Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Isbar eller inte, nu har jag två bilder.  (läst 2385 gånger)

Argona

• Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
Isbar eller inte, nu har jag två bilder.
« skrivet: 01 maj-12 kl 21:40 »
Jag har ju en grupp med kycklingar, "tonåringar" fyra eller fem är troligen Isbar och två eller tre är Hedemora. Jag vet inte säkert vilka som är vilka! De är nu 6,5 veckor. Har en bild på en som är svart-mörk och en som är ljus. Om jag kan få hjälp med de två så kan jag nog lista ut vad de andra är också för de är lik dessa två utom en mörk som är mer åt det bruna hållet.
Förresten, är det tjejer eller killar?
De är verkligen tonåringar, "drar runt på stan sent" och vill inte komma in, går sin egen väg och struntar i mamma och resten av flocken!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: Isbar eller inte, nu har jag två bilder.
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 09:20 »
Den mörka har aldeles för mycket brunt i sig för att vara en Isbar så deet är nog en hedemora. Den ljusa ser alldeles för vit ut för att vara en isbar (vita isbar förekommer men är väldigt ovanligt och inte önskvärt)Blåspättade har en mer väldigt väldigt ljus grå ton.... Så spontant känns det som om inga av dessa två är Isbar
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #2 skrivet: 02 maj-12 kl 09:24 »
Jag tycker inte heller att de ser ut som isbar. Iofs är de kycklingar, men isbarer brukar ha ett mindre, mer ädelt, lite rovfågelaktigt huvud. Dessa har för runt huvud tycker jag.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #3 skrivet: 02 maj-12 kl 13:19 »
Ojdå!! Jag har tre kycklingar som är mörka, två som är mer svarta och en med mer brunt. Ska fota igen då och se om jag lyckas få påde två som är mer svarta om det går att se in de är Isbar(vet ej om det här var den mörkaste)
Alla ljusa ser ut som den här och jag köpte 6 Isbar-ägg (gröna) så jag tror att minst 5 st ska vara Isbar, resten Hedemora. En ljus är tupp, det ser jag och han ser också ut att vara Hedemora men jag tar fler bilder och lägger upp då.
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Isbar eller inte, NY GRUPPBILD
« Svar #4 skrivet: 02 maj-12 kl 20:26 »
Här är hela gruppen, jag har skrivit vad jag tror att det är på bilden, hoppas den inte blir för liten, en av de mörka är mer åt det bruna hållet=Hedemora 5 ELLER 4 AV KYCKLINGARNA I DENNA GRUPP ÄR KLÄCKTA UR ISBARÄGG, VILKA??
En bild är på en som jag tror är en ljus Isbar.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 02 maj-12 kl 20:49 »
Vet du vilken färg det var på föräldrarna till Isbaräggen?
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #6 skrivet: 02 maj-12 kl 20:55 »
Nej, de kommer från Valmet i Skåne. Kan se om jag får tag i henne så jag kan fråga.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 09 okt-12 kl 13:03 »
Vad blev det för ras på kycklingarna till slut ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Argona

• Småland
    • www.vendelstorp.se
« Svar #8 skrivet: 09 okt-12 kl 13:18 »
Jag vet inte om det är "äkta" Isbar, rastypiska eller ej men nu värper de i alla fall,  två "vita" med någon fläck på och två svarta hönor blev det. Äggen är mossgröna, någon med lite fläckar på. Äggen är tydligt mossgrönare än Araucanans som är mer ljus-turkos. Funderar på att skaffa en "rastypisk, äkta" tupp som kan kurtisera damerna i vår för att till slut få en mer rastypisk grupp.

Erica

• Gästrikland
    • alsjöbergets kennel
« Svar #9 skrivet: 09 okt-12 kl 13:40 »
Var de sk. hedemora o isbaräggen från samma uppfödare? Det skulle ju kunna förklara saken med hedemorautseende, för om det är isbarhönor som är mamma o hedemora pappa till dina så får du ju gröna ägg av avkommorna.
Gift, två barn,
Gotlandskaniner G 677, Svensk Pälskanin G 45, Mellerudskaniner M677
Gestrikefår G 1720 samt dvärgvädurar

Dela detta:

* Inloggade just nu

381 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser