Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Starta upp hönshus med små kycklingar, dumt ?  (läst 11025 gånger)

sonja på slätten

• Halland
SV: Starta upp hönshus med små kycklingar, dumt ?
« Svar #20 skrivet: 26 apr-12 kl 08:56 »
Det verkar inte ha gått in.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #21 skrivet: 26 apr-12 kl 13:25 »
Det verkar inte ha gått in.

Jodå, det har "gått in" !  Även det du skrev, om lite äldre kycklingar.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #22 skrivet: 26 apr-12 kl 14:03 »
Största chansen att hitta nya hem till tuppar tror jag är är om man har renrasiga snälla djur av god typ och gärna då  av en ras som är vare sig för vanlig eller för ovanlig.

För lite då och då händer det för hönsägare som har en flock höns och EN tupp att tuppen dör eller blir argsint och måste avlivas. Eller att någon startar upp en ny hönsgård),

Och då vill man ha tag på en ny tupp vuxen nog att kunna ta sig an ett gäng virriga hönor. Gärna också vacker att titta på. Och helst av ras som kompletterar de hönor man redan har.

Har man en för vanlig ras så finns det redan en miljon andra som har tuppar att erbjuda och är rasen för ovanlig så är det kanske så att ingen vill bara ha en tupp eftersom man inte har liknande hönor.

Jag var lite rädd att behöva nacka flera av mina kochintuppar från i fjol ( köpta som kycklingar av Azoo-Lina. ) Men SE på tusan alla TRE har fått nya hem med egen flock. Den siste jag sålde skulle jag egentligen behållit men det ringde en tjej och bad så snällt att få köpa honom...

Det finns solskenshistorier också alltså  ;D
De raser jag tycker är fina och har lite, lite koll på är dvärgkochin och dvärgsilkes. Ska försöka hitta fler alternativ  också, måste ju finnas massor...lite svårare att hitta bara kanske ? Iallafallför en vanlig okunnig nybörjare !

Malines här igen

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 26 apr-12 kl 15:16 »
Sen kan man köpa vuxna hönor och låta dem gå utan tupp så blir det inga kycklingar garanterat. Eller könsvisande kycklingar om det är väldigt viktigt för en att ha dem från det att de är små, fortfarande utan tupp.

djurskydd

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 26 apr-12 kl 19:41 »
Angående att starta upp med endast kycklingar: vi började med tre 11-veckors och jag har hanterat dem väldigt mycket från start, de är väldigt handtama och trevliga. När vi sedan fått kycklingar så har jag inte hållit på så mycket med de små, utan förlitat mig på att deras sociala mammor visar att vi människor är snälla, vilket de också gjort. De kycklingar vi behållt är mycket trevliga och enkla att hantera trots att vi inte hanterat dem särskilt mycket alls. Därmed sagt att det kanske kan vara en fördel att ha en vuxen, trevlig höna med i gänget, så hon kan visa de små att ni är schyssta, om ni tänker ha dagsgamla kycklingar. Skaffar ni tvåmånaders så är de ju ganska säkra och framåt även på egen hand vid den åldern. Personligen känns det mer rätt att låta kycklingarna vara hos sin mamma i ungefär två månader innan man flyttar dem, så de får lära sig lite hönsvett av henne, chansen är väl större att de blir bra mödrar själva en dag om de naturruvats och fått vara med mamma första tiden - eller? Men som sagt, jag har inte haft endast dagsgamla kycklingar utan hönor så jag vet inte hur det är. Bara att det känns mer naturligt att hålla dem med mammahönan den tid de behöver det! Lycka till med dina höns, du har mycket glädje framför dig!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

313 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser