Här blir det
karjalanpiirakka
Degen2,25 dl vatten
1 tsk salt
6 dl rågmjöl
Fyllning
2 dl grötris, rundkorningt
4 dl vatten
6 dl mjölk
1 tsk salt
Äggsmör3 st ägg, hårdkokt
150 gram smör ,rumsvarmt
Betyg:
1 2 3 4 5
4.5/5 (2 röster, 2 kommentarer)
GÖR SÅ HÄR
1. Koka ris och vatten ca. 10 minuter, själv tillsätter jag även 1 msk smör. Späd med mjölken och tillsätt salt.
2. Koka under lock på svag värme ca. 45 minuter eller tills riset är mjukt och allt fått grötkonsstens, späd med mer mjölk om det behövs. Låt gröten kallna. Tips! Koka gärna gröten kvällen innan.
3. Arbeta samman vatten (i orginalreceptet står det 2-3 dl vatten), salt och mjöl till en smidig deg.(Jag använde grovt rågmjöl men man ska nog använda fint rågmjöl) ( I vissa andra recept så innehåller degen även vetemjöl,ex.4 dl rågmjöl och 2 dl vetemjöl)
4. Forma den till en rulle ca. 5 cm i diameter och skär den i 12 bitar. Kavla ut varje bit till en mycket tunn rundel, ca. 14 cm i diameter. I Finland använder man en speciell kavel som är tjockare på mitten. (Jag använde vetemjöl på bakbordet)
5. Stapla rundlarna på varandra med lite mjöl emellan. (I vissa andra recept står det även att man ska låta degen nu vila i 30-40 minuter, min deg vilade i 12 minuter)
6. Borsta bort mjölet på degrundlarna och bred på ca. 2 matskedar fyllning. Vik upp runt kanterna lite över fyllningen. Vecka kanterna. Pirogerna ska se ut som en liten bred båt.
7. Lägg pirogerna på en bakplåtsklädd plåt. Grädda dem i mitten av ugnen i 250 grader i ca. 10-12 minuter.
8. PENSLING: Pensla pirogerna med smält smör blandat med lite mjölk direkt när de tas ut ur ugnen.
9. Pirogerna ska svalna och mjukna en stund. Lägg dem på en bakduk i en långpanna och lägg en bakduk över pirogerna.
10. Hacka de hårdkokta äggen och blanda dem med rumsvarmt smör och servera äggsmöret till pirogerna, en del låter äggsmöret kallna i kylen. Äggsmöret varierar från recept till recept. Alt. Smält smöret och servera med ägghack.
11. Tips: Man kan vispa ett ägg i gröten precis innan man drar den från spisen. Då rinner inte gröten över kanterna när man gräddar pirogerna. Om man kokar gröten kvällen innan, kan den göras lösare, då den tjocknar till när den kallnar.