Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Det här med att beställa ägg???  (läst 2142 gånger)

videvi

• Tillvaron blir så mycket bättre med choklad.
    • Västergötland
Det här med att beställa ägg???
« skrivet: 19 apr-12 kl 13:59 »
Jag har funderat på att beställa ägg men har ingen kläckare
utan får vänta ut att nån av mina hönor ska surna.

Och det verkar som att de flesta som säljer ägg har väntetid.

Hur i hela friden ska jag få detta att gå ihop?

Hur gör man?

Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

Maddie

• Uppland
SV: Det här med att beställa ägg???
« Svar #1 skrivet: 19 apr-12 kl 16:22 »
Be att få stå i kö så får säljaren höra av sig när det är dags så får du hoppa ur kön om ingen höna är sur ...
Eller vänta tills någon är sur och kolla med ägg försäljaren , kanske kön är slut då  :)

videvi

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 19 apr-12 kl 18:37 »
Hmm.... Känns så krångligt ändå på nåt vis.

*önskar mig en äggkläckningsmaskin*

😃
Höns, kaniner, katter, hundar, ankor, hästar, får. Det är lustigt hur lätt och fort man samlar på sig.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #3 skrivet: 19 apr-12 kl 18:56 »

Man brukar ju märka en tid i förväg att ruvning är på gång. Kanske du kan få kontakt med någon som kan skicka med någon veckas varsel. När du fått äggen kan de ju också sparas några dagar, om de  var någorlunda nyvärpta.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 19 apr-12 kl 20:12 »
Eller så köper man ägg i min webshop. Där finns förvisso ett begränsat antal raser att välja mellan men det är alltid "först till kvarn" som gäller när jag lägger upp veckans ägg på fredagkvällen.

*reklam*  :-[
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

videvi

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 apr-12 kl 06:56 »
Hur märks det att ruvningen är på gång?
Tycker att dom helt plötsligt bara ligger där och kluckar
(älskar det ljudet) och vägrar flytta sig.
 Jag kanske inte är tillräckligt observant?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #6 skrivet: 20 apr-12 kl 08:22 »
En höna som är på G och börja ruva brukar dels kunna ligga i redena under längre stunder samt att de får en kal fläck på bröstmuskulaturen (ruvfläck). De flesta av mina hönor brukar också kunna springa och lägga sig i redet under perioder under dygnet, fast de redan lagt sitt ägg för dagen. T.ex. hon ligger och värper kl. 10 på morgonen, plopp så kom ägget... Hon ligger kvar i redet till ca 12. Senare så hittar man henne kanske i redet igen ca kl. 15:00 där hon sedan ligger i någon halvtimme eller timme för att man senare på dygnet igen kanske hittar henne i redet vid 19:00 för att sedan senare på kvällen sitta och sova på pinnen. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

sonja på slätten

• Halland
« Svar #7 skrivet: 20 apr-12 kl 09:10 »

Instämmer med Linkoso.  Om du inte har möjlighet att hålla sådan koll,  är det en sak du lätt kan se,  nämligen att det ligger små bukfjädrar i redet och kanske även på bajsbrädan.
Dessutom brukar hönan börja låta annorlunda,  dels klucka och även skrika ilsket särskilt i eller nära redet.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

flatberget

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 23 apr-12 kl 11:28 »
HAr du en gammal spis kan du änvända den som maskin  :D
Lampfunktionen håller runt 38 grader en skål med vatten du får fylla den lite då å då. Lägg äggen på gallret så ska de bli kycklingar efter tre veckor :)

Zickan

• Jämtland
    • Djuren på Höjda
« Svar #9 skrivet: 24 apr-12 kl 16:06 »
Om man använder en gammal spis, behöver man inte sätta in en fläkt då också? :/
Min blogg - http://zickan.se
Min o min grannes hemsida: http://djurenpahojda.wordpress.com

Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser