Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga hönsmammor - Jag blir så arg!  (läst 2997 gånger)

Karina

• småskalig... irrationell...
    • Uppland
    • Ålbrunna Gård
Dåliga hönsmammor - Jag blir så arg!
« skrivet: 30 apr-12 kl 22:32 »
Tre gånger detta år har jag råkat ut för hönor som ruvat fram kycklingar och sedan inte velat veta av dem när de kläckts, det är bara äggen de gillar och så fort en stackars kyckling sticker upp huvudet så hackar hon den. Nu idag så kläcktes kycklingar under en orusthöna, hon hann hacka ihäl en innan jag räddade resten. Jag hade ju kunnat strypa henne >:( Den förra som gjorde detta var en dvärgkochin och sen också en blandrashöna. Kan man inte lita på modersinstinkten vad kan man då lita på?
Bor med min familj på en avstyckad gård i Stockholms län. Vi har höns, kalkoner, bisamhällen, gotlandstackor, grisar på sommarhalvåret och 2 kattor och en norsk buhund.
Är självförsörjande på väldigt mycket men inte allt. Ännu.

Tailin

• Uppland
SV: Dåliga hönsmammor - Jag blir så arg!
« Svar #1 skrivet: 30 apr-12 kl 23:06 »
Men oj! :'( Har en hedemora som ruvar för första gången (första gången för mig med), hoppas verkligen att det inte händer något liknande här! Det kan inte ha varit något fel på kycklingarna? Att hönorna kände att det var bäst att ta bort dem på en gång? Famlar efter halmstrån... Så märkligt beteende... :-\
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

emindy

• Ångermanland
« Svar #2 skrivet: 30 apr-12 kl 23:33 »
Just det har jag aldrig varit med om, men senaste tre kullarna har ändå varit katastrof för oss! I höstas hade en höna gömt ägg uppe under innertaket på lagården så när kycklingarna kläcktes och skulle ned därifrån dog hälften direkt och resterande inom några timmar *rys*
Första högen ägg nu i februari blidde ingenting alls för att en annan höna också ville ligga på äggen så hon fick ligga bredvid och det blev bara kaos. Andra högen var jag noga med att sätta isoleringsbur så snart hönan låg säkert men hon klev aldrig av äggen så innan jag upptäckte att de hade kläckts var fem av sex kycklingar döda. Och den sjätte dog någon vecka senare efter att hönsmamman lämnat den kvar ensam ute i vårsnön i flera timmar. Men hon var helt hispig som mamma också så hade jag bara hunnit med hade jag märkt upp henne och nackat henne när kycklingen var avvand...

Nu är det fjärde gången gillt! En höna ligger på 8 ägg (tror jag). Ifjol fick jag dessutom tre kullar utan minsta problem, så jag vet ju att det brukar gå.

Nina K

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 01 maj-12 kl 00:41 »
Skulle snarare tro på "personlighet" på hönan snarare rasen som avgör om det blir bra mor. Om en höna här inte sköter ruvningen (typ krossar ägg och låter ägg rulla ut) får inte ruva på ägg igen. Sedan sådana hönor som ruvat bra men misssköter kycklingar (hackar eller värmer inte dem som dunsmå och ignorerar) brukar inte få ruva igen. Ett år lät jag flera duktiga ruvhönor och mammor adoptera maskinkläckta kycklingar, bland dem var det en höna som inte tyckte om de ljusa gula/vita kycklingarna. Hon hacka dem men inte de mörka. Året efter så ruvade hon fram blandning av ägg som gav mörka till ljusa kycklingar som hon axeptera. Detta händ en gång och inte mer därefter. En egen bur är lämplig att ha hönan i under ruvning och under tiden kycklingarna växer till sig. Alla mina hönor som ruvat och gått med kycklingar har varit frånskilda från de andra hönsen så hönan inte stressas. Det enda är att sätta upp en lapp när kycklingarna bör komma och se hur det går. Gäller att komma ihåg till nästa gånga om hönan skött sig eller inte.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 01 maj-12 kl 06:47 »
Jag hade en höna som hela tiden sprang med sina kycklingar.
Trots att det bar mig emot så fick jag ta in henne i egen bur.
Granne hade jag en kull som jag fått av en kompis, de hade värmelampa.
En morgon så hade hönan alla kycklingar.
Hon var en jättegod mamma och det var lätt att flytta tillbaka dem
då hon lugnat ner sig.
Ville bara påvisa att en dålig början kan bli ett bra slut :D
« Senast ändrad: 01 maj-12 kl 08:18 av Lycka »
Hedemorahöns

