Nu har jag googlat, försökt söka specifikt här inne- och ger upp på det eftersom jag inte hittar mina specifika frågor!
Jag har en dv.kochin höna som har svullna ögon och "bihålor"!? Det började för någon dag sen med att hon verkade lite hängig och strax ovanför "näshålorna" (bihålorna?) var hon svullen på båda sidor. Dagen efter var ögonen också svullna och hon hade fortfarande samma allmäntillstånd.
Efter en massa läsande hittar jag ingen sjukdom som stämmer in.
När jag läst om sjukdomsförlopp och symptom så stämmer det inte med ILT, Newcastle eller liknande. Marek uteslutet.
Idag är hon piggare och är ute som dom andra och pickar glatt- dock fortfarande svullen.
Vad är då fel?
Haft förkyldning på några ungdjur nyligen, men med anledning då stalldörren blåste upp under stormen och hönsen stod i drag under natten...
Kan det vara efter detta även på henne?!
Planen var avlivning imorgon- men nu verkar hon ju betydligt bättre?!
Var livrädd att det skulle vara en av dessa hemska "alla-måste-avlivas-sjukdommar", men inget annat stämmer ju av?!
Ingen hosta, ingen blod/slem-hosta, ingen annan med denna svullnad och alla förkylda ungdjur är friska igen!
Inga nya djur sen 2-3 månader och de senaste (nykläckta kycklingar) satt i karantän i drygt 3 veckor innan de släpptes ihop.
Vi har sällan besök och ytters sällan besökare i stallet.
Någon med expertis att dela med sig?!