Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Värphybrider  (läst 1976 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Värphybrider
« skrivet: 19 apr-12 kl 11:00 »
Jag har en hönsflock som är blandningar av allt möjligt, bland annat 5 bruna lohman (heter de så?). Lohman är, vad jag förstått, värphybrider och alltså ingen "ras". Har läst att man kan få lite av varje om man skulle para två lohman, inte självklart att kycklingarna blir lohman.

Det här gör mig lite nyfiken. Hur tar man fram lohmanhöns? Vad är det för kriterier för att en höna ska vara lohman. Jag har köpt mina lohmantjejer från en man som levererar värpklara hönor i större partier till kläckerier. Han måste ju avla fram stora mängder höns som är värphybrider. Vad utgår man då ifrån?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Någon som kan stilla min nyfikenhet?

Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
SV: Värphybrider
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 11:12 »
Jag har en hönsflock som är blandningar av allt möjligt, bland annat 5 bruna lohman (heter de så?). Lohman är, vad jag förstått, värphybrider och alltså ingen "ras". Har läst att man kan få lite av varje om man skulle para två lohman, inte självklart att kycklingarna blir lohman.

Det här gör mig lite nyfiken. Hur tar man fram lohmanhöns? Vad är det för kriterier för att en höna ska vara lohman. Jag har köpt mina lohmantjejer från en man som levererar värpklara hönor i större partier till kläckerier. Han måste ju avla fram stora mängder höns som är värphybrider. Vad utgår man då ifrån?

Hoppas ni förstår hur jag menar. Någon som kan stilla min nyfikenhet?

Har du tänkt att själv kläcka Lohmann och vill föda upp? I sådana fall skulle jag köpt ägg av honom du köpte de vuxna hönsen av, då borde det bli någon tupp som du kan ha till dina hönor. Visst, som du skrev kan det säkert "poppa upp" andra färger och olika storlekar, men de är ju ändå Lohmann med de egenskaper du vill ha? Så tänker jag i alla fall:)

Rashistoriken borde kanske kunna hittas på google eller liknande, men jag tror det är en medveten avel med höns som värper bra och det har lett till Lohmann och att det nu inte korsas in några raser (som det säkert gjordes från början) utan nu är det "rena" Lohmann, du köper.

Surrigt inlägg kanske men bara mina tankar över saken;)
Om det är information du söker så skulle jag
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 18:44 »
Jag har ingen som helst avsikt eller önskan att själv föda upp lohman. Snarare tvärt om.

Jag har tänkt att kläcka några av lohmanäggen (där pappan då är någon av mina tuppar som jag inte minns bakgrunden till) och hoppas att jag får några trevliga blandraser. Mina lohmanhönor värper otroligt bra, så bra att de nog inte mår bra av den ganska extensiva hönsuppfödning som jag har och vill ha. Jag vill att mina pullor ska gå fritt och äta vad de hittar och sedan få spannmål, matrester och ganska lite värpfoder utöver det.

Jag har en kompis som tidigare köpt höns från samma ställe och hon säger att de "räcker" i ca 18 månader, sedan dör de. Hade jag vetat det när jag beställde hönorna hade jag aldrig köpt dem men nu är de här och jag skulle önska att de kunde ta det lite lugnare med värpandet.

Min ursprungliga fråga bottnar alltså bara i ren skär nyfikenhet.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 18:50 »

Hur värphybriderna avlas fram är ren vetenskap,  och jag tror inte att  det är något som företagen vill dela med sig av. Jag har hört att man har olika inavlade stammar som korsas inbördes efter speciella mönster.  Själva värphybriderna avlas  det inte på.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

344 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser