Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är det här marek?  (läst 3617 gånger)

Krollilja

• Äntligen på-landet-bo igen!
    • Gästrikland
Är det här marek?
« skrivet: 23 apr-12 kl 21:08 »
Åååh, hittade nyss en av de finaste kycklingarna halt. Hon/han låg för sig själv när jag delade ut maten och kom inte fram. När jag puttade lite på henne/honom så visade det sig att den inte alls kunde gå, inte ett steg, kraschlandning på sidan.

De bor ju rätt kallt så jag tänkte ta in henne/honom någon dag i värmen så den kan lägga all energi på att bli kry - det såg inte ut att vara något brutet, men hon/han kunde inte stödja alls på ena benet.

Till frågan/frågorna - är det en bra idé att ta in henne/honom? De bor rätt trångt nu medan vi bygger hönshus så chansen att något syskon kliver på henne/honom eller att den blir undanskuffad från värmelampan är rätt stor.

Kan hon/han hålla värmen själv inomhus? Vi har ca 20 grader inne. Har bara en värmelampa...

Sista frågan - ska jag ta in en frisk kyckling som sällskap? Gjorde det först men den yrade runt en massa o pep o skrek, medan sjuklingen somnade direkt, nedbäddad i en handduk (och den friska klev runt på den)...

Hur göra?!

korpa

• Jämtland
    • Hökbäck
SV: Hjälp! Ska sjuk kyckling vara inne, ensam?
« Svar #1 skrivet: 23 apr-12 kl 23:21 »
Jag är inte nån expert, men skulle iallafall ta in kycklingen, kanske kan du ha den nära element eller sätt dit en extra skrivbordslampa (ej lågenergi), de ger ju lite extra "punktvärme" ? Litegrann tycker jag att en del fåglar snabbt tacklar av och blir lite deppiga om de isoleras, jag skulle försöka dela upp bur / kartong med lite hönsnät och ta med ett par andra kycklingar in. Då får den sjuka vara ifred, men kan ändå se och höra de andra, och när den kryar på sej och ska tillbaka i stora gruppen är det inte bara en som kommer "ny" , utan kanske tre och då kan det bli mindre risk att den blir utfryst. Så går mina tankar, lycka till!  :)
Heavy metal farmer :)

Dajen

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 23 apr-12 kl 23:36 »
Har kycklingen blivit gradvis halt eller kom det bara helt plötsligt? Känns som att det skulle kunna vara marek, eller vad säger ni andra mer erfarna här? Just att den bara ramlar omkull...och i så fall ska den inte tas in alls utan avlivas för att minska smittorisken. :( Har du sett om den rört sig konstigt tidigare? Det brukar väl börja med lite vinglig gång och sedan bli sämre och sämre...

Om det nu är något annat, ofarligt, så har väl ovanstående talare kloka tankar...

Lycka till!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 11:58 »
Åååh, hittade nyss en av de finaste kycklingarna halt. Hon/han låg för sig själv när jag delade ut maten och kom inte fram. När jag puttade lite på henne/honom så visade det sig att den inte alls kunde gå, inte ett steg, kraschlandning på sidan. Hur göra?!

Den har alltså haltat ett tag innan den nu inte kan stå upp?
Det låter tyvär inte lovande alls, knappt några alls som blivit liggande blir friska igen (undantaget små kycklingar som blivit nerdkylda).
Det kan som redan skrivits vara Marek eller något annat. Jag skulle inte ha den tillsammans med andra, just för smittrisken.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 24 apr-12 kl 20:52 »
Men fy, läste om det där fasliga marek nu, vilken jädra sjukdom!

Blir tyvärr dock lite misstänksam - hon låg på rygg nu när jag kom hem - igår kunde hon ju hoppa på det friska benet, om än dåligt.

Tillståndet har inte kommit smygande (så vitt jag sett) utan plötsligt haltade hon bara. Nu är hon uppe igen o har ätit o druckit.

Fasen - hur ska jag göra? Hur fort går det om det är marek, vill ju inte ha henne kvar även om hon är själv - jag kan ju tydligen smitta via händer o kläder etc!

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 24 apr-12 kl 22:16 »
Är det Marek är det såvitt jag förstår bara att konstatera att alla redan är smittade.  Somliga blir sjuka, de flesta inte i vanliga fall. Äter och dricker gör de även med Marek.  Det finns ju ändå en chans att det är något annat så jag skulle låta den vara kvar inne och se om den blir bättre.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #6 skrivet: 24 apr-12 kl 22:45 »
Och hur göra med denna - kan hon repa sig om det är marek?

Hon har ätit nu ikväll, kycklingstart o falukorv o ost. Druckit massor av honungsvatten (läste det någonstans). Men hon vickar på sidan när jag släpper ned henne. Bullar upp henne med handdukar men hon är inte så sugen på det o när hon försöker flytta sig blir hon liggande på sidan bara... suck.

Ha kvar, ta bort, vänta?

Dajen

• Uppland
« Svar #7 skrivet: 24 apr-12 kl 22:47 »
Fast jag tror att man rekommenderar omedelbar avlivning vid Marek, i syfte att hålla "smittonivån" så låg som möjligt. Tydligen är det särskilt smittsamt just när djuret insjuknar. Eftersom man som djurägare själv kan hjälpa smittan att förflytta sig hjälper det ju inte om man har kycklingen isolerad från de andra.  :(

Dajen

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 24 apr-12 kl 22:54 »
Oj, nu skrev vi om varandra... Mitt inlägg ovan var menat som svar på tidigare inlägg om att alla redan är smittade om det är marek. Även om smittan finns i flocken finns det alltså en vinst i att avliva sjuka djur snabbt då man håller smittan nere och därmed minskar risken att andra insjuknar, så att säga.

Om det är Marek finns det såvitt jag förstår inget hopp om tillfrisknande. Frågan är väl om man kan hoppas att det är något annat...vilket det kanske kan vara. Jag är tyvärr alldeles för oerfaren för att sia om det.

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #9 skrivet: 24 apr-12 kl 23:05 »
Tack för svar... fasen vad trist det här är!

Hon somnade nu i sitt bo i badkaret, efter en jättemåltid och uppbullad från alla möjliga håll. Jag väntar nog någon dag med att ta bort henne ändå, o ser så hon inte repar sig. Är det marek borde hon ju bli sämre rätt snabbt... o de andra borde ju vara smittade redan.

Krollilja

• Gästrikland
Är det här marek?
« Svar #10 skrivet: 25 apr-12 kl 20:12 »
Hej, fick tankar om detta i en annan tråd under annan rubrik men sätter den med rätt rubrik nu så kanske fler har synpunkter.

Har en höna o 12 sex-veckors kycklingar utomhus, hittade i måndags en kyckling för sig själv, när jag puttade på den "kraschlandade" den på sidan och jag trodde den gjort illa ena benet. Den kunde hoppa sig fram nämligen på det andra benet.

Jag tog in den, fick tips om att det kunde vara marek, har hållt den för sig själv sen dess (i badkaret). Den äter o dricker mycket. Igår blev den sämre - hamnade på rygg flera gånger o kom inte upp själv. Nu när jag kom hem kan den hoppa runt igen, inte stabilt men ändock bättre än i förrgår när jag hittade den.

Vingarna hänger, men när jag tar i dem så kan hon dra tillbaka dem.

Vad tror ni? Om det är marek, hur fort dör hon? Ska jag behålla henne? Det är en riktigt fin en, känns trist att ta bort henne utan att veta, dessutom äter o dricker hon ju för fullt. De andra är ännu pigga o krya som vanligt.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Är det här marek?
« Svar #11 skrivet: 25 apr-12 kl 22:11 »
Marek är ovanligt på kycklingar under 9 veckor även om det kan drabba kycklingar från 4 veckor. Om det är Marek kommer kycklingen bli sämre i balansen även om den verkar pigg. Det mest barmhärtiga är i så fall att avliva den innan den dör av andningsförlamning. Hur lång tid det tar för en kyckling att dö i Marek är högst individuellt och kan ta allt ifrån ett par dagar från man ser symptom till flera veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #12 skrivet: 30 apr-12 kl 08:07 »
Vi tog bort henne igår, hon blev bättre någon dag men sen började hon vicka på sidan igen o kunde inte ta sig upp från ryggläge. Trasslade in fötterna i vingarna och blev lös i magen. Dessutom luktade hon illa - vet inte om det var för att fick skit på sig eller om det var för att hon var dålig... efter en veckas kurerande o inget ljus i tunneln kändes det lindrigast att ta bort henne. De andra kyckllingarna är fortfarande pigga och hönan också, så håll alla tummar att de får fortsätta med det...

Trevlig Valborg!

vinsola

• Vill mera, alltid!
    • -
« Svar #13 skrivet: 01 maj-12 kl 23:37 »
Börjar även jag misstänka Marek på en av mina kycklingar på 9 v. Hon har alltid gått för sig själv så för ngn dag sedan så såg vi att hon tog "jättekliv" med båda benen och haltande gick framåt. Jag satte henne för sig själv direkt men efter dessa inlägg så funderar man om det bästa är att ta bort henne nu imorgon.

Hur ska man göra med sanering osv? Känns skittrist, har aldrig haft ngt sådant här innan, men köpte in några djur o så blev det såhär.

Mvh
Har en liten gård med mycket själ. Här huserar shetlandshingstarna, Den lilla hönsflocken med korsningshöns samt en del kaniner.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #14 skrivet: 02 maj-12 kl 08:57 »
Börjar även jag misstänka Marek på en av mina kycklingar på 9 v. Hon har alltid gått för sig själv så för ngn dag sedan så såg vi att hon tog "jättekliv" med båda benen och haltande gick framåt. Jag satte henne för sig själv direkt men efter dessa inlägg så funderar man om det bästa är att ta bort henne nu imorgon.

Hur ska man göra med sanering osv? Känns skittrist, har aldrig haft ngt sådant här innan, men köpte in några djur o så blev det såhär.

Mvh
Marek finns där det finns höns. I princip alla har Marek . Marekvirus kan hittas i hönshus som stått tomma i 5 år! Du bär det med i kläderna om du har varit i närheten av höns. Kort och gott det går inte att sanera bort...

Men till den ljusa sidan av saken hör att de allra flesta höns är resistenta mot Marek :D Dom lever alltså med smittan utan att bli sjuka. Ibland förds enstaka individer som saknar den medfödda genetiska resistensen. Det är dom som blir sjuka. Man ska vara glad för att dom oftast insjuknar som unga och inte hinner gå vidare i avel. Tack vare det sprider man ju inte de gener  som ger djur utan motståndskraft vidare.  Även om det är trist med det djur som drabbas så är problemet med marek relativt litet på de flesta raser.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Krollilja

• Gästrikland
« Svar #15 skrivet: 04 maj-12 kl 09:39 »
Vinsola - vad trist om du också fått eländet!

Jag sanerade inte heller, efter att ha läst om att det var meningslöst. Däremot eldade jag upp allt som kycklingen haft sin ensamma vecka i badkaret: handdukar, buren vi fick med dem i som hon haft som bo, hö, etc. Kanske meningslöst men kändes bäst. Annars skulle allt legat i soptunnan i en månad innan tömning o de friska knata förbi där då och då... men nu är de ju säkert smittade redan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

314 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser