Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska du baka idag - inspirationstråd!  (läst 78600 gånger)

LimJans

• Dalarna
SV: Vad ska du baka idag - inspirationstråd!
« Svar #120 skrivet: 15 okt-12 kl 19:02 »
Äppelbröd från Boliden idag. Fast i långpanna.

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #121 skrivet: 16 okt-12 kl 11:52 »
Pitabröd, det ska bli renskavskebab i helgen.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Snuzer

• Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
« Svar #122 skrivet: 17 okt-12 kl 11:48 »
Just bakat två surdegslimpor. Jag är inbjuden till fårklippning som assisten (vara i vägen  ;D )

Brukar alltid få en massa påsar med härlig ull med mig hem så jag packar ner: Nybakt bröd, lite grönt från landet, en dunk med hemmagjord äppeldricka och en flaska kryddolja (kryddor från landet)

Vi brukar alltid ha en välbehövlig fika efter arbetet med fåren  :D

Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

LimJans

• Dalarna
« Svar #123 skrivet: 18 okt-12 kl 09:28 »
Funderar på att baka en långpanna med äppelkaka att frysa in till årsmötet. Men det är fullt med skit i frysen. Orkar jag tömma den, frosta av, plocka in allt igen och sen baka? Det är 8 grader ute på balkongen, räcker det eller blir det smältsoppa av alltihop?

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #124 skrivet: 19 okt-12 kl 09:30 »
Idag blir det en äppelsmulpaj med vaniljglass till efterrätt. Ett nytt recept jag hittade i senaste Buffé-tidningen. Päppelkaka hette den.  :)
Pepparkaks-mix ersätter smuldegen, blir intressant. Egentligen är jag emot att köpa färdig bak-mix, det blir ju så mycket godare och roligare att göra själv, men en fredagkväll är det rätt skönt att göra det enkelt för sig  ;)
Har 2 katter och föder upp guld svartbandad och guld blåbandad  stor Brahma.

LimJans

• Dalarna
« Svar #125 skrivet: 19 okt-12 kl 09:43 »
Idag blir det en äppelsmulpaj med vaniljglass till efterrätt. Ett nytt recept jag hittade i senaste Buffé-tidningen. Päppelkaka hette den.  :)
Pepparkaks-mix ersätter smuldegen, blir intressant. Egentligen är jag emot att köpa färdig bak-mix, det blir ju så mycket godare och roligare att göra själv, men en fredagkväll är det rätt skönt att göra det enkelt för sig  ;)

Såg den också, verkade intressant. Återkom gärna med betyg och omdöme :)

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #126 skrivet: 23 okt-12 kl 13:19 »
Päppelkakan blev riktigt god! Rekommenderar den! :)
Dock gjorde vi den nog i en lite för liten form för vi var tvungna att fylla på med mer smör efter en stund i ugnen då pulverlagret blev för tjockt...men riktigt gott resultat! Smakar peppparkaka, äpple och lite knäck, rätt juligt, men supergott! :) :P
Vi åt den varm med vaniljglass till, mums! o:)

LimJans

• Dalarna
« Svar #127 skrivet: 23 okt-12 kl 14:14 »
Dock gjorde vi den nog i en lite för liten form för vi var tvungna att fylla på med mer smör efter en stund i ugnen då pulverlagret blev för tjockt...men riktigt gott resultat! Smakar peppparkaka, äpple och lite knäck, rätt juligt, men supergott! :) :P

:D

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #128 skrivet: 23 okt-12 kl 14:30 »

Lät gott! Men det måste gå att bara hälla lite pepparkakskryddor i smuldegen istället? Hur ska man göra för att få till det lite knäckigt, sirap, socker...?
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

TouchOfRed

• Skåne
« Svar #129 skrivet: 23 okt-12 kl 17:06 »
Lät gott! Men det måste gå att bara hälla lite pepparkakskryddor i smuldegen istället? Hur ska man göra för att få till det lite knäckigt, sirap, socker...?

Ja det funkar säkert det också :)
Den knäckiga smaken kom nog från att sockret i pulvret (där det var tunt lager) brändes av lite, om man nu kan säga så :) Så man kanske kan strö på lite råsocker? eller som du sa, sirap, blanda i det i degen kanske?

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #130 skrivet: 23 okt-12 kl 17:20 »
Äppelsmulpaj blev det här. Hade några äpplen som såg lite ledsna ut.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Nena

• Dalsland
« Svar #131 skrivet: 24 okt-12 kl 10:26 »
Satt fördeg till surdegsbrödet - fixa resten ikväll och låta kalljäsa till i morgon. Testar mig fram med surdegen - har precis börjat :D
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Nettus

• Småland
« Svar #132 skrivet: 24 okt-12 kl 11:26 »
Idag blir det hallongrottor och kanske blåbärsmuffins.

Nena

• Dalsland
« Svar #133 skrivet: 01 nov-12 kl 11:50 »
Fortsätter surdegsexperimentet - locket till degen hade ploppat upp i natt så jag fick skrapa bort det torkade översta lagret, men sedan reste den sig så fint igen. Lärde mig att slopa locket och ha plastfilm över istället - lr kanske någon har tips om vad man annars kan ha för att täcka långjästa bröd? Har vetesurdegsgrund och körde på med rågmjöl och vetemjöl, lite honung och på sluttampen salt.

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #134 skrivet: 01 nov-12 kl 21:43 »
Över själva degen / brödet brukar jag bara ha någon typ av tätvävd bakduk. Över surdegen har jag nåt tjockare typ frottehandduk eftersom jag inte vill ha lufttätt. När jag förvarar surisen utan att baka av den har jag den i lätt (inte tätt) försluten glasflaska i kylen. Man kan nog göra på olika sätt hur man vill.

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

Nena

• Dalsland
« Svar #135 skrivet: 02 nov-12 kl 10:08 »
Följer nog lite väl slaviskt råden i de böcker jag lånat hem om surdegsbakning - har ju alltid använt bakduk tidigare till vanliga bröddegar - så det får bli det hädanefter och frott´´ehandduk till fördegen - känns bättre än att använda den där plasten. Tack för tipset :) Och brödet blev riktigt bra också :D

christinag

• Täljstenfantast
    • Västmanland
« Svar #136 skrivet: 02 nov-12 kl 19:18 »
Jo men så är det ju. Man läser sig till något och provar sig fram. Sen gör man litet som det passar en till slut. Det har även hänt att jag gör en rulle av frottehandduken och virar runt bunken också. Särskilt bra om man har litet dragigt eller folk springer och öppnar dörrar hela tiden.

Hittade just min sista rest av rödbetslipman i frysen. Mums vad god den var! Sparar att baka tills i morgon  :D

MvH
Christina G
Demokrati: 2 vargar och 1 lamm röstar om lunchmenyn.
Frihet: Ett väl beväpnat lamm opponerar sig mot omröstningen.

LimJans

• Dalarna
« Svar #137 skrivet: 04 nov-12 kl 19:27 »
Imorgon blir det åtta limpor på jobbet :) Kanske man skulle ha i rivet äpple? Eller morot?

Nettus

• Småland
« Svar #139 skrivet: 07 nov-12 kl 13:35 »
Vad goda de ser ut! Nybakt bröd är mums!

Dela detta:

* Inloggade just nu

167 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser