Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ALLA kycklingar konstigt sjuka. HJÄLP.  (läst 2164 gånger)

Christinaki

• Bor på Santorini i Grekland.
    • Övriga världen
ALLA kycklingar konstigt sjuka. HJÄLP.
« skrivet: 07 maj-12 kl 17:30 »
För knappt en månad sen hade vi maskin kläckning. Det sämsta någonsin! Av 21 ägg kom 5 ut själva, 2 hjälpte vi till men som sedan dog och en var död efter att bara gjort ett hål. Resten av äggen slängde vi utan vidare inspektion. Ända från början har jag tyckt att de alla haft konstiga ögon. Typ "kines" ögon. (ta ej illa upp men så att folk fattar vad jag menar). En har varit svag i benen från början men blir bara värre och värre, 2 st har liksom baktån framvänd. Idag tog jag ut alla i en liten kartong så att de skulle få se solen första ggn då de hela tiden sitter tryckta vid lampan och jag får liksom ingen riktig koll på dem. Vi har dem i en kartong i garaget som med ALLA kycklingar alla år. Vi har inte bytt ut varken mat eller tillvägagångsätt om hur vi tar hand om dem. Nu ser jag att ALLA e sjuka. Ingen kan riktigt stå på sina fötter, en har ena ögat helt stängd, en ser helt missbildad ut med enorma ben och fötter och pytteliten kropp. Herregu vad e det för fel på dem????
Då vi för lite över ett år sen förlorade alla våra höns har vi startat om på nytt med köpehönor för ägg och ett parti gröna ägg från bekant. Detta är tredje kullen sen vi startade om och kull ett o två har växt upp normala. (6 månader nu och precis börjat lägga ägg). Vi ska nu i dagarna sälja/slakta tuppar då vi har ca 10 st bland 35 hönor. ( Oacceptabelt!!!) Men vilka tuppar ska behållas??? Är kycklingarna ett bevis på mixad DNA från 2 olika raser??? Vad finns det mer de kan ha drabbats av? Förslag!!! Hjälp!!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: ALLA kycklingar konstigt sjuka. HJÄLP.
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 17:37 »
Har det varit problem med temperaturen i kläckaren under ruvningen? Benproblem och missbildningar kan orsakas av ojämn kläckar temperatur under ruvningen.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 17:40 »
Inte den blekaste. Jag har haft en stabil temp utan strömavbrott denna gång . DOCK nu när du nämner temperatur. KAN kläckaren varit inställd på en ngt högre temp då sambon hört att man för höns istl för tuppar. Har påpekat att detta är bullshit och HAR han ändrat tempen så blir jag galen!!!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 19:17 »
För hög ruvningstemperatur ger ökad frekvens av missbildningar...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Christinaki

• Övriga världen
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 19:34 »
Så risken för missbildning pga blandade raser e för tidigt för att vara orsak??? Finns det ngn sjukdom de kan drabbats av? Symptomen påminner om marek men de e ju nykläckta kycklingar som inte haft kontakt med andra djur. Vad kan jag göra? Är det bara att avlida???

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 maj-12 kl 09:59 »
Låter som rena mardrömskläckningen..!!
Kan tyvärr inte hjälpa dig, jag är defenetivt inte rätt person till det..Har aldrig heller varit med om något liknande..Hoppas någon på forumet kan hjälpa dig och vet vad som gick snett..Lina föreslog för hög temp under ruvningen..Tror du att det kan vara så?.Att tempraturen varit fel i din kläckare?.
Jag skulle nog avliva de dårliga kycklingarna.. :-\ Och städa kläckaren extra noga..Fått för mig, att marek inte drabbar små kycklingar?? Mineral och vitaminbrister?.Sånt kan ju ge konstiga symtom..
Du får tänka, det går nog bättre nästa gång..Gör ett nytt försök med nya ägg!!Ge inte upp!!Lycka till!!!
« Senast ändrad: 09 maj-12 kl 10:06 av Fru solvända »

Dela detta:

* Inloggade just nu

268 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser