Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skum i ögat!  (läst 5535 gånger)

Palandi

• Gäst
Skum i ögat!
« skrivet: 16 apr-12 kl 19:00 »
upptäckte tidigare idag att min ena anka lagt sig till med ett tics, hon håller liksom på med huvudet som man själv gör om man har vatten i örat ungefär  :-\
Sen nu när jag var ute och "gjorde kvällen" såg jag att hon har skum i ena ögat...fångade in henne och kollade, och kunde inte se något uppenbart problem, bara att det skummade.
Men något är det ju som stör henne..
Någon som har varit med om detta, eller vad kan detta bero på?
 ???
palandi

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Skum i ögat!
« Svar #1 skrivet: 16 apr-12 kl 19:29 »
Med största sannolikhet är det ögoninflammation. Rengör deras vattenkar noga, och ge friskt nytt vatten minst en, gärna två, gånger per dag, så kanske hon kan tvätta rent ögat själv. Alternativt får du fånga in henne och tvätta ögat, helst med saltlösning, som den till sårtvätt.

Vill inte inflammationen ge sig, så får man skaffa antibiotika. Obehandlad ögoninflammation kan sprida sig in i huvudet, och kan leda till döden.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Mikrogård

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 16 apr-12 kl 20:27 »
Jag har sett det på diverse fåglar. Min myskdrake har haft det en gång oxå. Jag har bara sett det på hanfåglar, ett vitt skum i ögonvrån.
När jag frågade runt fick jag svaret att om det är skum och inte var så är det inte en infektion utan en reaktion. Men vet du att vattenkvaliten inte har varit den bästa så bör du väl börja i den änden.
Bor på en liten gård med två kalkoner, tre myskankor, tre katter (2 ras 1 hus) och två franska bulldoggar.

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #3 skrivet: 16 apr-12 kl 22:57 »
Dom kan få så om dom doppar huvudet i skitigt vatten ofta har jag hört. Våran kejsarankhona hade problem med det. Vi "botade" det med att byta vattnet flera gånger om dagen. Efter en vecka var det bra igen.
Hade en löpanka som fick så också, den hade mycket värre (vi upptäckte det nog försent) så henne behandlade vi med en ögoninfektionskräm. Funkade bra även det =)

har hört att om det blir för allvarligt kan det sprida sig in i hjärnan?? :X men vet inte om det stämmer.
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Palandi

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 apr-12 kl 08:03 »
Det låter ju rimligt, att det är någon reaktion i ögat.
Dock borde vattenkvaliten vara toppen eftersom det är tillrinning dygnet runt, så det borde väl inte kunna vara så mycket bättre. ?
Jag får ge det ett par dagar kanske och se om det släpper, annars hjälpa henne rengöra det.

Vill inte inflammationen ge sig, så får man skaffa antibiotika. Obehandlad ögoninflammation kan sprida sig in i huvudet, och kan leda till döden.
Vad rör sig detta om tidsmässigt? Jag menar, går det fort, som dagar, eller måste hon ha de riktigt länge för att dö av det?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #5 skrivet: 17 apr-12 kl 08:33 »
Vad rör sig detta om tidsmässigt? Jag menar, går det fort, som dagar, eller måste hon ha de riktigt länge för att dö av det?
Jag upptäckte en gås med ögoninflammation för något år sedan. Hade ingen antibiotika hemma, skulle fixa det efter helgen. Den kan kanske ha haft ögoninflammationen en liten vecka när jag upptäckte det. Den var död innan jag fått tag på antibiotika  :'(.

Vad menar du med att det är tillflöde hela tiden?

Detta med ögoninflammationer är en av anledningarna till att jag inte rekommenderar grävda dammar till gäss och ankor. Det är bättre med stora baljor, som går att diska rent ordentligt. Minst varannan dag rengör jag baljorna. När det är riktigt varmt rengör jag oftare. De skitar ju ner vattnet ofantligt, så det bildas en miljö som är idealisk för bakterier och mikroorganismer...
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Palandi

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 apr-12 kl 18:07 »
Jag upptäckte en gås med ögoninflammation för något år sedan. Hade ingen antibiotika hemma, skulle fixa det efter helgen. Den kan kanske ha haft ögoninflammationen en liten vecka när jag upptäckte det. Den var död innan jag fått tag på antibiotika  :'(.
Milde tid, går det så fort!? :o Jag tycker mig inte ha sett lika mycket skum i ögat under dagen som det var igår, dock skakar hon fortfarande på huvudet och det syns att ögat är irriterat, eller "annorlunda". Men jag hoppas att det är på väg åt rätt håll!

Vad menar du med att det är tillflöde hela tiden?

Detta med ögoninflammationer är en av anledningarna till att jag inte rekommenderar grävda dammar till gäss och ankor. Det är bättre med stora baljor, som går att diska rent ordentligt. Minst varannan dag rengör jag baljorna. När det är riktigt varmt rengör jag oftare. De skitar ju ner vattnet ofantligt, så det bildas en miljö som är idealisk för bakterier och mikroorganismer...

Det är konstant rinnande vatten i dammen, ungefär om en vanlig kran som står öppen för fullt. Dammen är ganska stor, så det kanske inte är tillräckligt? 

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #7 skrivet: 17 apr-12 kl 18:12 »
Det är konstant rinnande vatten i dammen, ungefär om en vanlig kran som står öppen för fullt. Dammen är ganska stor, så det kanske inte är tillräckligt?
Då är nog det problemet. Jag lånar mark av min granne, och har en grävd damm i en av inhägnaderna. Den  är avstängs, så att de inte kommer dit, eftersom bakterierna frodas i den. Ge vatten i en stor balja istället, eller om du inte kan stängsla bort dammen från inhägnaden, ha åtminstone en balja med rent vatten också.

Palandi

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 apr-12 kl 18:19 »
Då är nog det problemet. Jag lånar mark av min granne, och har en grävd damm i en av inhägnaderna. Den  är avstängs, så att de inte kommer dit, eftersom bakterierna frodas i den. Ge vatten i en stor balja istället, eller om du inte kan stängsla bort dammen från inhägnaden, ha åtminstone en balja med rent vatten också.

Hur vet man om det är så? Jag menar, man borde kunna göra ngt test?
Blir så besviken då jag äntligen kommit på någon nytta dammen kunde göra..så kanske den inte funkar bra ändå? Jag trodde dammen skulle vara själva "anledningen" till ankorna, så är den inte bra för dem? Är ankor lika nöjda med en balja?

ieenilorac

• Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #9 skrivet: 17 apr-12 kl 18:29 »
Mina är lika nöjda med balja, vad jag kan se. De kan ju bada i dammen då och då, främst tidigt på våren, när det inte är så mycket bakterietillväxt, eftersom det är kallt då. Men ska det hållas tillräckligt rent krävs nog pumpar och filter, samt diverse kemikalier. En balja är mycket lättare att rengöra, det räcker med en diskborste för det mesta, och en liten droppe såpa eller diskmedel när man ska städa noga.

Palandi

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 apr-12 kl 19:07 »
Jag förstår var du säger, men känner ändå att jag inte fattar hur det skulle kunna vara så.
Det är mycket med vatten i dammen, jag har bara tre ankor och vattnet rör sig hela tiden. Om inte denna damm är bra för ankor, vilken är det då?! Jag vet att de skitar ner, och jag förstår din tanke.
Finns det inga fler här som har damm till sina ankor, eller hur har ni det med vattnet?

Njura

• fritzonsfjader.webs.com
    • Skåne
    • Fritzons Fjäder
« Svar #11 skrivet: 17 apr-12 kl 20:18 »
Vi har en stor damm på ca 200kubik, både ankor och karpar samsas och kavliteten på vattnet håller sig bra! :) vi har också som du TS, tillflöde!  :)
Chabo, svart (normal), silvervete (normal, silke), Knölgäss
Kalkonen, bronce, röd bronce och narragansett
Blå påfåglar, Blå Myskankor

Palandi

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 apr-12 kl 19:05 »
För funderande trådföljare kan jag härmed meddela att min kära anka nu är frisk igen  :D
Jag har torkat rent ögat en gång om dagen, och om det gjort från eller till, vet jag inte  ::), men nu är det i alla fall bra igen!

Daniel Sörensen

• Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
« Svar #13 skrivet: 23 apr-12 kl 19:36 »
För funderande trådföljare kan jag härmed meddela att min kära anka nu är frisk igen  :D
Jag har torkat rent ögat en gång om dagen, och om det gjort från eller till, vet jag inte  ::), men nu är det i alla fall bra igen!
[/quote
Härligt!!!
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Dela detta:

* Inloggade just nu

236 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser