Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hackar ihjäl kycklingar..  (läst 5029 gånger)

Pus

• Norge
hackar ihjäl kycklingar..
« skrivet: 02 maj-12 kl 07:13 »
Hej.
Noen som kan ge mig tips/råd..
I går när jag kom hem var ena kycklingen ihjäl hackad å den andra hadde fullt med hacksår på ryggen.. det er inte mora som hackat utan en av mina andra höns (mest troligt) som varit sur å grinig på dessa kycklingar.. jagat dom osv.. kycklingarna är 5 veckor gamla å har varit med dom andra hönsen hela tiden..
Kycklingen som är skadad har jag nu tagit ut därifrån så den får hämta sig..
Det jag undrar över er denna hönan som hackar.. vad bör jag göra när hon faktist har haft ihjäl en kyckling, bör jag ta bort henne? Vad ev kan ske när denna kycklingen e stor nog till att komma tillbaka till dom andra hönsen, er riskon att denna hönan angriper igjen då? När är kycklingen "gamal nog" att bli satt in till dom andra igjen?
Detta er mina första höns så jag e ikke kunnig på området, så tips å råd hur jag ska göre mottas med stort tack.
en man, en Islands häst, 6 katter, 2 hundar, en tupp å 3 hönor :-) å fler blir det.. planlägger også ett par getter fram i tid :-D

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: hackar ihjäl kycklingar..
« Svar #1 skrivet: 02 maj-12 kl 07:19 »
Vad du kan/vill göra med den hackande hönan är upp till dig, svårt att ge råd om.
Kycklingar och deras mamma brukar jag ha för sig själva tills kycklingarna är 8 veckor, då kan de nämligen äta samma foder som resten av flocken. Deras små magar kan ju inte smälta helsäd förrän i den åldern. Då är de oxå någorlunda stora, och hittills har inga kycklingar blivit attackerade när jag släppt ihop dem och deras mammor med flocken (har gjort så ett antal år nu).
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Tailin

• Uppland
« Svar #2 skrivet: 20 maj-12 kl 00:53 »
Puttar upp denna tråd då jag har samma undran och hoppas fler delar med sig om hur ni gör? Har 4 dagar gamla kycklingar som varit i bur ihop med sin mamma, idag öppnade jag buren lite så de skulle kunna röra sig i hela hönshuset men att kycklingarna skulle kunna söka skydd bakom kompostgaller. In kommer en av de andra stora hönsen och flyger direkt på en av kycklingarna och börjar hacka!!!! Så det blev ihopmontage av bur igen!

Ska man inte ta bort en sådan höna? Som hackar på kycklingar på det där viset? Nästan som om de vore mat? Där jag köpte mina höns (när de var kycklingar) så gick alla lösa blandat, både pyttesmå och storhöns, det är ju så man skulle vilja ha det, att de kan gå ute tillsammans och picka efter insekter...
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #3 skrivet: 20 maj-12 kl 01:24 »
Ha hönan och kycklingarna för sig själva i åtminstone 3 veckor. Mamman borde skydda sina kycklingar, så din höna verka vara lite för snäll.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 20 maj-12 kl 04:57 »
Jag har alltid haft mina kycklingar med mamma i en bur för sej i minst 8 veckor (som någon annan här åxå )
När de sen får komma in till de andra tillsammans med "mor" har jag en "kycklinggömma" i hagen bestående av en "bur"- en fyrkant klädd med nät med ca 8 cm rutor, lagom så kycklingarrna kommer igenom, men hönsen får bara in huvet. Den behöver ju vara så pass stor att kycklingarna får plats utan att hönsen når dem från alla håll. Över har jag en skiva för att skydda mot regn, och då kan man även se till att det finns mat till kycklingarna där som inte hönsen kommer åt...
När de är så stora att de inte längre kommer igenom är de inte längre i behov av den!

På kvällarna sover de under mamma i ett hörn av hönshuset som de själva valt.

Lycka till!
man harnte roliare´n man jörse

rosita51

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 06:52 »
Hej.
Noen som kan ge mig tips/råd..
I går när jag kom hem var ena kycklingen ihjäl hackad å den andra hadde fullt med hacksår på ryggen.. det er inte mora som hackat utan en av mina andra höns (mest troligt) som varit sur å grinig på dessa kycklingar.. jagat dom osv.. kycklingarna är 5 veckor gamla å har varit med dom andra hönsen hela tiden..

Åh, så tråkigt att bli av med en kyckling ppå det viset!

När de sen får komma in till de andra tillsammans med "mor" har jag en "kycklinggömma" i hagen bestående av en "bur"- en fyrkant klädd med nät med ca 8 cm rutor, lagom så kycklingarrna kommer igenom, men hönsen får bara in huvet. Den behöver ju vara så pass stor att kycklingarna får plats utan att hönsen når dem från alla håll. Över har jag en skiva för att skydda mot regn, och då kan man även se till att det finns mat till kycklingarna där som inte hönsen kommer åt...

Det låter ju jättebra! Vad är det för nät du använder som har 8 cm rutor?
MVH Rosita zon 1

Tailin

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-12 kl 10:59 »
Ha hönan och kycklingarna för sig själva i åtminstone 3 veckor. Mamman borde skydda sina kycklingar, så din höna verka vara lite för snäll.

Såg nu i någon bok att man skulle bygga en liten kycklingbur med bodel och utedel så att man kan ha mamman och kycklingarna ute och flytta runt dem, ska nog testa det, och inte prova släppa ihop dem fritt med resten av flocken igen förrän de är större.

Jag tror mammahönan försöker vakta de små, hon är då VÄLDIGT vaktig när jag ska ge dem mat och byta vatten, då blåser hon upp sig och gör utfall mot min hand   >:( Men det var nästan som om hon själv inte trodde det kunde vara möjligt att en av de andra hönsen kunde vara en fara. Det var dessutom den mest ranglåga hönan som attackerade, mammahönan är (var?) högst i rang.

Men ni som inte släpper ihop dem förrän de är 8 veckor, får kycklingarna alltså inte komma ut och äta gräs och leta insekter innan dess? Känns så tokigt då kycklingarna så väl behöver proteinet och solljus och ämnen från grönfodret?
Problem är bara möjligheter i arbetskläder

Lena K.L.

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-12 kl 21:24 »
[Det låter ju jättebra! Vad är det för nät du använder som har 8 cm rutor?
[/quote]

Det är lite mindre och tunnare än "riktigt" fårstängsel, men jag köpte det begagnat som fårstängsel.

Klart att kycklingarna ska vara i en utebur med bolåda från början! Min har nät även i botten för att vara riktigt säker mot rovdjur. Då kan man även, om det skulle behövas, flytta den medans kycklingarna är ute i den om man ser till att ingen får "tassarna" ikläm när man sätter ner den igen. De små kan sprätta ändå genom hålen i nätet.

Kycklinggömman har däremot inget nät i botten, det behövs inte. Det är bara skydd från övriga höns.
man harnte roliare´n man jörse

Dela detta:

* Inloggade just nu

175 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser