Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?  (läst 7719 gånger)

högges521

• Skåne
Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?
« skrivet: 23 apr-12 kl 23:10 »
Jag är INTE någon expert, men far min köpte 20 daggamla kycklingar nyligen. Han har dem inne i värmen än så länge, och kommer att ta ut dem till hönshuset när de fått fjädrar säger han. Räknar kallt med att behöva nacka minst hälften då de sannolikt är tuppar. Ska få gå tills de börjar slåss.

Är ni beredda på att slakta själva ser jag inga större problem med att hålla kycklingar.

Man kan också sälja/skänka tuppar eller lämna in till ett slakteri som sköter den jobbiga biten...

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-12 kl 07:34 »
Lämna till slakteri är nog inte det lättaste med några få tuppar,de ska vara salmonella testade innan bla vad jag hört.
köp könsvisande kycklingar eller ett större gäng och slakta tuppöverskott.
Fjäderfän och kaniner

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 25 apr-12 kl 12:19 »
Du kan ha otur också som jag hade för två år sedan. Jag fick 19 maskinkläckta kycklingar av en kompis, av dem var 3 hönor och resten tuppar.  :(Det blev MÅNGA tuppar till frysen!
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 apr-12 kl 14:39 »
Min personliga åsikt är att man inte ska ha djur om man inte är beredd att kunna ta ihjäl dem om det kniper. Och du bör defenitivt omvärdera beslutet att ha kycklingar, och inte heller låta hönsen ruva om du känner så inför slakt.

högges521

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 apr-12 kl 15:01 »
Min personliga åsikt är att man inte ska ha djur om man inte är beredd att kunna ta ihjäl dem om det kniper. Och du bör defenitivt omvärdera beslutet att ha kycklingar, och inte heller låta hönsen ruva om du känner så inför slakt.

Tycker jag va en märklig filosofi. Om det kniper i form av att djuren är sjuka eller mår dåligt så visst, då ska man kunna ta sådana beslut. Men en att inte vilja beröva livet på ett friskt djur är i min mening absolut inget som hindrar en från att skaffa djur. Som sagt kan problemet lösas med att man skänker tuppen till en gård som behöver tupp, det är inte svårare än så...

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 25 apr-12 kl 15:10 »
Som sagt kan problemet lösas med att man skänker tuppen till en gård som behöver tupp, det är inte svårare än så...

Jo det är faktiskt svårt att hitta hönsägare som vill ta emot tuppar och som jag förstår det så vill TS inte att de ska gå till någon som slaktar dem så då är det faktiskt inte så lätt!

Tycker jag va en märklig filosofi. Om det kniper i form av att djuren är sjuka eller mår dåligt så visst, då ska man kunna ta sådana beslut. Men en att inte vilja beröva livet på ett friskt djur är i min mening absolut inget som hindrar en från att skaffa djur. 

Detta håller jag med dig om. Dock löser man det lättast genom att köpa djur man vet att man kan behålla, t.ex. kycklingar man vet könet på, alltså inte får en massa tuppar man sen inte kan bli av med...
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #6 skrivet: 25 apr-12 kl 16:43 »

Vilken tur att vi har olika åsikter om allt, annars skulle diskussioner bli bra tråkiga !
Jag  ska förtydliga mig lite... Jag älskar djur, har flera andra sorter. Finns inte på min världskarta att   skulle låta ett djur lida tex, för att jag är blödig. Oavsett vad JAG känner, kommer djuren i första hand. Jag har tvingats avliva smådjur själv, i ett tidigare arbete jag hade. DET slipper jag gärna, men skulle det vara akut så... Såklart att jag inser att någon måste slakta om det skulle bli massor av tuppar och ingen vill ha dem.... Jag ska tänka både en och två gång till innan jag bestämmer mig. Oavsett vad jag beslutar, är jag säker på att jag klarar av det  ;)

grimbart

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 25 apr-12 kl 16:46 »
Sälja tuppar till liv är inte det lättaste. Förstår inte problemet med slakt?varför inte slakta sina egna djur om man kan äta ägg?kan man dessutom handla kött i affärn så är det ännu märkligare..ta till veterinär för avlivning?minst lika jobbigt då och dyrt,sen då?kasta bort maten? Nä ska man ha djur får man räkna med att nån får hjälpa en med slakt om man inte klarar det själv,att stå med 10könsmogna tuppar som slåss i väntan på ev försäljning är inte trevligt.. jag äter helst djur jag känner och ska man överhuvudtaget äta kött så ska man själv klara av att döda det..
Fjäderfän och kaniner

Marielle

• Uppland
« Svar #8 skrivet: 25 apr-12 kl 22:56 »
Sälja tuppar till liv är inte det lättaste. Förstår inte problemet med slakt?varför inte slakta sina egna djur om man kan äta ägg?kan man dessutom handla kött i affärn så är det ännu märkligare..ta till veterinär för avlivning?minst lika jobbigt då och dyrt,sen då?kasta bort maten? Nä ska man ha djur får man räkna med att nån får hjälpa en med slakt om man inte klarar det själv,att stå med 10könsmogna tuppar som slåss i väntan på ev försäljning är inte trevligt.. jag äter helst djur jag känner och ska man överhuvudtaget äta kött så ska man själv klara av att döda det..

...och genast försvann den TREVLIGA tonen i denna tråd. Märkligt att det alltid händer....
Jag ska inte sänka mig lika lågt, bara konstatera att vissa har djur som familjemedlemmar andra som mat, Jag tillhör den första kategorin.
Mer än halva jordens befolkning skulle sluta äta kött om man" ska klara av att döda det själv om man överhuvudtaget ska äta kött" .
(Det är väl KLART att jag inte skulle samla på mig tuppar som får slåss i väntan på annat, som sagt, jag är iallafall djurvän)

högges521

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 apr-12 kl 23:21 »
...och genast försvann den TREVLIGA tonen i denna tråd. Märkligt att det alltid händer....
Jag ska inte sänka mig lika lågt, bara konstatera att vissa har djur som familjemedlemmar andra som mat, Jag tillhör den första kategorin.
Mer än halva jordens befolkning skulle sluta äta kött om man" ska klara av att döda det själv om man överhuvudtaget ska äta kött" .
(Det är väl KLART att jag inte skulle samla på mig tuppar som får slåss i väntan på annat, som sagt, jag är iallafall djurvän)

Marielle, jag känner igen mig mycket i det du säger och tycker... Jag själv startat upp ett hönshus med dagsgamla kycklingar så jag talar av erfarenhet och vill ge dig några handfasta råd, från en djurvän till en annan =)

Kycklingarna är assöta, de blir tama, man får se utvecklingen osv. Det finns därför ingen anledning för dig att gå miste om detta (nöje) bara för att du inte vill slakta dina tuppar sedan!

Beträffande slakt så anser jag såhär; Jag brukar säga till mig själv att om det är något kött jag ska äta så är det från djur som föds upp under humana förhållanden och fått leva ett anständigt liv under tiden den levde. Därför äter jag endast kött som är naturbetes och i övrigt stödjer jag den vegetariska industrin ;) Jag vet att jag själv inte kommer vara bekväm vid tanken att mina fjäderfän ska slaktas, men tröstar mig med att de har haft ett bra liv så länge de levt =)

I första hand kommer jag leta efter någon som behöver tupp till avel eller bara för att hålla hönorna i schak. Av denna anledning tror jag det är en bra idé att välja rashöns då efterfrågan på rastuppar troligtvis är större än efterfrågan på blandrastuppar. Av observationerna jag gjort här på alternativ skriks det mycket efter dvärgkochin, kanske skulle det vara en lämplig ras för er? Det är säkert inte lätt alltid att bli av med tuppar men det går, tuppar behövs och många byter ut sina tuppar med jämna mellanrum för att det inte ska bli inavel - lättare att byta tuppen än alla sina höns...

I andra hand kommer jag troligtvis lämna mina till ett slakteri som tar 20 kr / st, och där man visst får lämna in ett fåtal, behöver inte vara mängder som någon skrev tidigare. Alternativt kanske min sambo göra det, men det vill jag inte se eller höra... Dessutom kommer jag försöka att alltid slakta minst två tuppar samtidigt, då blir det svårare att personifiera dem när jag inte vet vem som är vem.

Hoppas du kommer fram till en bra lösning som passar dig och lycka till med ditt hönshus!

Marielle

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 26 apr-12 kl 07:54 »
Tack !  Ett trevligt och sakligt svar  ;)
Vad jag menar är att jag  inte skulle kunna göra mina djur tama, för att sedan äta dem. Har de dessutom namn blir det ännu värre....  Hade jag 30 otama höns, visst DÅ kanske... Men nu handlar det om kanske 5 st, som garanterat kommer få namn  ;D
Men därifrån till att slakta dem själv... Nää .

grimbart

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 26 apr-12 kl 07:55 »
Otrevligt eller ej,jag har sålt enstaka tuppar under åren,rättare sagt skänkt. Hundratalet har jag dräpt. Man kan hoppas att man kan sälja alla men så blir det sällan,skänker man dem så slaktas de oftast ändå. Då kan man lika gärna äta dem själv som att köpa kyckling i affärn. Förmänskligar man inte sina djur så är det inga problem att äta,även djuren i affärn har vart söta och haft ett liv.
halva jordens befolkning kanske borde sluta äta kött.  :-*
Fjäderfän och kaniner

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #12 skrivet: 26 apr-12 kl 07:57 »

Tyvärr visar det påståendet att du inte har så stor koll på hur livet ter sig för utanför Sveriges gränser. Du får skriva ner din siffra rejält om den ska närma sig sanningen. I stora delar av världen (utanför USA & Västeuropa) har man djur för mat, punkt. Till och med i flera länder i Europa har man höns för slakt och ägg till och med i bostadsområdena inne i storstäderna, ja till och med i höghusområden!

Förövrigt tycker jag inte att grimparts inlägg var otrevligt. Bara realistiskt  ;)

När man skaffar djur behöver man även ta ställning till hur man ska hantera de mer tråkiga och svåra delarna av djurhållningen. Har man svårt att hantera slakt så är därför min rekommendation att köpa en vuxen flock med hönor och tupp av en ras som inte ruvar. Då behöver man bara lösa problem med avlivning om ett djur blir så illa sjukt att det inte går att rädda. Att man sedan går man miste om mycket trevligt med kycklingar är priset man får betala för att slippa slakta.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skäggetorpet

• Dalsland
« Svar #13 skrivet: 26 apr-12 kl 08:58 »
Håller inte med dig... Jag har inga problem att nacka mina hönor om det skulle behövas (har gjort det på min favorithöna), men jag har grannar som inte vill nacka sina egna höns, då kommer jag och hjälper till - och i utbyte får jag hjälp någon annan gång då jag behöver hjälp - det kallas tjänster och gentjänster - eller grannsämja - man kan inte vara bra på allt ...

Marielle

• Uppland
« Svar #14 skrivet: 26 apr-12 kl 13:20 »
Men hallå,  har ni inte läst mitt inlägg?  Som jag hoppas inte inkluderas bland de "otrevliga",  för jag ville bara vara saklig.
Som jag skrev,  det GÅR att skaffa könsbestämda kycklingar,  och jag tycker att man ska STARTA med det.
Läs mitt inlägg igen,  och kom gärna med synpunkter på det.

Det var inte ditt inlägg jag  tyckte var otrevligt !  jag bad ju om tips, eller hur ?  Vad jag tyckte var mindre trevligt var att  Grimbart skrev att man inte ska äta djur om man inte kan slakta dem själv...
DET reagerade jag på. Men visst får alla ha sin åsikt .

Marielle

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 26 apr-12 kl 13:28 »
Tyvärr visar det påståendet att du inte har så stor koll på hur livet ter sig för utanför Sveriges gränser. Du får skriva ner din siffra rejält om den ska närma sig sanningen. I stora delar av världen (utanför USA & Västeuropa) har man djur för mat, punkt. Till och med i flera länder i Europa har man höns för slakt och ägg till och med i bostadsområdena inne i storstäderna, ja till och med i höghusområden!

Förövrigt tycker jag inte att grimparts inlägg var otrevligt. Bara realistiskt  ;)

När man skaffar djur behöver man även ta ställning till hur man ska hantera de mer tråkiga och svåra delarna av djurhållningen. Har man svårt att hantera slakt så är därför min rekommendation att köpa en vuxen flock med hönor och tupp av en ras som inte ruvar. Då behöver man bara lösa problem med avlivning om ett djur blir så illa sjukt att det inte går att rädda. Att man sedan går man miste om mycket trevligt med kycklingar är priset man får betala för att slippa slakta.

Okej, det kanske var en grov överdrift att halva jordens befolkning skulle sluta äta kött om man var tvungen att slakta själv. Jag tar tillbaka det.

Marielle

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 26 apr-12 kl 13:41 »
Jag personligen fattar inte varför man "måste" klara av att slakta sina djur själv ?
Vi äter kött, men hör till dem som köper det i affären eller av andra som slaktar.
Jag måste uppenbarligen förtydliga mig ytterligare här.
Vi vill ha djur för att det är trevligt, vi har våra djur som "familjemedlemmar". Hundar, katter och kaniner. Så även tänkt med hönsen. Kan vi få ägg efter dem vore det trevligt också, och dem skulle vi äta, ja.  Däremot kommer vi aldrig att äta upp våra höns eller tuppar. Skulle det bli så att vi sålde eller gav bort höns eller tuppar som " bli över" , kan vi ju varken styra eller kontrollera över vad som händer med dem. Men VI vill varken slakta eller äta våra husdjur. Varför skulle det vara så fel ?
Ni som slaktar och äter era djur får göra som ni vill, ni har dem för ett annat syfte än oss.
Det har JAG inga problem med, det är upp till var och en, eller hur ??
Jag tycker att denna tråd har spårat ur ifrån ursprungsfrågan. Trist, jag tyckte att de flesta svarade trevligt och hjälpte mig som nybörjare.
Jag tackar för er som kommit med tips och råd,  det som var intressant för mig har " gått in".
Slaktfrågan hör dock inte hemma här tycker jag. När och om det blir aktuellt för oss att behöva slakta ett djur, överlåter vi det till en bekant som klarar av det.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #17 skrivet: 26 apr-12 kl 13:51 »
Största chansen att hitta nya hem till tuppar tror jag är är om man har renrasiga snälla djur av god typ och gärna då  av en ras som är vare sig för vanlig eller för ovanlig.

För lite då och då händer det för hönsägare som har en flock höns och EN tupp att tuppen dör eller blir argsint och måste avlivas. Eller att någon startar upp en ny hönsgård),

Och då vill man ha tag på en ny tupp vuxen nog att kunna ta sig an ett gäng virriga hönor. Gärna också vacker att titta på. Och helst av ras som kompletterar de hönor man redan har.

Har man en för vanlig ras så finns det redan en miljon andra som har tuppar att erbjuda och är rasen för ovanlig så är det kanske så att ingen vill bara ha en tupp eftersom man inte har liknande hönor.

Jag var lite rädd att behöva nacka flera av mina kochintuppar från i fjol ( köpta som kycklingar av Azoo-Lina. ) Men SE på tusan alla TRE har fått nya hem med egen flock. Den siste jag sålde skulle jag egentligen behållit men det ringde en tjej och bad så snällt att få köpa honom...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #18 skrivet: 26 apr-12 kl 14:17 »
Visst kan man placera en och annan tupp, men det är inget man kan räkna med,  och efterfrågan brukar oftast uppstå på våren.( På hösten är ju utbudet enormt.)Vilket ju innebär att man får hysa ett gäng   ungtuppar ,  som  när de blir könsmogna blir ganska hormonstinna, över vintern,  en tid då man ofta har begränsat med utrymme.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 26 apr-12 kl 14:21 »
"PRAKTISK KUNSKAP OM SJÄLVHUSHÅLLNING" inte "FORUMET FÖR GOSIGA DJUR"

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser