Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  hostande höna  (läst 4256 gånger)

MightyT

• Blekinge
hostande höna
« skrivet: 16 nov-06 kl 10:19 »
Fick Brahmor i somras, så detta är min första höst med dessa trevliga djur. Dock beter sig några av fåglarna lite konstigt. Tuppen drog på sig en nervskada som gjorde honom förlamad i benet. Efter flera veckor i vila och avskildhet har han återfått förmågan att gå, dock haltar han rejält. (Är det bra eller dåligt att behålla en tupp som tycks förlorat lite av sin status?)
Under hans frånvaro tog sig en av hönorna tydlig ledarposition. alltid först till maten och väldigt kaxig i största allmänhet. Nu har jag märkt att hon gör konstiga ljud. Först trodde jag att hon försökte sig på att gala, för det lät så, men sedan hörde jag att det lät mer som hosta. Däremellan hörs tydliga rosslingar när hon andas. Vad ska man göra? är det någon som vet vad det kan röra sig om? Måste jag göra av med henne eller finns det någon medicinering jag kan ge?
Jag känner mig väldigt rådvill, särskillt som jag är väldigt förtjust i mina hönor, och inte vill göra av med någon i onödan. Jag har för övrigt läst i karins hönsbok och inte hittat något svar..

curmbox

• Var sak har sin tid
Re:hostande höna
« Svar #1 skrivet: 16 nov-06 kl 13:07 »
Kan vara värt att prova Terramycin till henne, rådgör med veterinär :-\
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

MightyT

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 18:37 »
hm.. vad är terramycin? Har du ngn teori om vad det kan röra sig om? Och, ja, jag borde försöka hitta en veterinär som vågar sig på att behandla fjäderfän. Här är de flesta mest vana vid hund och katt, vad det verkar.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #3 skrivet: 16 nov-06 kl 21:10 »
Terramycin (oxytetramycin) är antibiotika som främst används till fåglar, nöt. gris, får och även bin.
Det är vanligast som vattenlösligt pulver som rörs ner i dricksvattnet. Häröver finns det att köpa i alla foderaffärer.
Jag brukar sällan använda det annat än som en grundblandning tillsammans med lite socker i vattnet till nykläckta kycklingar de tre första dagarna.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 03:37 »
Först trodde jag att hon försökte sig på att gala, för det lät så, men sedan hörde jag att det lät mer som hosta. Däremellan hörs tydliga rosslingar när hon andas.
Vad ska man göra? är det någon som vet vad det kan röra sig om?

Ja många här har nog en ide om vad det skulle kunna vara, men få vill skriva sånt tror jag  :-X
Tyvär så försvinner inte sjukdommar bara för att man inte säger deras namn högt.

Här kan du läsa om sjukdommen ILT som har hosta och rosslingar, som några av de vanligaste symptomen...
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=16;action=display;threadid=11285

Även om dína hönor inte skulle ha den, så är det bra att känna till den så man inte sprider omkring den, då den är vanlig bland Hobbyhöns :-\
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

MightyT

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 17:04 »
Oj! Ja det verkar tyvär stämma med symptomen. :(
ojoj, ja vad ska man göra!? Jag tycker ju så mycket om dom och det känns fruktansvärt att tänka sig att avliva hela flocken. Men om det nu är detta de har fått då lär ju alla vara smittbärare. Ja fick dom i present i somras så de kommer alla från samma hönsfarbror.
Jag vill ju heller inte att dom ska lida i eviga tider. huuu!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 18:08 »
Terramycin (oxytetramycin) är antibiotika som främst används till fåglar, nöt. gris, får och även bin.
Det är vanligast som vattenlösligt pulver som rörs ner i dricksvattnet. Häröver finns det att köpa i alla foderaffärer.
Jag brukar sällan använda det annat än som en grundblandning tillsammans med lite socker i vattnet till nykläckta kycklingar de tre första dagarna.

Ger du antibiotika till friska kycklingar?

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #7 skrivet: 17 nov-06 kl 18:20 »
Ger du antibiotika till friska kycklingar?
Ja de får det tillsammans med sockervatten de första dagarna.
Kan låta onödigt men det är bara en kur och jag har haft stor framgång med det receptet. Alla mina kycklingar har överlevt sedan jag började med det. Innan hade jag ett bortfall på ungefär 5%.
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-06 kl 19:02 »
Undra på att baskeluskerna vinner.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 17 nov-06 kl 19:07 »
Undra på att baskeluskerna vinner.
Grejjen är att det gör dom inte. Inte i mina besättningar i allafall. Antibiotika är absolut inget jag rekomenderar annat än i undantagsfall. Att ge de dygnsgammla kycklingarna en kur av det för att säkra smittspridning under de första sårbara dygnen är ett sådant undantagsfall.

mvh/Fred
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 19:07 av Fred »
Some give it all."

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 nov-06 kl 19:16 »
Grejjen är att det gör dom inte.

Jodå, det gör de. De har ingen brådska. De har oändligt med tid på sig att mutera tills ingenting människan kan hitta på biter.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #11 skrivet: 17 nov-06 kl 19:22 »
Jodå, det gör de. De har ingen brådska. De har oändligt med tid på sig att mutera tills ingenting människan kan hitta på biter.
Ja det är nog sant, men det är inget som hjälper mina kycklingar idag. Och tro mig, jag har vänt och vridit på frågan många ggr innan jag bestämde mig.
Some give it all."

Helenan

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 nov-06 kl 18:56 »
Det var ju ett intressant satt for en "Alternativare". Att ge antibiotica till friska djur ar ju ganska vanligt i europa men inget jag skulle gora. Jag tror att de 5 procent som inte overlever inte ar starka nog att klara sig. Med andra ord tror jag att stammen bler battre och degenererar inte om man tillater 5 procent att do. Av samma anledning vill jag ojarna avliva eller behandla sjuka honor om det finns en mojlighet att de kan klara av sjukdommen sjalv. Klarar de av tex en infuensa sa tror jag att det ar bra for stammen. Forsar ni ?trots avsaknad av svenska tecken?

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser