Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönan Fiona - Australorp  (läst 867 gånger)

Skrapered

• Västergötland
Hönan Fiona - Australorp
« skrivet: 30 apr-12 kl 18:39 »
I lördags köpte vi hem 2 st Australorp hönor.
Och idag påpekade min mamma - via telefon att det lät som att hon skulle/ hade lagt ägg.
Jag trodde dock att hon var för ung. Men efter en stunds kikande in i hönshuset hittar jag minsann ett ägg.

Hon bökade runt och ströade med halm över sig.
Då jag även i lördags köpte avelsägg passade jag på att lägga in dessa oxå.
Hon lägger sig mer än gärna på dom..
Men det jag funderar över är om hon ligger tillräckligt mycket för att det ska bli nåt.
Hon ligger en stund 15- 20 min, äter lite, dricker, lägger sig igen.

Detta är våra första hönor och jag överanalyserar säkert.
Men för er som är vana höns ägare verkar detta som en ruvande höna?
Nu är det ju bara ruvningsdag 1 i dag så det kanske blir mer liggande på dom under dagarna som kommer eller??

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Hönan Fiona - Australorp
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 22:37 »
En höna som har lagt sig för att ruva värper inga ägg, det gör dom innan dom ruvar.

En ruvhöna plockar bort fjädrarna på magen (sk ruvfläck) och ligger länge i redet. Hon flyter ut och blir liksom platt i formen, väldigt annorlunda mot en höna som bara värper och myser lite i redet i samband med ruvningen.

Dessutom brukar dom bli sura (därav att det även kallas surhönor eller att sura) och ha ett väldigt knorrande läte om man försöker klappa dem.

Många nybörjare brukar vara tveksamma på om deras höns ruvar eller ej, men när man väl har en riktig surhöna så tar man inte miste. Det är nog alla ense om  ;)

Har ni bara haft hönorna ett par dagar så är det rätt osannolikt att dom vill ruva. Stressen med flytten har nog fått dom på andra tankar. Däremot måte dom ju kolla in och provmysa sina nya reden   ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser