Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  3 el 4 årig Derco med krävan full av vätska (vatten)  (läst 3269 gånger)

henrietta70

• Skåne
Hej

Tre dagar sedan märkte jag att hon blivit lite slö men följde med ut och pickade som  vanligt.
Igår tog jag upp henne och kollade (inte fattade kolla krävan dock) och efter detta var hon påverkad och låg stilla (ute) ca 15 minuter varefter hon gick med de andra.
Imorse kom hon inte ner från pinnen.
Och NU först upptäcker jag krävan! Hon ser frisk ut annars. Stor är hon också!
När jag kände på krävan skvalpade det och bubblade. Så jag masserade ut vätskan. Luktade inget, var brunt i färgen.
Nu ligger hon under en värmelampa i hönshuset.

Hon kommer från Krutmöllan och är Marekvaccinerad (ringde Bo innan jag upptäckte den vätskefyllda krävan).
Min veterinär vill inget göra. Han är av den gamla stammen att höns är inga husdjur... Guld värd i andra sammanhang - men nu har jag ingen nytta av honom om jag inte vet exakt VAD jag ska be honom att göra!

Jag önskar att jag kan ge henne lite längre då vi tog över dessa fyra hönsen i november och sedan dess har de fått varierad kost och fri tillgång till sanbad och utomhusvisstellse. Vilket de INTE haft tidigare.
Men om hon hade förätit sig borde väl krävan vara hård? Inte vattnig!
Det fanns inga matrester heller i det som kom ut.

Har dessutom fått hem kycklingar som idag är 2 veckor. Vi har haft dem 12 dagar. Borde jag vara orolig för dem? De är inte vaccinerade - Skånsk Blomme.

henrietta70

• Skåne
SV: 3 el 4 årig Derco med krävan full av vätska (vatten)
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 20:58 »
Uppdatering:

Gav henne ca 5 ml paraffinolja vid första krävtömningen.
Nu efter ca 5 timmar tömde jag resten (?) av vätskan. Det kom upp ytterligare ca 1 dl brun/grönt vatten och lite långa grässtrån. Den här gången hade jag en skål att kräkas i.
Luktar nästan gräs/jordaktigt.

Så hon fick åter paraffinolja, ca 10 ml. Nu får hon vila. Ska in senare igen - med en kamera. Ifall det kommer upp mer gräs.

Upptäckte även att det har gått åt en hel del vatten. Kan vara hon som druckit. Det har ju kommit upp kanske 3 dl vatten hittills. 

Kan det vara gräs som blockerat grävan??

henrietta70

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 24 apr-12 kl 22:48 »
Lägsrapport kl 22.30:

Krävan känns tom.
Hon flög ner till de andra och drack.
Avvaktar.

Bild på det sista som kom ut några timmar tidigare.

henrietta70

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 24 apr-12 kl 23:08 »
Kl 23.05

Hon sitter på pinnen med de andra.
Återkommer imorgon.

henrietta70

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 13:00 »
Idag är hon på fötter. Medtagen men med i gemenskapen.
Det verkar vara gräset eller höt som var orsaken.

Lina79

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-12 kl 14:14 »
Så skönt att hon är bra igen  :D
Grand Danois, Bondkatt, Dvärgkochin, Mille fleur

henrietta70

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 25 apr-12 kl 20:54 »
Fick ett mail från Cokett och kan härmed tipsa om hennes erfarenheter:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=128322.0

Kajsa som vi nu döpt hönan till (alla har äntligen  fått namn iom att jag har fått ringar =O) är fortfarande medtagen.
Hon verkar dricka mycket då hon har mycket vattning avföring.
Hon var uppe med de andra och pickade på skalade solrosfrön med de andra - inte när hon var själv.  Men hon fick inte i sig många.
Sedan gick hon ut en liten stund. Men har sedan dess legat på golvet eller under lampan när jag lyft henne dit eller suttit på lägsta pinnen. Verkar som att hon var piggast på morgonen - vilket inte är konstigt.
Hennes kräva känns tum fast lite sladdrig. Inte konstigt det heller.

Annars ser hon frisk ut. Men trött. Normalt kan man inte hantera hönorna. Än mindre ta upp dem om de inte sitter på pinnen - men nu gör hon inte motstånd.

Jag masserade den åter lite. Och har köpt flytande vitaminer och gett henne direkt i munnen.

Det känns som att hon kommer återhämta sig men än är inte faran helt över.

Torry

« Svar #7 skrivet: 25 apr-12 kl 21:22 »
Hoppas Kajsa kryar på sig. Tycker du gjort vad kunnat för henne, ett tips är att ge äppelcidervinäger i vattnet om det verkar som det jäser i krävan.
Håller tummarna.
//Torry

henrietta70

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 26 apr-12 kl 19:55 »
Hon blev sämre igårkväll och imorse bestämde jag mig att sända henne till evighetens eget gödselstack!
Där sprättar hon nu!

Och för att få ett svar på mina frågor (behvöer hjälp med det!!) så öppnade jag henne:

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132659.0

henrietta70

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 26 apr-12 kl 20:33 »
Så här i efterhand så borde jag kollat hennes bröstben på en gång. Jag tittade ju på hela fågeln och tyckte hon såg lika stor ut som innan.
Men det var hon inte. Bröstbenen stod ut skarpt och jag tyckte hennes lår kändes väldigt tunna för en så stor fågel - men det kanske är inte onormalt för rasen?
Bröstköttet var väldigt tunt det med.

Som nybliven hönsägare skulle jag kännt på fåglarna så tidigt sm möjligt just för att veta hur de känns som friska - vilket jag ska göra snart.
Rudolf var väldigt orolig idag så jag väntar kanske några dagar med att pilla på de som finns kvar. De är ju inte hanterade och vana.

Jag märkte igår att de andra slutade äta nästan. Och imorse blev de nyfikna på Kajsa - de hade inte visat något som helst intresse alls för henne tidigare.

En annan sak som jag skulle gjort i förväg, när alla är friska, var att leta reda på sidor på hur man slaktar, obducerar och hur en frisk fågels inälvor ser ut - i förväg. För när det väl är dags så hinner man inte och hittar absolut inget! 

Xoot

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 26 apr-12 kl 20:58 »
Ja, du är inte ensam därför här har också funnits en sådan höna.
Men man kan ju inte mer än att försöka hjälpa.

Har du någon bild på hur krävan såg ut? I levande tillstånd alltså.

henrietta70

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 26 apr-12 kl 21:52 »
Nej, ingen bild på krävan.
Men den var stor - inte toppig som när den här fulld av mat - utan avlång neråt, svullen. Man kände skilnaden direkt när man tog på den - den var lös och det gurglade i munnen direkt - vilket inte var konstigt då det kom upp ca 2 dl vid första tömningen. Det blev säkert kvar lite. Halvt dygn senare kom det upp ytterligar det som finns bild på här högre upp.
Och nu efter avlivningen fanns det kanske 40-50 ml.

Men krävan var inte lätt att se - jag hade inte lagt märke till det om inte hon hade satt kvar på pinnen den morgonen och jag fick syn på den snett uppifrån.

Veterinären på SVA förresten sa att det var galla.
Jag ska ringa imorgon igen och prata.

Dela detta:

* Inloggade just nu

165 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser