...
Man, två ungar, katt, hund och islandshäst. Fattas bara några hönor sen är allt perfekt!

Nybo

• Västerbotten
« Svar #7 skrivet: 23 apr-12 kl 15:33 »
 :) Tack för era svar Kan medela att hönan är pigg och kry. Hon har återgått till sin flock värper ägg och är riktigt pigg och pratsam.Tyvärr så blev jag inte riktigt klok på vad hon hadde men huvudsaken är att hon är pigg nu
/7 Camilla

Dela detta:

* Inloggade just nu

166 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser