Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bur  (läst 22501 gånger)

Malines här igen

• Gäst
SV: Hund i bur
« Svar #20 skrivet: 03 maj-12 kl 14:54 »
Nej, jag är nog den sista att gilla bokstavslydnad...
Och jag tycker synd om tex mannen som du beskriver som antagligen hade hunden när bestämmelserna trädde i kraft, men nu finns dom ju och kanske har dom uppkommit pga missbruk av bur? Och forskning som säger att djur i bur inte mår speciellt bra pga den hjälplöshet som instängdheten framkallar?
(Fast varför behövde han absolut placera om den till någon som inte kunde motionera den?).
 Men jag undrar varför man skaffar hund och har den i bur för att man inte har lust eller möjlighet att ha den på annat sätt, när man vet att man bryter mot lagen?
Är det lika okej om jag skulle säga att mina produktionsdjur inte får vara utomhus för att jag inte har mark eller att jag tycker det är svårt att stänga hagar så att dom inte rymmer?
Mvh
Charlotte

Jag håller med.

I mitt fall har jag en hund som ibland får sitta i bilen om det är absolut nödvändigt. Annars lämnar jag honom hellre hemma, i en stor hundgård.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #21 skrivet: 03 maj-12 kl 15:02 »
Jag tycker mera synd om hunden.  Mannen - hussen - hade hunden och bilen, men inget jobb.  Så fick han ett jobb, och givetvis tog han med hunden som han alltid brukat göra när han skulle nånstans.  Försökte få tillstånd att ta med den in, men fick nej.  Tordes eller ville inte bråka om det.  Hunden satt i bilen, en kombi, inte i bur.

Omplaceringen var en åtgärd i ren desperation.  Alternativet hade varit avlivning.  Och det kändes inte RÄTT.

Jag tycker inte heller att det ser trevligt ut med hundar som sitter i såna där förvaringsboxar i bilar.  Jag försökte berätta att inspektörerna rackade ner på att jycken satt i bilen över huvud taget.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 03 maj-12 kl 15:10 »
Jag tycker inte heller att det ser trevligt ut med hundar som sitter i såna där förvaringsboxar i bilar.  Jag försökte berätta att inspektörerna rackade ner på att jycken satt i bilen över huvud taget.
Ja, det är ju för att det numera är förbjudet som dom gör det ;)
Man får ta med hunden och åka och handla osv, men inte förvara den i bur regelbundet.
Jag menade förresten inte att klanka ner på dig Trollmor med min jämförelse hund/produktionsdjur ;)
Utan jag tycker bara att det är konstigt att "mink och hönsbefriargenerationen" tycker det är helt okej att förvara sin "bästa vän" i bur.... Alltså inte bara i bilen utan det är också vanligt att hundarna är i bur för att inte förstöra när husse/matte inte är hemma eller för att hundarna slåss om dom är oövervakade osv, och den sortens hundhållning känns i alla fall som ett ganska nytt fenomen för mig...
Mvh
Charlotte
« Senast ändrad: 03 maj-12 kl 15:26 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #23 skrivet: 03 maj-12 kl 15:29 »
Tänker folk inte alls? Om man inte har möjlighet att ens följa grundläggande lagar kring hunden så kanske man inte ska ha någon hund?  >:D

Något som gör mig väldigt förvånad är att folk i allmänhet inte verkar komma på tanken att använda sig av en dagmatte eller daghusse. Jag bor inne i stan och efter att ha pratat med många hundägare här så verkar det finnas flera olika lösningar. Antingen har man hunden på jobbet eller så tar man sig tid att åka hem och rasta hunden på dagen eller så har man den hos en dagmatte (eller hunddagis). Lyckas man inte ordna "dagförvaring" så skaffar man ingen hund. Har inte pratat med en enda som skulle komma på tanken att ha hunden i bur i bilen hela dagarna. Dagmattar är däremot väldigt vanliga och då är det t.ex. studenter, pensionärer, arbetslösa och sjukskrivna som passar hunden på dagen mot en symbolisk summa. Hunden mår bra, dagmatten mår bra och ägaren mår bra. Win-win-win!  ;D

Däremot känner jag flera folk som bor på landet som verkar tycka att det är en ypperlig idé med bur. Dagmatte verkar inte finnas med alls i deras tankar. Är det ett stadsfenomen? Det måste ju finnas gott om studenter/pensionärer/arbetslösa/sjukskrivna i mindre samhällen och på landet också?

Charlotte

• -
« Svar #24 skrivet: 03 maj-12 kl 16:23 »
Däremot känner jag flera folk som bor på landet som verkar tycka att det är en ypperlig idé med bur. Dagmatte verkar inte finnas med alls i deras tankar. Är det ett stadsfenomen? Det måste ju finnas gott om studenter/pensionärer/arbetslösa/sjukskrivna i mindre samhällen och på landet också?
Ja, jag har ju bara erfarenhet av Landsortshundar och då fattar jag egentligen inte att man inte hellre har hunden i en hundgård på tomten/gården istället för i bur ???
Jag jobbar inte så förfärligt många tillfällen/månad och då har jag hundvakt.
Fast hundvakt/hunddagis fungerar ju inte om man tror att hunden inte fattar vem som är ledaren om någon annan rastar den eller ger den mat..
Mvh
Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Trollmor

• -
« Svar #25 skrivet: 03 maj-12 kl 16:50 »
Ja, fast hundgård verkar inte så väldigt kul det heller.  Att bli lämnad när människorna åker iväg i bilen till alla möjliga spännande destinationer, och här står jag innanför ett staket och tillåts inte följa med.

Hunddagis är nog bra för dom med en massa pengar, men hur går det för pensionärer, för såna som ovanstående husse som äntligen äntligen fick chansen att reparera sin havererade ekonomi genom det nya jobbet?

Och jag vill absolut inte polemisera med dig, Charlottte, bara försöka föra in några fler infallsvinklar.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #26 skrivet: 03 maj-12 kl 16:58 »
Ja, jag har ju bara erfarenhet av Landsortshundar och då fattar jag egentligen inte att man inte hellre har hunden i en hundgård på tomten/gården istället för i bur ???
Precis! Jag tror att hunden mår mycket bättre av det (så länge de inte står där dygnet runt vill säga...). En del hundar gillar det och andra avskyr det. Men av två onda ting...

Fast hundvakt/hunddagis fungerar ju inte om man tror att hunden inte fattar vem som är ledaren om någon annan rastar den eller ger den mat..
Nej, det förstås. Konstigt då att alla andra hundar med dagmatte/flera familjemedlemmar/promenadsugna grannungar/tillfälliga hundvakter fattar det.  ;) Men de vovvarna har kanske inte blivit informerade om att det bara är EN (1) människa som gäller...  ;D

Hunddagis är nog bra för dom med en massa pengar, men hur går det för pensionärer, för såna som ovanstående husse som äntligen äntligen fick chansen att reparera sin havererade ekonomi genom det nya jobbet?
Hunddagis är dyrt, dagmatte är billigt. Många tar inte ens betalt, de vill bara njuta av en hund och sällskap på dagarna, men sen kunna leva hur de vill resten av tiden utan att behöva ha totalt ansvar i många år. Men visst, det finns alltid extremfall då det är motiverat att ha hunden på ett sämre sätt under en period för att kunna få ordning på livet. Men det är väl inte de undantagen som ts pratade om, hen menade väl alla de där som på ren vana har hunden i bur varje dag utan att ens bry sig om att försöka följa lagarna.

kbh

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 03 maj-12 kl 17:47 »
Trams..

Många nya hundägares kunskaper nuförtiden kommer från allehanda tv-idoler som visar korta sekvenser ur nåt som de kanske hållt på med i månader, och sen tror folk att det gick att lära på 10 minuter.

En total fixering vid det här ledar-tjatet. Tätt följt av dominans-tjatet.
Skratt säger ja förklara då var för så många hundraser är så förbenat söderavlade av utställnings folk i ställer för att avla på bruks egenskaper  det  i hållbarhet och det vet du mycket väl sen kan du tramsa bäst du vill  .

Lena i Fjollträsk

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 03 maj-12 kl 18:09 »
Skratt säger ja förklara då var för så många hundraser är så förbenat söderavlade av utställnings folk i ställer för att avla på bruks egenskaper  det  i hållbarhet och det vet du mycket väl sen kan du tramsa bäst du vill  .

Folk som är idioter nog att burförvara sin hund finns det nog både bland de som har renrasiga hundar och folk med byrackor. Inte för att jag inte håller med dig om sönderavling -fan vet var jag ska hitta en hund nästa gång- men detta handlar nog mer om kvick-fix tram a' la Cesar Milan.

Charlotte

• -
« Svar #29 skrivet: 03 maj-12 kl 18:16 »
Men, vad har det med burförvaring att göra ???
Mvh
Charlotte

Charlotte

• -
« Svar #30 skrivet: 03 maj-12 kl 18:23 »
Ja, fast hundgård verkar inte så väldigt kul det heller.  Att bli lämnad när människorna åker iväg i bilen till alla möjliga spännande destinationer, och här står jag innanför ett staket och tillåts inte följa med.

Och jag vill absolut inte polemisera med dig, Charlottte, bara försöka föra in några fler infallsvinklar.
Skillnaden mellan bur och hundgård är väl den mätbara stress som uppstår hos den inburade hunden pga oförmåga att påverka sin situation?
I en hundgård kan hunden gå omkring, lägga sig i kojan, uträtta sina behov, stimuleras av synintryck, ljud och lukter,hålla utkik från den upphöjda platsen som det är krav på numera osv...
Jag tror inte en hund lider av att vara hemma ensam en tag, varken inomhus eller i hundgård, men det är stor skillnad på det och att sitta i bur hela dagarna och sen också på nätterna och kvällarna när ägarna är på andra aktiviteter...
Mvh
Charlotte

kbh

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 03 maj-12 kl 19:32 »
Men, vad har det med burförvaring att göra ???
Mvh
Charlotte
Då får du läsa mitt första inlägg så kanske polletten trillar ner :)

Charlotte

• -
« Svar #32 skrivet: 03 maj-12 kl 20:10 »
Jag har läst det... Du trodde att utställningsavlarna har infört bruket av hundbur, det trodde inte Existens? Men det måste vara dom enligt dig bara för att dom avlat sönder hundraser...
För mig känns det rätt meningslöst att diskussioner startas om dom hela tiden ska användas som någon sorts  väg för att föra fram ilskna åsikter som inte hör till ämnet, det finns flera trådar om sönderavlade hundraser som den saken kan diskuteras i.
Mvh
Charlotte

kbh

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 03 maj-12 kl 20:46 »
Jag har läst det... Du trodde att utställningsavlarna har infört bruket av hundbur, det trodde inte Existens? Men det måste vara dom enligt dig bara för att dom avlat sönder hundraser...
För mig känns det rätt meningslöst att diskussioner startas om dom hela tiden ska användas som någon sorts  väg för att föra fram ilskna åsikter som inte hör till ämnet, det finns flera trådar om sönderavlade hundraser som den saken kan diskuteras i.
Mvh
Charlotte
Om det nu skulle vara så att det kom i från hund utställarna så vad är det då för fel att ja misstänker det  det då  sen att Ex blir sur för att han håller på med avel det blivit en annan fråga det får du  ta med honom om  så om ex hade låtet bli att svara så hade inte diskuskornen förts vidare så du kan inte skylla på en person i frågan som du tyck vilja göra  . Ja måste ju ändå få ge svar på tal  för hoppnings vis  se så var det inte mera ilsket än något annat inlägg så det får stå för dig .

Trollmor

• -
« Svar #34 skrivet: 03 maj-12 kl 21:49 »
Skillnaden mellan bur och hundgård är väl den mätbara stress som uppstår hos den inburade hunden pga oförmåga att påverka sin situation?
I en hundgård kan hunden gå omkring, lägga sig i kojan, uträtta sina behov, stimuleras av synintryck, ljud och lukter,hålla utkik från den upphöjda platsen som det är krav på numera osv...
Jag tror inte en hund lider av att vara hemma ensam en tag, varken inomhus eller i hundgård, men det är stor skillnad på det och att sitta i bur hela dagarna och sen också på nätterna och kvällarna när ägarna är på andra aktiviteter...
Mvh
Charlotte
Mätbar?  Har någon mätt stressen?  Det är ju inte så svårt rent principiellt, jag vet att det är gjort på slaktdjur.  Mitt intryck är att de flesta hundar gärna vill vara med så mycket som möjligt, och att bilen blir en stark symbol för just detta.  Men i en bur ...  Brrr ...  (Oavsiktlig ordlek).

(Till förebyggande av missförstånd:  Jag uppskattar verkligen dina kunskaper och din djurvänlighet, Charlotte, och jag vill gärna lära mig mera, både av dig och av andra här på forumet.  Däremot uppskattar jag inte  paragrafryttare som ska inspektera både våra djur och allt möjligt annat.  Och jag tycker INTE om folk som anmäler ditten eller datten - anonymt eller ej!)

Charlotte

• -
« Svar #35 skrivet: 03 maj-12 kl 22:35 »
Mätbar?  Har någon mätt stressen?  Det är ju inte så svårt rent principiellt, jag vet att det är gjort på slaktdjur.  Mitt intryck är att de flesta hundar gärna vill vara med så mycket som möjligt, och att bilen blir en stark symbol för just detta.  Men i en bur ...  Brrr ...  (Oavsiktlig ordlek).

(Till förebyggande av missförstånd:  Jag uppskattar verkligen dina kunskaper och din djurvänlighet, Charlotte, och jag vill gärna lära mig mera, både av dig och av andra här på forumet.  Däremot uppskattar jag inte  paragrafryttare som ska inspektera både våra djur och allt möjligt annat.  Och jag tycker INTE om folk som anmäler ditten eller datten - anonymt eller ej!)
Här står lite om undersökningar om hund och katt i bur:
https://www.jordbruksverket.se/download/18.62af51191240430af4d80002506/Föreskriftsdokumentation.pdf
Punkt 14.
Trollmor, jag har nog i stort sett samma åsikter som dig vad det gäller anmälningar osv...
Och jag har inte anmält någon, bara lite snällt antytt hur reglerna är, för jag tycker inte att det är rätt att förvara hundar i bur, nån har en låda med hål i, det sitter alltså även valpar där, för man kan ju inte lämna valpen hemma... Nej, man kan inte köpa en valp om man inte tar "föräldraledigt" eller har ett jobb som valpen kan vara med på.
När personerna inte lyssnar utan dessutom glatt talar om att samma hundar sitter i bur på natten och när ägarna inte är hemma så fick jag lite nog och gick och pratade med chefen, som då skriver ut ett papper från Jordbruksverket som talar om hur man får resa på semester med sin hund, vad nu det har med saken att göra...
Jag vill inte anmäla folk så jag ska försöka prata med dom Igen, fast jag redan nu möts med en ganska isande tystnad när "rätt" folk jobbar och jag kommer dit och ska börja arbeta.
Dom är lika arga på en person som kom till jobbet en varm sommardag och stack in handen genom en nervevad ruta till en bil med två dvärghundar i plast "kattburar" i och luften formligen kokade i bilen, hon sa självklart ifrån, dom pratar inte med henne längre heller...
Men om ingen lyssnar nu heller, vad ska man då göra?
Mvh
Charlotte

zeina66

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 04 maj-12 kl 06:26 »

Men om ingen lyssnar nu heller, vad ska man då göra?

Du har försökt att informera hundägarna om vad som gäller,du kommer nog inte längre. Någon hund kanske måste dö i en varm bil för att de ska reagera på hur de förvarar hundarna.

Att du inte vill anmäla kan jag också förstå - fast ändå inte. Dessa burhundar lär få fortsätta sitta i bur om ingen gör något,det är synd att ni inte är fler som reagerar på detta - för hundarnas skull.
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

zeina66

• Värmland
« Svar #37 skrivet: 04 maj-12 kl 06:34 »
Och jag tycker INTE om folk som anmäler ditten eller datten - anonymt eller ej!)

Trollmor; jag gillar inte anmälare heller om det inte finns grunder - men vissa djurägare "vet inte bättre" och vill inte veta heller.
Ska dom få hållas bara för att paragrafryttare och anmälare ogillas?

Kalla det vad ni vill - jag kallar det civilkurage när folk försöker hindra brott.
Att kontinuerligt förvara sin hund i bur eller bil så många timmer är ett brott mott djurskyddslagen (:)
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

Existens?

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 04 maj-12 kl 07:45 »

Nej, ingen polett trillade ner. Jag vet din inställning till hundutställning, men jag ser fortfarande inte hur du fick ihop sönderavlade hundar med att folk har dom i bur. Det är ju två olika frågor.

kbh

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 04 maj-12 kl 07:52 »
Nej, ingen polett trillade ner. Jag vet din inställning till hundutställning, men jag ser fortfarande inte hur du fick ihop sönderavlade hundar med att folk har dom i bur. Det är ju två olika frågor.
kan dom göra det ena så kan dom göra det andra svårare var det inte .

Dela detta:

* Inloggade just nu

200 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser