Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?  (läst 7718 gånger)

Charlotte

• -
SV: Kunna Slakta tuppar själv ett krav ?
« Svar #40 skrivet: 26 apr-12 kl 20:53 »
Att inte kunna avliva ett friskt djur om man äter kött är faktiskt värst. Det gäller inte bara självhushållare, utan alla. Man kan säkerligen vara extremt duktig självhushållare och inte äta animalier alls.
Men om jag berättar att jag kan klippa mina får, karda och spinna ullen och sticka ett par sockor som betalning till den som avlivar lammet kanske jag är tillräckligt självhushållande ::)
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Broberg

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 26 apr-12 kl 21:02 »
Men om jag berättar att jag kan klippa mina får, karda och spinna ullen och sticka ett par sockor som betalning till den som avlivar lammet kanske jag är tillräckligt självhushållande ::)

Ska du äta dem, så ska du kunna slå ihjäl dem.

hajens

• Skåne
« Svar #42 skrivet: 26 apr-12 kl 21:17 »

nja, nu är det ju att kanske vara lite i överkant kategorisk, lika lite som vi alla skall behärska att raffinera råolja för att anses ha rätt att köra bil, så skall alla avkrävas kunna slakta för att äta kött. Men Däremot bör man ha förståelse, kunskap om och även ta sitt ansvar i processen.
Att hålla djur och låta andra slakta är ett högst aktivt och fullgott val mot förståelse och ansvarstagande anser jag.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Malines här igen

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 26 apr-12 kl 21:18 »

Det handlar inte om graden av självhushållning. Att man äter kött utan att förstå (för man förstår faktiskt inte på riktigt innan man dödat ngt själv) att det är ett släckt liv man stoppar i sig är den största orsaken till varför det slängs många kilo tjänligt kött i de allra flesta hushåll i Sverige. Det är respektlöst, både mot djuren och mot miljön.

Eftersom du slaktar fågel och kanin fattar du. Men folk med inställningen "jag äter bara djur jag INTE känner" gör det inte.

Det borde vara ingå i skolundervisningen att nacka en höna eller slakta en kanin. Då skulle fler bli vegetarianer. Det är bra.

Broberg

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 26 apr-12 kl 21:25 »
Det borde vara ingå i skolundervisningen att nacka en höna eller slakta en kanin. Då skulle fler bli vegetarianer. Det är bra.

Jupp.

hajens

• Skåne
« Svar #45 skrivet: 26 apr-12 kl 21:48 »

Satt i rätt sammanhang är det inte alls fel att utbilda folk i hur mat blir till, och även att själva erbjuds delta. Tyvärr är detta svårt att genomföra på ett humant sätt. Vill ogärna se Bertil 14 år tvingas svinga en yxa mot sin vilja över nacken på en stackars tupp. Skall man komma med en låda tuppar som kids skall få slakta varsen menar ni, låter rätt osmakligt för alla inblandade.

Men i teori, bra, i praktik, nja. Tror att vi för nöja oss med att dissikera djur som en del i studieplanen.

Marielle

• Jag behöver inte din attityd- har en egen
    • Uppland
« Svar #46 skrivet: 26 apr-12 kl 23:33 »
Jag har uppenbarligen hamnat på fel forum. Hittade dock inget annat med lika mkt fakta, därav att jag " blandade " mig med er trots att vi har våra djur som " gosedjur".
Det verkar vara ungefär lika många som faktiskt förstår mig som antalet som INTE gör det.
I ärlighetens namn får ni tycka vad ni vill... Jag står fast vid MIN "tro", eller vad man ska kalla det.
Jag kan ju lugna upprörda själar med att jag faktiskt aldrig skulle låta ett djur lida om jag kan undvika det på något sätt. I ett riktigt akut läge skulle jag avliva ett lidande djur, tro det eller ej.
( det gick kanske inte in att jag faktiskt HAR avlivat både kanin och fågel, dock med avlivningsmedel)  vid behov av slakt har jag hjälp med det också.
Jag tackar för mig med detta .

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #47 skrivet: 26 apr-12 kl 23:37 »
Ja. Men om man börjar grina vid tanken på att ha ihjäl djur ska man kanske hitta nån som kan ha ihjäl dem åt en eller låta bli att ha kycklingar.

Eller så har man hundra höns och tuppar och betalar deras mat till de är 15 år gamla och dör av ålder. Det är väl upp till var och en hur man vill göra? Så länge inte djuren far illa av det?
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #48 skrivet: 26 apr-12 kl 23:39 »
Och åter igen ska en av få som begripit kärnan i självhushållning jagas på självhushållningsforumet...

Tsss, precis om att vissa ska jagas för att de väljer att vara veganer, vegetarianer, fruktianer eller LCHFare? PAH! Säger jag.

Oavsett vad man väljer så ska inte djuren man har fara illa. Och om man känner att man inte själv klarar av att avliva då får man helt enkelt anlita nån som kan det,
Mörkmårdens Minigrisar
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #49 skrivet: 26 apr-12 kl 23:42 »

Ska du använda redskap och maskiner av stål ska du banne mig klara av att utvinna järnet ur malm och smida det också!!!
Ska du ha kläder på dig så tycker jag att du ska kunna bereda fibrerna och spinna och väva och sy också!!!
Mörkmårdens Minigrisar

Malines här igen

• Gäst
« Svar #50 skrivet: 26 apr-12 kl 23:48 »
Ska du använda redskap och maskiner av stål ska du banne mig klara av att utvinna järnet ur malm och smida det också!!!
Ska du ha kläder på dig så tycker jag att du ska kunna bereda fibrerna och spinna och väva och sy också!!!

Ja, precis.  :)

FM

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 27 apr-12 kl 00:17 »

;D Så är det juh :D Vilken duktig befolkning det skulle va om det var på det sättet!!

Självhushållare eller ej gosedjur eller mat på ben, folk är vell välkomna att ställa frågor även om man inte delar levnadsfilofi/ideliogi/tro. Tycker TS är fullt på det klara med att djur kan behövas tas bort akut, och kan göra det själv, dock anlita någon om det handlar om slakt.

Har fem hästar av egen uppfödning. Sex katter. En hund. Har höns av olika raser, vaktlar och kalkoner tillsammans med Konstfarbror. Har haft djur som getter, kaniner, marsvin, akvariefiskar... Hade kaninuppfödning i många år. Läser på MAH, sysslar med konst mm ;)

hajens

• Skåne
« Svar #52 skrivet: 27 apr-12 kl 08:16 »
@marielle, äh, ta ingen notis, och välj att foka på det bra du får ur forumet. Man skall komma ihåg att åsiktsyttringar på nätet är rätt poänglöst då mer eller mindre alla nyanser försvinner.

I normala samtal går det till stor del ut på att hålla samtalspartnern under armarna och få den att inte tappa ansiktet, så att vi kan bolla dialogen fram och tillbaka utan att bli obekväma. På internet beter vi inte oss alls så och därför blir det väldigt kantigt och ibland direkt dumt.

Klart du skall känna dig välkommen och ha både frågor (och åsikter) kring saker du funderar över.

P.S. Kan du inte utvinna och raffinera råolja skall du inte heller köra bil!? D.S.

« Senast ändrad: 27 apr-12 kl 08:19 av hajens »

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser