Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äta ägg?  (läst 6004 gånger)

Trandans

• Skåne
Äta ägg?
« skrivet: 18 apr-12 kl 14:08 »
I år tänkte vi inte ha myskankungar, så jag hade samlat ihop ägg till en kaka, men nu när jag knäckte dem var de alldeles sega.
Som barn hade jag vanliga ankor, då använde vi äggen till bakning och matlagning. Kan inte komma ihåg att de var på detta sättet, det går inte att vispa ihop dem.
Är det skillnad på ankägg och myskankägg? Använder ni era ägg som inte skall ruvas?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Äta ägg?
« Svar #1 skrivet: 18 apr-12 kl 14:12 »
Ankägg, både från myskanka och vanlig anka, är segare och mer elastiska i vitan än hönsägg. De går dock utmärkt att vispa, om man tar i lite. Det blir väldigt fina mjuka kakor av ankägg.

Jag äter självklart mitt överskott av ankägg, de är mycket goda. Löskokt ankägg till frukost, det är det bästa som finns i frukostväg  :).
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 18 apr-12 kl 15:33 »
Äldre myskankor i synnerhet, har sega ägg. De går utmärkt att äta, inte bara baka med.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Trandans

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 18 apr-12 kl 17:25 »
Mmmm ankpankkaka med äpple!

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 13:19 »
Brukar göra omelett av myskanksägg och börjar alltid vispa ihop dom med gaffel som vanligt.
Ångrar mig genas och byter till nåt stadigare.
För vitan är seg och gulan stört omöjlig. 😄😄
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Dela detta:

* Inloggade just nu

293 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser