Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  5v vit leghorn och faverolle, nya frågor dyker upp  (läst 1916 gånger)

Eva77

• Har katt och kycklingar!
    • -
5v vit leghorn och faverolle, nya frågor dyker upp
« skrivet: 10 maj-12 kl 17:09 »
Hur länge ska de ha startfoder? Kan jag köra klart säcken eller ska jag byta till nåt som inte är så finhackat?
De äter maskar som jag mutar dem med och majs (burkmajs), o sallad och gurka som blir över när vi äter.

Kan jag flytta dem till den modifierade hästboxen nu när det är ca 10-12 grader i stallet (allt är sten så det håller sej lite svalare än utetemperaturen) om jag flyttar med värmelampan? De ser så stora ut för lådan även om den är drygt en kvardratmeter. De är 14st.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
SV: 5v vit leghorn och faverolle, nya frågor dyker upp
« Svar #1 skrivet: 10 maj-12 kl 20:06 »
Stall med värmelampa funkar fint (så länge det är rovdjurssäkert)  ;D Startfoder kan dom äta tills säcken är slut men om du har behov att spara en del av det i säcken för att du planerar fler kycklingar i sommar så går det också bra att ge dom Allfoder från att dom är ca4-6 veckor.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Eva77

• -
« Svar #2 skrivet: 10 maj-12 kl 21:10 »
Stall med värmelampa funkar fint (så länge det är rovdjurssäkert)  ;D Startfoder kan dom äta tills säcken är slut men om du har behov att spara en del av det i säcken för att du planerar fler kycklingar i sommar så går det också bra att ge dom Allfoder från att dom är ca4-6 veckor.
Tack Lina  :D
Det är rovdjurssäkert  ;D
Nya kycklingar snart igen.... Hmmmm... That's a thought  ::)
Fast jag kommer nog behöva fylla på med hönor istället.
Faverolle 4 tuppar 3 hönor och vit Leghorn sitter inte still 1 sekund så jag vet inte vad jag har  ??? Det skymtar till en haklapp iband o nån kam utmärker sej, men så vänder de sej om o då vet inte vem som är vem igen   :-[

Eva77

• -
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 08:23 »
Nu undrar jag en sak till  :-[
När måste jag :-[ börja släppa ut dem?
De är 5 veckor nu och får nya fjädrar hela tiden ser det ut så de är väl inte färdiga befjädrade ännu.
De bor i en hästbox på 5-6 kvadrat och de är 14 st. De får på spån och halm och får med ett par dagars mellanrum in en ny fet grästuva att krafsa sönder och hitta mask i.
Jag har ingen utegård ännu och vågar inte, för katten o alla rovfåglar som sveper lågt över gården, låta dem gå fritt.
Hur bråttom har har jag då?
Om jag väljer att göra en flyttbar sommarbostad till dem, hur stor behöver själva utegården vara då?
De kommer gå från 14 st till typ 8 st när de växt klart (6 hönor + 2 tuppar).
Hur säkrar man en flyttbar bostad mot grävande rovdjur?

Jennyt

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 19 maj-12 kl 08:33 »
Jag tycker inte du har någon bråska med att få ut dem. Du lägger ju in gottgott till dem och du kan oxå repa gräs och maskrosor de kan smaska på.

När Leghornen blir större har de däremot ett ganska stortbehov av en större yta. Fina djur som alltid springer vart de än ska, hihi. Om du har ett par slantar över är mitt förslag att du köper ett elnät på Granngården, eller beställer via internet. Då kan du bygga ett litet hus som du kan ställa inne i elhägnet. Välj det högre av näten. Räven har inte hoppat över mitt ännu på två år :) Det är klart.... rovfåglarna kommer man inte undan på detta sätt :-\
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eva77

• -
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 08:34 »
Rovfågelsäkrat måste det va för vi har en stor en (som inte är en glada, annars är det gott om glador här) som brukar pausa på ladugårdsnocken.
Tyckte det va lite coolt innan jag skaffade kycklingar, nu får den gärna flytta! :-\

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #6 skrivet: 20 maj-12 kl 10:46 »
Rovfågelsäkrat måste det va för vi har en stor en (som inte är en glada, annars är det gott om glador här) som brukar pausa på ladugårdsnocken.
Tyckte det va lite coolt innan jag skaffade kycklingar, nu får den gärna flytta! :-\
Om den stoooora är en Ormvråk så är det rätt lungt  :D Dom äter mest daggmask och småkryp, grodor och liknande. Förvisso samma sak som höns gillar så visst utgör dom ett visst hot  ::) ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-12 kl 12:20 »
Förförra året satte jag upp elnätet som en lång fålla. Sedan satte jag fast bärnät med buntband som tak. Det gör ju iofs att alltihopet inte blir lika flyttbart längre och det blor ett fasligt sjå att komma in i buren, men annars en enkel lösning.
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Eva77

• -
« Svar #8 skrivet: 22 maj-12 kl 14:13 »
Om den stoooora är en Ormvråk så är det rätt lungt  :D Dom äter mest daggmask och småkryp, grodor och liknande. Förvisso samma sak som höns gillar så visst utgör dom ett visst hot  ::) ;)

Haha, då blir dt slagsmål om masken. Får nog låna en fågelbok på bibblan tror jag. Ingen aning om vad det är.

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 22 maj-12 kl 20:13 »
Får nog låna en fågelbok på bibblan tror jag. Ingen aning om vad det är.
Google and  Wikipedia is your friend  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

179 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser