Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förhindra svärming  (läst 2160 gånger)

skmupp

• Gäst
Förhindra svärming
« skrivet: 07 maj-12 kl 18:54 »
Om jag täcker ingången med en "queen excluder" (av plast) och när jag börjar se drottningceller så tar bort drottningcellerna var tredje dag. Då borde dom inte svärma va? Jag har alltid varit orolig för svärming. Glad för alla svar!

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
SV: Förhindra svärming
« Svar #1 skrivet: 07 maj-12 kl 19:11 »
Ja.

Fast du ska även ge dom förutsättningar för att de ska inte behöva svärma.

Utrymme för att bygga ut i rätt tid, rätt ålder på drottningen + bra avels egenskaper som gör att dom inte svärmar.

Att ständigt ta drottning celler från svärmande samhällen gör att man premierar detta egenskap.

Bättre att då ta egg, larver från ett skötsam och välfungerande samhälle och använda dessa till avel eller köp in material från drottning odlare med god renommé

mvh edward :P
"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

skmupp

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 maj-12 kl 19:15 »
Ja.

Fast du ska även ge dom förutsättningar för att de ska inte behöva svärma.

Utrymme för att bygga ut i rätt tid, rätt ålder på drottningen + bra avels egenskaper som gör att dom inte svärmar.

Att ständigt ta drottning celler från svärmande samhällen gör att man premierar detta egenskap.

Bättre att då ta egg, larver från ett skötsam och välfungerande samhälle och använda dessa till avel eller köp in material från drottning odlare med god renommé

Hur utökar man utrymmet in THB-kupa?

skmupp

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 07 maj-12 kl 19:21 »
(Väldigt offtopic) Men jag pratade med en som har en biklubb och han sa att innan jag sätter en svärm i min kupa så ska dom behandlas mot varroa med mysyra, hur går det till?

Edward.

• A NOBLE SPIRIT EMBIGGENS THE SMALLEST MAN
    • Gästrikland
« Svar #4 skrivet: 07 maj-12 kl 19:40 »
Hur utökar man utrymmet in THB-kupa?

Flyttar efter blind väggen vart efter de bygger ut så de altid har plats att bygga nytt vax, eller plats att fylla egg/yngel/honung.
innan jag sätter en svärm i min kupa så ska dom behandlas mot varroa med mysyra, hur går det till?

Om svärmen är över smittat, eller kommer från ett område som har för hög varroa tryck, ja

Fast varoa trycket kommer automatisk att sjunka eftersom det är ett svärm utan täckt yngel som varoan kan utöka sig.
Myrsyra ska avdunsta i samhället genom wettexduk eller aplikatör.

"Fastän det är väldigt gott att äta honung, så finns det ett ögonblick alldeles innan man börjar äta den som nästan är ännu bättre." Nalle Puh

skmupp

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 maj-12 kl 19:42 »
Flyttar efter blind väggen vart efter de bygger ut så de altid har plats att bygga nytt vax, eller plats att fylla egg/yngel/honung.
Om svärmen är över smittat, eller kommer från ett område som har för hög varroa tryck, ja

Fast varoa trycket kommer automatisk att sjunka eftersom det är ett svärm utan täckt yngel som varoan kan utöka sig.
Myrsyra ska avdunsta i samhället genom wettexduk eller aplikatör.

I see, I see!

vattuvarg

• Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
« Svar #6 skrivet: 08 maj-12 kl 12:17 »
http://www.bushfarms.com/beesswarmcontrol.htm

"Allt utrikes material bör tas med en nypa salt."
« Senast ändrad: 08 maj-12 kl 14:21 av vattuvarg »
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser