Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra egen gelatin?  (läst 10191 gånger)

LillaSophie

• Det finns ingen volymknapp på "suverän".
    • Västergötland
    • Nordbornas
SV: Göra egen gelatin?
« Svar #20 skrivet: 29 apr-12 kl 11:03 »
oj, vad många svar.  :o jo, som lchf:are går det att äta vissa bär och frukter. sen ser man ju på helheten i sin kosthållning också, så lite sylt till kött ger ett lågtkolhydratmål iaf även om själva frukten sylten är gjord av innehåller lite mer kolisar än det borde, bara man inte använt socker för tillagningen.

Om det är konsistensen du är ute efter och inte nödvändigtvis gelatin, kan du koka soppa på groblads- och svartkämpe-frön. Blir gele.

det där lät intressant. hur hittar jag såna?

för det är ju bara konsistensen jag är ute efter och jag vill kunna göra det själv. och det för inte ha någon bismak, som gelantin alltså.

jag blir väldigt nyfiken på dina puddingar lillaSophie ;D ;)

ja, mina puddingar är inte så märkvärdiga. jag kokar grädde och en skvätt vatten + steviaströ och valfri smaksättning (kakao, vanilj, etc). under tiden får gelantinen försvälla och den smälts sedan ner i grädden. sen bara in i kylskåpet för att låta stelna. klart. beroendeframkallande.  :-[
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

tinna.m

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 29 apr-12 kl 12:10 »
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #22 skrivet: 29 apr-12 kl 12:21 »
ja, groblad känner jag igen. och det är frön av groblad man ska plocka? när som helst eller när de är i ett visst stadium? funkar bladen också?
And always remember: The early bird the gets the worm, but the second mouse gets the cheese.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 29 apr-12 kl 12:24 »
Låter som smaskiga puddingar. Testa att knäck i några äggulor och stoppa in i ugnen nästa gång istället  ;)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

LillaSophie

• Västergötland
    • Nordbornas
« Svar #24 skrivet: 29 apr-12 kl 12:38 »
ja, det ska jag prova med en vaniljpudding nästa gång. det lät gott ;D igår gjorde jag en på kakao, kanel och lite snabbkaffe. och gelatin. den blev också god ;D

tinna.m

• Skåne
« Svar #25 skrivet: 29 apr-12 kl 13:41 »
ja, groblad känner jag igen. och det är frön av groblad man ska plocka? när som helst eller när de är i ett visst stadium? funkar bladen också?
Frön kan du plocka när de finns  ;) Svartkämpe och groblad funkar lika, nära släkt.
Groblad, sköljda i vatten, kan du köra i mixer/ mosa med kavel/mortel och lägga på sår. Svalkar, lindrar läker. Funkar på mina eksem.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Jennyt

• Västergötland
« Svar #26 skrivet: 29 apr-12 kl 16:28 »
"funkar på eksem".... den tackar vi och bockar allra djupast för <3
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

285 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser