Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in  (läst 50715 gånger)

malungen

SV: Viking 30 smalspis - brinner dåligt, ryker in
« Svar #40 skrivet: 29 jun-13 kl 12:46 »
Med kort och grov skorsten menar jag tvärsnittsyta i förhållande till längden. Min tanke är att den lilla kaminen inte får nån fart på röken.
Bor på landet, djur och träd i överflöd.
Mål 1: Bli skuldfri
Mål 2: Producera el och värme med något från skogen. Mål 3:  Driva bilen med något eget skogsbränsle.

Gottfrid

• -
« Svar #41 skrivet: 30 jun-13 kl 18:11 »
Troligtvis som Malungen skriver så blir rökgas temperaturen för låg ,pipan blir alltså inte nog varm.Vilket skulle avhjälpas med ett insattsrör.Så att värmen bibehålls.

aXXo

• Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 08 aug-13 kl 23:39 »
Hallå alla kunniga medlemmar, detta blir mitt första inlägg på detta intressanta forum och anledningen att jag hittade hit är att jag också har en Viking 30 med dåligt drag.

Kaminen monterades 2013, i februari. Har aldrig fått något riktigt bra drag i denna viking, som jag tex. har i vedspisen på övervåningen, där vrålar det i spisen om spjället öppnas fult och skulle man tända på tidningspapper så dras det upp i rökkanalen direkt. Detta händer inte i min nya viking på bottenvåningen.  Ibland rinner det även ut "sotvatten" nertill på kaminen, som en konsekvens på det dåliga draget. (Se videoklipp)

Jag har försökt olika metoder under våren men utan resultat. Nu återstår att montera insatsrör och hoppas att det ska lösa problemet, då rökkanalen i murstocken faktiskt är ganska stor.

Så min fråga till er i samma situation, är det någon som lyckats få det att bli bra med tex. insatsrör?

Videoklipp ---> http://youtu.be/X1TlTJ-psmM

Bild från när den sattes in, rökröret ansluter till murstocken direkt ovanför bilden.
« Senast ändrad: 08 aug-13 kl 23:45 av aXXo »

Gottfrid

• -
« Svar #43 skrivet: 10 aug-13 kl 14:23 »
Och vad betyder ganska?? Stor som en träbit? ;) Röken går aldrig rakt upp utan den snurrar vilket den helst gör i ett runt rör.Därutav blir draget bättre och isoleringen runt runt röret behåller värmen som skapar draget. Men det finns en grej till på vikingen.Och det är rökvändaren ovanför elden eller under spisplattan.Om den är skev blir det inget bra heller.

Lars_H

• Värmland
« Svar #44 skrivet: 01 okt-13 kl 21:41 »
Har precis installerat en Viking 30.
Hade stora problem med dåligt drag och att det rykte in. Jag bor i ett 20-tals hus med kakelugnar och mycket bra drag i alla eldningspipor 140x140 mm, 12st!

Jag tror att jag hittat felet som kanske fler har råkat ut för.
Spisen levererades på en pall. Sockeln var monterat upp och ned, så för att vända den rätt så la vi ner spisen på sidan på golvet medans sockeln vändes rätt.
Nu är sdet så att det finns 2st plåtar (nummer 7 i sprängskissen) - väggarna vid asklådan - som sitter löst i spår. Dessa hade hoppat ur sina spår och lagt sig snett så att sekundärluften inte kunde strömma fram där den ska.

Efter att demonterat täljstenarna, baffelplåten och lyft undan eldstadsbotten, kunde plåtarna åter placeras rätt i sina spår.

Nu funkar spisen mycket bättre !

Någon som har liknande erfarenhet?

Gottfrid

• -
« Svar #45 skrivet: 01 okt-13 kl 22:35 »
Låter mycket intressant Lars! Och du har tagit kort så man ser hur det ser ut :D Ska ta och leta rätt på en bruksanvisning . Min uppfattning är att antingen brinner dessa spisar väldigt bra eller väldigt dåligt.Och det måste ju bero på nånting.Så detta ska jag lägga på minnet!

makkomann

• Bohuslän
« Svar #46 skrivet: 10 okt-13 kl 16:31 »
Jeg har også tittet på denne ovnen. For øyeblikket skal vi til å renovere pipeløp og innstallere en ny ovn i andre etasje, men samtidig funderer vi på å montere en Viking 30 på kjøkkenet. Veldig interessant å følge med her. Disse problemene vil man jo ikke ha.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #47 skrivet: 10 okt-13 kl 17:18 »
Citera
En förklaring till varför det röker så mycket ur varmluftskanalerna vore också väldigt välkommen.

Detta låter mystiskt, om det är så som jag förstår det. Det tyder på att det inte är tätt mellan eldstaden/rökens väg ut och varmluftskanalerna som ska avge värme till omgivningen. I så fall suger skorstenen ut inomhusluft men inte rökgaserna, typ tjyvdrag. DET är rakt åt hälvitte.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Vedeldaren

• Värmland
« Svar #48 skrivet: 04 nov-13 kl 14:36 »
Idag var jag hos en återförsäljare och tittade på en Viking 30. Han berättade att om jag köpte en idag så var den inte fodrad med täljsten utan delar av eldfast massa. Vi diskuterade något om orsaken till förändringen och han sa att en orsak var sannolikt att man vill få upp temperaturen snabbare. Täljstenen måste laddas med värmeenergi innan dess temperatur kan stiga. Det slog mig när jag läste denna forumtråd att om det sitter täljsten i din kamin så kanske den kyler så mycket hela tiden att du inte får upp tillräcklig temperatur på rökgasen och därför dåligt drag. Det vore intressant att veta vilken temperatur det är på röken då den kommit in i skorstenen. Om det beror på täljstenen så kanske tillverkaren går med på att byta mot den nya insatsen.

Gottfrid

• -
« Svar #49 skrivet: 04 nov-13 kl 16:41 »
Jag TROR! Att det är för tätt mellan kokplattan och rökvänadaren. Det blir för trångt. Är ju knappt nån centimeter.Kollar man på en kakelugn där röken ska upp och ner flera meter innan den vänder så ska de ju funka i en spis som har bara är 60 hög. Om vi som exempel tar en sedvanlig spis och lägger på spis lera ända upp till kok plattorna Hur kommer den spisen att bete sig??

Atheo

• Dalarna
« Svar #50 skrivet: 05 nov-13 kl 21:39 »
Intressant att ämnet och tråden håller så länge!

Tyvärr måste jag tillstå att vi inte har någon vidare ordning på vår kamin än!
Har inte haft tid att forska mer om orsaken till det dåliga draget och än mindre provat några ombygnader eftersom resten av gården och huset slukar all tid.

Helt klart är att modellen dras med problem och kräver en helt optimal installation för att fungera. Vår skorsten uppfyller kamintillverkarens krav men det funkar ändå inte bra. Tar ut röken baktill och har ca 35cm vågrät kanal innan den viker av uppåt. Jag tror det bidrar till att det brinner så dåligt hos oss.

Skulle jag göra om installationen skulle jag antingen ta ut röken upptill på kaminen eller åtminstone se till att skorstenen går så direkt rakt upp som möjligt och att kanalen är lagom stor, slät och jämngrov. Vi har en kammare bakom/nedanför med sotlucka och även det kan bidra till att röken stannar upp och kallnar med dåligt drag som följd.

Sotaren tyckte vi skulle fylla hålrummet bakom med tegel eller stoppa in en rostfri spiralslang från rökutgången på kaminen och upp i skorsten. Problem med sotning vid en sån åtgärd dock.

Har demonterat allt "löst" i kaminen och plockat tillbaks delarna mycket omsorgsfullt men det hjälpte ingenting i vårt fall. Hittade heller inget direkt fel i hur delarna satt från början.

Med tanke på andra inlägg vore det kanske ändå en bra idé att minska arean på pipan och se till att värmen på röken håller sig längre ut och upp. Måste göra lite mätningar på tempen tror jag!

Vår kamin har täljsten i sig och antagligen slukar det en hel del värme innan hela kaminen är genomvarm. Jag vet att en sotare (eller var det försäljaren från Hedins Bygg?) har nämnt ett fall där de bytte ut täljstenen mot eldfast tegel och fick mycket bättre egenskaper på den spisen. Minns inte vad det var för modell men det var inte en Viking.

Så det kan nog ligga en hel del sanning i vad säljaren sa till Vedeldaren, att de fått bättre drag initialt i spisen med en annan mer isolerande fodring. Det går väl åt rätt mycket energi att värma upp täljstenen när man nyss tänt och det leder kanske till att draget blir sämre.

Nackdelen med ett lättare och mer isolerande fodringsmaterial som han nämner är väl möjligen att resten av kaminen inte blir lika varm och att den inte håller sig varm lika länge efter eldning. Det skulle dock jag acceptera, om det istället gav bra eldningsegenskaper.

Gottfrid

• -
« Svar #51 skrivet: 06 nov-13 kl 08:46 »
Att täljstenen skulle sänka draget så kopiöst tror jag inte ett smack på.Då skulle man ju inte få tänt i en enda kökspanna som är tung som en julgris.Att det sen skulle bli svårare att sota spisen med ett insattsrör ser jag även det som taget ur luften. Du bilar upp ett hål över spisen och ansluter en kona som du fäster på insattsröret eller slangen som det i skälva verket handlar om inuti skorstens pipan.Rök kanalens botten fylles enligt sotarens råd och kan även lutas uppåt så röken inte slår direkt i bakväggen utan får ett skjuts upp  .

aXXo

• Hälsingland
« Svar #52 skrivet: 06 nov-13 kl 23:27 »
Hallå igen!

Har ju glömt att svara mig själv i denna tråd och kanske sprida lite hopp till andra.
Det blev 6m insatsrör med invändig diameter på 125mm.
Gjorde arbetet själv, vilket var rätt enkelt i mitt fall och fick betala strax under 5 000kr för material. Men nog var jag nervös att det skulle vara bortkastade pengar om jag inte fick något resultat!

Men resultatet är tydligt, nu vrålar det även i vikingen när spjällen är öppna för fullt!  ;D
Hade också problem tidigare med att rök kom in i rummet via tex. varmluftskanalerna eller när man öppnade luckan bara välde röken in... Men inte längre, nu kan luckan vara öppen hur länge som helst utan att röken kommer in i rummet. Glaset på luckan har slutat att sota igen också.

För mig var det en för stor rökkanal i murstocken som ställde till problemen. Kan tilläggas att jag har toppanslutning på min och saknar då plattan i "turbon". Hoppas ni andra får ordning på era spisar, då denna spis är snygg & smidig när dem funkar!

Gottfrid

• -
« Svar #53 skrivet: 07 nov-13 kl 09:20 »
Så fick även denna historia ett lyckligt slut :D

Lyckabo

• Dalarna
« Svar #54 skrivet: 22 jan-14 kl 19:19 »
Usch, nu blir jag allt lite orolig, vi har i stort sett bestämt oss för just en sån här vedspis. Törs man köpa en?
Vi ska i så fall ha en hit en firma som gör allt åt oss.  ???

Lasse46

• Jämtland
« Svar #55 skrivet: 22 jan-14 kl 21:49 »
Det är klart att du vågar köpa, om du har lämplig dimension på skorstenspipan. Axxo har ju lyckats genom att minska arean till ca 1/3 av ursprunglig ( från 324 till 122 cm2) fått fart på sin kamin.

Lyckabo

• Dalarna
« Svar #56 skrivet: 22 jan-14 kl 22:17 »
Det är klart att du vågar köpa, om du har lämplig dimension på skorstenspipan. Axxo har ju lyckats genom att minska arean till ca 1/3 av ursprunglig ( från 324 till 122 cm2) fått fart på sin kamin.

NVI skorsten är det visst tänkt att vi ska ha, det verkar inte som man får något spjäll, det känns konstigt, tycker det är bra att kunna stänga spjället när jag eldat klart i kakelugnen?

Broberg

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 22 jan-14 kl 22:35 »
NVI skorsten är det visst tänkt att vi ska ha, det verkar inte som man får något spjäll, det känns konstigt, tycker det är bra att kunna stänga spjället när jag eldat klart i kakelugnen?

Kakelugn?

Gottfrid

• -
« Svar #58 skrivet: 22 jan-14 kl 22:40 »
Det ska inte va nått spjäll i skorsten till Vikingen då den har ett eget. Och det är en spis å inte en kakelugn . 8)

Lyckabo

• Dalarna
« Svar #59 skrivet: 22 jan-14 kl 23:00 »
Det ska inte va nått spjäll i skorsten till Vikingen då den har ett eget. Och det är en spis å inte en kakelugn . 8)

Nä, nu blev det fel, vi har en kakelugn i ett annat rum, jag vet att det här är en spis   ;D
Såg att det finns spjäll att köpa till annars, hur funkar det "inbyggda"?

Dela detta:

* Inloggade just nu

43 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser