Jag har EXAKT samma problem med mina "människor".
Har några släktingar som för guds skull inte kan förstå varför de inte får hälsa på den så söta gnällande, hoppande hunden. Hon vill ju bara hälsa och vara med! Hon är nu tre år och vi har tjatat samma sak alla dessa år, "hon får inte hälsa när hon beter sig sådär, hon ska vara lugn och tyst först".
Men nej, det tycks inte gå in. Tyvärr förstod vi inte när hon var valp att det här beteendet skulle sitta kvar med just de människorna, annars hade vi aldrig tillåtit att de gullegullade och fjantade med henne då.
Jag tycker inte att det hjälper att flytta bort hunden innan gästerna kommer. Då har hon ju missat själva situationen och är lika jobbig nästa gång.
Har provat att bara släppa henne så att gästerna nästan ligger på golvet innan hon har hälsat klart, och då är de lite lugnare och inte lika intresserade av att gulla. Men sen nästa gång de kommer är det som bortglömt och det är kalabalik IGEN.
Hon skulle aldrig möta mig eller min pojkvän såhär i dörren, för oss respekterar hon och ser som högre i flocken. Men att försöka förklara det här för människor som tror att hundar också är människor, det går bara inte.
Men det där med att de har någon smittsam sjukdom kanske skulle funka...