Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  obekanta bönor-provodla gratis!  (läst 16782 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: obekanta bönor-provodla gratis!
« Svar #20 skrivet: 06 maj-12 kl 21:46 »
Om du vill ha ett par till bönsorter i din samling så kan jag skicka. :) Inga stora mängder tyvärr men ge mig din adress så ska jag få ihop ett gäng grek bönor. :)
Har du några bondbönor och högväxande skärbönor så tar jag gärna emot. o:)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
« Svar #21 skrivet: 06 maj-12 kl 22:48 »
Jag har fava bönor och massa omärkta bönor....

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #22 skrivet: 11 maj-12 kl 08:27 »
Hej. Har skickat iväg ett gäng bönor och undrar om de kommit fram. Sen saknar jag betalning/frankerade kuvert från personer som anmält intresse. Fortfarande intresserade?

Anette

• Bor på landet i Skåne
    • Skåne
    • Solgläntan, livet på en gård
« Svar #23 skrivet: 11 maj-12 kl 09:48 »
Jag har fått mina ;D. Tänkte förplantera hälften idag och sätta de andra ute lite senare för att se om det blir någon skillnad.

...when the last individual of a race of living things breathes no more, another heaven and another earth must pass before such a one can be again.

William Beebe

djeen

• Ångermanland
« Svar #24 skrivet: 11 maj-12 kl 13:45 »
Hej. Har skickat iväg ett gäng bönor och undrar om de kommit fram. Sen saknar jag betalning/frankerade kuvert från personer som anmält intresse. Fortfarande intresserade?

De har kommit fram till mig - TACK!
Jag har satt in för porto på ditt konto.
Ser fram emot att testa detta! :)

christelle

• Blekinge
« Svar #25 skrivet: 11 maj-12 kl 14:52 »
Kommit fram här, tack så jättemycket :D Tänker sätta dem på olika ställen på tomten. Tyvärr är jorden ännu lite för kall. Kommer rapport hur det går framöver.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #26 skrivet: 13 maj-12 kl 10:02 »
Bra att de kommit fram. Hoppas ni gillar förpackningen 8)
Posten har klantat sig förr och tar ej ansvar för så små försändelser.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #27 skrivet: 13 maj-12 kl 17:45 »
Ville bara säga att jag följer tråden och är jättenyfiken på hur det går  :)
Själv har jag tyvärr ingen plats för börnor i år för jag har valt att utvidga min pelargonförädling istället för köksväxter. Lycka till med provodlingen, alla!

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #28 skrivet: 17 maj-12 kl 20:04 »
Jag är nyfiken på hur det gått för er andra som fått bönor, och hur ni gjort med dem?

Jag blötlade mina i ca 12 timmar, sedan planterades de på ca 3 cm djup och ställdes varmt. Efter knappt 6 dygn kom de första 2 (av 10) upp.
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #29 skrivet: 17 maj-12 kl 23:23 »
Jag är nyfiken på hur det gått för er andra som fått bönor, och hur ni gjort med dem?

Jag blötlade mina i ca 12 timmar, sedan planterades de på ca 3 cm djup och ställdes varmt. Efter knappt 6 dygn kom de första 2 (av 10) upp.

spännande. vad månne det bli av dessa blommiga bönor?  o:)

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #30 skrivet: 18 maj-12 kl 07:50 »
Ja det undrar jag också. Tycker det är riktigt spännande!  :D
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

Thii

• Närke
« Svar #31 skrivet: 18 maj-12 kl 19:35 »
https://picasaweb.google.com/lh/photo/wkPfqGcRAmhVJWr4GFXRxXNRMp0kiImYzK7r8_1kuXY?feat=embedwebsite

liknar inte detta de okända bönorna, jag försökte lägga in bilden men lyckades inte så bra..
Jag bor i litet torp mitt i skogen har höns, katter och hundar. Odlar efter bästa förmåga ekologiskt.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #32 skrivet: 19 maj-12 kl 08:21 »
https://picasaweb.google.com/lh/photo/wkPfqGcRAmhVJWr4GFXRxXNRMp0kiImYzK7r8_1kuXY?feat=embedwebsite

liknar inte detta de okända bönorna, jag försökte lägga in bilden men lyckades inte så bra..
Kan det absolut vara. Tack för informationen, kanske ett steg närmare klarhet?:)

christelle

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 23 maj-12 kl 17:01 »
I går kväll kom alla sorterna i jorden på olika ställen och efter några timmars blötläggning, nu är det bara att vattna och vänta  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #34 skrivet: 23 maj-12 kl 22:52 »
I går kväll kom alla sorterna i jorden på olika ställen och efter några timmars blötläggning, nu är det bara att vattna och vänta  :D
Med spänning  ;D

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #35 skrivet: 24 maj-12 kl 11:11 »
Jag har också sått de andra två bönsorterna, och väntar ivrigt på att de ska komma upp!  ;D

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #36 skrivet: 24 maj-12 kl 23:28 »
Jag har också sått de andra två bönsorterna, och väntar ivrigt på att de ska komma upp!  ;D
Förhoppningsvis bättre grobarhet. Ska bli skoj att följa.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #37 skrivet: 25 maj-12 kl 11:48 »
3 av 6 bruna är uppe! Bilder kommer på bloggen så småningom... ;-)

Så här går det för bönorna: http://storaaleberg.blogspot.se/2012/05/fler-obekanta-bonor.html
« Senast ändrad: 26 maj-12 kl 20:25 av färnevik »

djeen

• Ångermanland
« Svar #38 skrivet: 02 jun-12 kl 21:09 »

Jag är en av dem som också fick 10 bönor.

Så här gjorde jag:

12 maj startade jag mitt bönprojekt. Jag blötlade totalt 64 bönor - bland dem 6 st av den tvåfärgade okända bönan från Bosnien. De låg i blöt i ett dygn och planterades sedan i köpt plantjord och sattes på ett riktigt varmt ställe. Perfekt trodde jag, men det gick verkligen dåligt. Totalt grodde endast 13 av alla 64 bönor (en vissnade sedan vid omplantering), och av dessa var inte en enda tvåfärgad. Alla dessa ruttnade.

Med det här dåliga resultatet startade jag bönprojekt nr. två. Den 27 maj blötlades ytterligare 60 bönor - bland dessa de 4 jag hade kvar av den tvåfärgade okända bönan från Bosnien. Den här gången fick de ligga i blöt i sex timmar, och planterades åter igen i köpt plantjord men sattes inte på det där "extra bra" stället igen utan på mitt vanliga dra-upp-fröer-ställe på en bänk. Den här gången känns det som det går bättre! Redan har totalt 11 bönor tittat upp, och det är en stor bula över en av Bosnien-bönorna så jag tror en sådan kikar upp i morgon! Det är så spännande och jag berättar sedan hur det gick!

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #39 skrivet: 03 jun-12 kl 18:46 »
kul att det händer något, hoppas de vill komma upp oxå. Vad jag förstått av andra så är inte grobarheten inte den bästa men hos dig verkar det bra. Sen brukar jag sällan blötlägga innan sådd, det kan ju bli för mycket av det goda oxå. Å andra sidan är bönodling ett alltid ett lotteri. Väntar med spänning  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser