Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lysa ägg, hjälp!  (läst 2634 gånger)

Linnre

• Blekinge
Lysa ägg, hjälp!
« skrivet: 25 apr-12 kl 21:22 »
Hej!

Jag har ett ägg, okänd ruvningstid men över 15 dagar.
Har lyst det med är nybörjare, ser en svart "klump" liten som en halv knapp,
Misstänker att det är vinge/näbb. Halva ägget verkar fyllt, och syftar ej på luftbubblan nu.
Halva delat på mitten avlånga sidan. Uppfattar inga rörelser men fostret rullar inte när jag rulla
Ägget, utan sitter fast.

Bild kommer!!

Krågedal

• Östergötland
SV: Lysa ägg, hjälp!
« Svar #1 skrivet: 26 apr-12 kl 06:34 »
du kan också lägga ägget i en bunke typ glasbytta, ljumet vatten, när ägget guppar så är det liv....
Har hund, katter, Kindahöns och Gotlandskaniner  (egen genbank)har två Tinkerhästar på "foder", dotter som är född 2006. Bor på landet i hyrt hus....

mia1977

• Småland
« Svar #2 skrivet: 26 apr-12 kl 07:44 »
Vågar man lägga ner ett uppstartat ägg i vatten?
Är det inte ganska många parametrar som kan störa själva ruvningen då?
Jag tänker på temperatur och luftfuktighet framför allt! Är det någon som har erfarenhet som vet?!? Och framför allt, FUNKAR DET???
Om det inte utsätter kycklingen för nån fara kan det ju vara ett sätt att ta till vid tveksmheter.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 26 apr-12 kl 08:02 »
Skulle inte rek. att stoppa ner ägget i vatten.
 Du får ge dig till tåls , tyckte mina såg konstiga ut vid lysning.
Fick 10 kycklingar.
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #4 skrivet: 26 apr-12 kl 08:06 »
du kan också lägga ägget i en bunke typ glasbytta, ljumet vatten, när ägget guppar så är det liv....
Om man inte vet hur länge ägget är ruvat (mer än att det är 15dagar+) så är det ingen bra metod ;) Dels för att vatten i värtsta fall kan pressa in bakterier i ägget men också för att vattengupp metoden är högst osäker. Det är nämligen inte helt ovanligt att kycklingar är väldigt stilla innan kläck för att inte tala om om kycklingarna är så unga att dom inte rör sig tillräckligt kraftigt för att guppa....

Köp en bra LEDlampa istället!
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 26 apr-12 kl 08:14 »
Led-lampa Jysk 30:-
Hedemorahöns

Bulan

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 26 apr-12 kl 08:37 »
Lägger mig i denna tråd med en liten fråga.... Ni som lyser med LED lampa...funkar det bra??? Har funderingar på att köpa en riktig ägglysare istället men de kostar ju endel  :-\  Men om en lampa för 30:- från JYSK funkar så vore det ju kanon  :D
Bulan

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 26 apr-12 kl 13:21 »
Eller denna från Rusta.  http://www.rusta.se/ficklampa_14led_alu__p30751069.html

Kostar också 29 kr och med 14 lysdioder. Helt suverän! Något längre än jysklampan, ca 14 cm, men den ryms bra i en toarulle. Rekommenderas varmt om du har en Rustabutik i närheten.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Bulan

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 26 apr-12 kl 13:28 »
Tack för det tipset!!  :D Blir till att besöka Rusta i helgen  ;D
Bulan

ach73

• Dalarna
    • Kennel Shakatak
« Svar #9 skrivet: 27 apr-12 kl 20:27 »
Jag har en vanlig led-lampa från Jula för 40 spänn, och det funkar jättebra!
Bäst ser man såklart om man är i ett mörkt rum,
sen håller du handen runt ägget med ficklampan i handen så inte ljuset "smiter ut" på sidorna.
Här har du bild när jag lyste mina http://www.alternativ.nu/index.php?topic=132197.0

Dela detta:

* Inloggade just nu

249 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser