Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  obekanta bönor-provodla gratis!  (läst 16806 gånger)

kraut

• Skåne
    • postannelund
SV: obekanta bönor-provodla gratis!
« Svar #80 skrivet: 04 okt-12 kl 12:38 »
Här går det bara fint! I september kom äntligen blommningen igång! Tyvärr har vi ju bra kallt nu, så hur många skidor som hinner utvecklas tillräckligt för utsädesskörd vet jag inte, men de här tror jag på!

ser fint ut. har du provsmakat någon skida?

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #81 skrivet: 04 okt-12 kl 21:21 »
Nej, jag har varit för snål. Får se om jag kan plocka ett par på taket i morgon kanske, de lär ändå inte hinna mogna fullt ut.

Är det bara för mig som bönorna har lyckats? Var vi inte ganska många som fick?
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #82 skrivet: 14 okt-12 kl 14:53 »
Nu har jag skördat bönor till nästa års sådd, från de bosniska bruna. De hade torkat så fint i sitt skyddade läge intill växthusväggen.

Dock blev jag lite fundersam; jag satte ju stora, knubbiga, chokladbruna bönor, och innuti bönskidorna fanns nu tämligen små, lite platta och ljuslila-grå!? Är det klimatet som gör skillnad tro?

sådda bönor

skördade bönor
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

nittonhundranittiosex

• Fler bevarare bör hålla lantraser och kulturhöns
    • Gotland
« Svar #83 skrivet: 14 okt-12 kl 20:12 »
Hej!
Jag är också intreserad av provodla dina bönor :)
Genbanksanslutna Gotlandshöns (med och utan roskam), Torparhöns, Blekingeankor. Snart även Smålandshöns och Gotlandskaniner

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #84 skrivet: 22 okt-12 kl 13:45 »
Nu har jag skördat bönor till nästa års sådd, från de bosniska bruna. De hade torkat så fint i sitt skyddade läge intill växthusväggen.

Dock blev jag lite fundersam; jag satte ju stora, knubbiga, chokladbruna bönor, och innuti bönskidorna fanns nu tämligen små, lite platta och ljuslila-grå!? Är det klimatet som gör skillnad tro?

sådda bönor

skördade bönor

Eller så ändras färgen när de torkar? Vänta och se med andra ord. Kul att du skördat! Var bönan produktiv?

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #85 skrivet: 22 okt-12 kl 13:49 »
Hej!
Jag är också intreserad av provodla dina bönor :)
Kul med visat intresse :D
Jag ska se om det finns kvar någon gratisportion. Annars har jag andra sorter för byte/försäljning.

christelle

• Blekinge
« Svar #86 skrivet: 22 okt-12 kl 16:00 »
Borlotto ? blev ett par baljor och några bönor, den blommiga bosniern kom aldrig igång, den bruna bosniern som till slut kom igång frös ihjäl i förra veckan, that´s all, trist men sant :(
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

kraut

• Skåne
    • postannelund
« Svar #87 skrivet: 29 okt-12 kl 12:05 »
Borlotto ? blev ett par baljor och några bönor, den blommiga bosniern kom aldrig igång, den bruna bosniern som till slut kom igång frös ihjäl i förra veckan, that´s all, trist men sant :(
som sagt, det var ett test och sådana faller ju som bekant inte alltid väl ut. tack för att du tog dig tid att odla och rapportera.

färnevik

• inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
« Svar #88 skrivet: 29 okt-12 kl 17:00 »
Tyvärr verkar det inte som om det blev något utsäde av den tvåfärgade...  :'( Kylan kom och -8 i växthuset satte nog stopp för all tänkbar mognad av bönorna... De bönor som ändå fanns hann inte bli större än 0,5cm i diamter och jag tror knappast att de blir grobara?

Dela detta:

* Inloggade just nu

222 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser