Jag är nyfiken på hur det gått för er andra som fått bönor, och hur ni gjort med dem?
Jag är en av dem som också fick 10 bönor.
Så här gjorde jag:
12 maj startade jag mitt bönprojekt. Jag blötlade totalt 64 bönor - bland dem 6 st av den tvåfärgade okända bönan från Bosnien. De låg i blöt i ett dygn och planterades sedan i köpt plantjord och sattes på ett riktigt varmt ställe. Perfekt trodde jag, men det gick verkligen dåligt. Totalt grodde endast 13 av alla 64 bönor (en vissnade sedan vid omplantering), och av dessa var inte en enda tvåfärgad. Alla dessa ruttnade.
Med det här dåliga resultatet startade jag bönprojekt nr. två. Den 27 maj blötlades ytterligare 60 bönor - bland dessa de 4 jag hade kvar av den tvåfärgade okända bönan från Bosnien. Den här gången fick de ligga i blöt i sex timmar, och planterades åter igen i köpt plantjord men sattes inte på det där "extra bra" stället igen utan på mitt vanliga dra-upp-fröer-ställe på en bänk. Den här gången känns det som det går bättre! Redan har totalt 11 bönor tittat upp, och det är en stor bula över en av Bosnien-bönorna så jag tror en sådan kikar upp i morgon! Det är så spännande och jag berättar sedan hur det gick!