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 01 maj-12 kl 08:07 »
Tre gånger detta år har jag råkat ut för hönor som ruvat fram kycklingar och sedan inte velat veta av dem när de kläckts, det är bara äggen de gillar och så fort en stackars kyckling sticker upp huvudet så hackar hon den. Nu idag så kläcktes kycklingar under en orusthöna, hon hann hacka ihäl en innan jag räddade resten. Jag hade ju kunnat strypa henne >:( Den förra som gjorde detta var en dvärgkochin och sen också en blandrashöna. Kan man inte lita på modersinstinkten vad kan man då lita på?
Det man kan lita på är att naturen är grym  :-\  och smart  :D

Dåliga mammor får inte så många avkommor (om vi pratar naturruvning) så de dåliga anlagen glesnar.

Naturruvning är mysigt och  vissa hönor och raser är fantastiska. Men det är långt ifrån alla hönor som ruvar (tack och lov ;) ) och långt ifrån alla är duktiga mammor. Its the name of the game! Dessutom finns det flera raser som man inte ska uppmuntra till ruvning på. Jag blir lika ledsen varje gång någon jublar över att dom har en surhöna av någon produktionsras :(  Visst kan sådan hönor få ruva men man bör absolut inte avla vidare på dem, vilket vissa gör. Det är att förstöra produktionsraserna....
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Lanemyr

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 maj-12 kl 17:56 »
Själv har jag 4 eller 5 stolliga höns i min hönsgård. det började  med att 2 av dom låg på olika ägg rätt nära varandra. men när jag kom ut en dag så hade den ena hönan alla ägg under sig. Några dagar senare hade 2 hönor till lagt sig för att ruva på samma ägg, så nu var det 4 hönor på samma ägg. Men jag lät dem ligga. Och av 24 ägg blev det 11 kycklingar, men vem som var mamma till dom var ju inte lätt att bestämma, men jag lät dem hållas och låta bestämma det själva. Tröttnade dock på dom när jag fick plocka bort 2 döda kycklingar om dagen efter att de levt en vecka. Så nu har jag satt in de resterande 6 med en utvald höna i ett eget utrymme och tycker att detta verkar fungera ok. Har även 72 ägg i kläckaren som förväntas i morgon, men 2 st har redan tittat fram :)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #7 skrivet: 03 maj-12 kl 20:26 »
Min ena Hedemora har fått sin första kull i vår och hon var en jätte-duktig mamma hela tiden. Den andra Hedemora, första kullen, har varit en mer tveksam mamma, har nu börjat lämnat kycklingarna (2 st, nu ca. 3 veckor) långt bort och sprungit till maten och lämnat de små, inte lockat på dem eller så, nu på dagen hade hon lämnat dem ute på gården och själv gått in och satt sig på pinnen med de andra hönsen >:D Jag tog bort kycklingarna och satte dem under en värmelampa med två jämnåriga kompisar inne i hönshuset.
Det kändes som att risken att de skulle bli mat ute var aldeles för stor för att låta mamman fortsätta ta hand om dem.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 04 maj-12 kl 16:07 »
Mina två dv mesmammor fick efter mycken möda och stort besvär en levande kyckling.
Vad hände : Jo båda gick ut i hönsgården och lät den lilla ligga
kvar .
Den dog :'( Stollmammor.
Hedemorahöns

Karlid

• Halland
« Svar #9 skrivet: 19 maj-12 kl 20:39 »
Här la sig 3 Åsbohönor på samma 9 ägg. 7 kycklingar kläcktes och alla 3 mammorna hjälps åt att ta hand om småttingarna. Värmer, vaktar och visar god mat.
Glad åt dem :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

202 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser