Man ska passa sig lite för att skrika för högt om att stängda spjäll alltid är dåligt. Det är en väldig skillnad på olika eldstäder och skorstenar. Spjällen ska däremot vara justerade så att det brinner rätt, men det är inte alltid samma som vidöppet. Min förra vedspis flåsade hej vilt när båda spjällen var öppna, rök svart gjorde det och ingen värme blev det, så den inställningen hade man bara tills det tagit sig. Efter det var det med bra ved, en tredjedel öppet spjäll som gällde och tilluftsspjället också nästan stängt. Får ju luft genom glipor i luckorna också på en gammal spis. Sen får man anpassa efter olika ved också. Gäller att lyssna och se på elden.
Helt rätt.
Men i uppstarten så är eldstaden och skorsten kalla och då spelar det ingen större roll hur det står. För förbränningen blir inte bra förän du börjar komma upp i lite temperatur. Precis som på en bilmotor. Men när du har fått upp värmen i eldstaden och skorstenen så skall den svarta röken inte finnas kvar. Gör den det så eldar man på fel sätt.
När jag gick sotarkursen hos brandkåren så sa sotarmästaren att om man bytte ut alla braskaminen mot vedspisar så skulle klagomålen minska drastiskt pga att en braskamin var väldigt svåreldad. Det vanligaste felet som folk gjorde var att proppa den full så att man inte fick plats med något syre i eldstaden och på så sätt fick man en dålig förbränning.
En vedspis har så lite lucka på framsidan att det inte går att elda den på fel sätt. För dom som tillverkade vedspisen gjorde den så att du bara kan få in lagom ved i rätt mängd sedan är det fullt.
En braskanin som är byggd för 4kg ved för att du skall ha rätt mängd ved/luft i den men du kan få in 7kg om du fyller den ända upp. Så vad gör folk. Stoppar dom in 4kg som det står i instruktionen eller 7 så att det är fullt ända upp tror du?
Jag vet i alla fall hur jag gjorde innan jag gick kursen,

Efter kursen så har jag märkt att det går åt mindre ved om jag inte fyller pannan till max.