Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund med diabetes?  (läst 1784 gånger)

flax

• Halland
Hund med diabetes?
« skrivet: 24 apr-12 kl 16:45 »
Någon som har erfarenhet av diabetes hos hundar?
Jag börjar bli orolig för min hund som har börjat dricka och kissa mycket mer än vanligt.
Ska till veterinären på torsdag för provtagning och försöker förbereda mig inför ett eventuellt diabetesbesked....
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Andromedae

• Dalarna
SV: Hund med diabetes?
« Svar #1 skrivet: 28 apr-12 kl 20:03 »
En hund med diabetes brukar ofta behöva insulin, precis som människor med diabetes. Det är jätteviktigt med regelbundenhet, dvs promenader i samma längd och tid varje dag, samma mängd mat på bestämd tid varje dag.
Är det en tik så brukar kastrering i många fall hjälpa.

Att en hund kissar och dricker behöver inte bara vara diabetes. Även njurarna kan vara påverkade.

Hoppas det går bra hos veterinären!

flax

• Halland
« Svar #2 skrivet: 28 apr-12 kl 20:13 »
Tack.
Det var inte diabetes har vi konstaterat. Veterinären misstänker Cushing, vilket verkar vara ännu värre. Nya prover på måndag...
Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

Andromedae

• Dalarna
« Svar #3 skrivet: 28 apr-12 kl 20:26 »
Finns ju även behandling mot Cushing, även om det i sig inte är en rolig sjukdom. Det innebär att kroppen producerar för mycket kortison. Brukar behandlas med Vetoryl livslångt. Man behöver följa upp med prover, oftare i början.

Är det ACTH-stimulering ni ska göra eller en dexametasonscreening?
« Senast ändrad: 28 apr-12 kl 20:31 av LillaBu »

Dela detta:

* Inloggade just nu

155 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser