Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?  (läst 12203 gånger)

mig

• Gäst
Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?
« skrivet: 19 maj-12 kl 17:08 »
Jahopp.. Nyseparerad och behöver strama åt ekonomin en hel del. Vill spara undan lite att ha i reserv...

Lite info.. 4 barn 1-9 år på snart halvtid, nu mer. Snart 50% lönearbete (på gångavstånd). Skjutsar barnen till deras pappa ca 12 mil i veckan för tillfället.

Nu vill jag ha roliga tips på hur ni gör och hur man kan göra för att må bra, orka, leva livet och ändå få pengar över (eller inte göra av med mer än man har..)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: Minska utgifter och leva livet, hur gör ni?
« Svar #1 skrivet: 19 maj-12 kl 21:43 »
Vissa karlar kostar en massa pengar att hålla igång, så den största besparingen kanske redan är gjord 8) ...(några kronor på plussidan!)
Har du barnen mer än 60% av tiden ska din exman betala underhåll för dem, Försäkringskassans hemsida vet mer (trillar in mer på plussidan!)...sagda sida kan oxå upplysa om din rätt till bostadsbidrag som ensamstående mamma med blygsam inkomst (ännu mera plus!). Eftersom du har 4 barn kan du säkert alla klassiska spartrixen redan; second hand-grejer, byta tjänster med släkt&vänner, baka eget bröd...(plus, plus, plus). Naturligtvis ska du och exet turas om att skjutsa barnen om det är så långt att åka, annars blir det inte rättvist.

Passa på att göra sånt som du haft svårt att göra när du levt med din exgubbe, låt barnen se en mamma som mår gott!

Go girl!
/en föredetta ensamstående morsa
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

mig

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 19 maj-12 kl 21:53 »
Vissa karlar kostar en massa pengar att hålla igång, så den största besparingen kanske redan är gjord 8) ...(några kronor på plussidan!)
Har du barnen mer än 60% av tiden ska din exman betala underhåll för dem, Försäkringskassans hemsida vet mer (trillar in mer på plussidan!)...sagda sida kan oxå upplysa om din rätt till bostadsbidrag som ensamstående mamma med blygsam inkomst (ännu mera plus!). Eftersom du har 4 barn kan du säkert alla klassiska spartrixen redan; second hand-grejer, byta tjänster med släkt&vänner, baka eget bröd...(plus, plus, plus). Naturligtvis ska du och exet turas om att skjutsa barnen om det är så långt att åka, annars blir det inte rättvist.

Passa på att göra sånt som du haft svårt att göra när du levt med din exgubbe, låt barnen se en mamma som mår gott!

Go girl!
/en föredetta ensamstående morsa

*gilla*

Tyvärr var han en så där väldigt snål en... som drog in mer pengar än han gjorde av med.. Och vi skjutsar hälften var.. det är 2 mil enkel resa och 3 ggr/vecka... jag lämnar, han skjutsar tillbaks. Bostadsbidrag har jag tänkt, men måste komma till en skrivare först... Blir väl veckans uppgift.

pyromanen

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 19 maj-12 kl 22:03 »
Gör en massa trevliga gratis saker med barnen. Har man trevligt känner man sig inte fattig.  Små barn brukar uppskatta enkla saker typ: ta med kvällsmackorna ut som picnic under ett träd en fin kväll istället för att sitta som vanligt vid bordet.  Sätta på musik o dansa.  Gå till biblioteket.  Ha knytkalas med kompisar. Bada i sjön. Gå i skogen o plocka (och äta) en massa bär.

Sånt målarpapp man har på rulle att täcka golv med när man målar kan man göra fantastiska "städer" av - Man ruller ut ett par meter på golvet och sätter fast hörnen och så lite kritor till barnen att rita vägar o hus o parkeringar mm med. Sen plcokar dom säkert fram bilar o allt möjligt som ska finnas i staden...Mina ungar har hållit på i veckor med såna papp-städer på vintern och när det är riktigt busväder ute. 

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 19 maj-12 kl 22:08 »
Odla först och främst rejäl basmat och inte lull-lull, hur kul det än är. Höns. Kaniner, så slipper du låna gräsklippare som drar bensin också.

Vilka utgifter har boendet? Går det att göra något där?

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #5 skrivet: 20 maj-12 kl 08:13 »
Loppis, klädbytardagar, såna där bytesdagar för skidor och skridskor.

Laga mat från grunden. Satsa på mycket veg-mat med egenodlade råvaror.

Sänka inomhustemperaturen någon grad?

Byta till nyare, snålare bil? Dyrt först, men kan löna sig på sikt.

Fast det var väl inget nytt, något av det.  :)

john

• Lappland
« Svar #6 skrivet: 20 maj-12 kl 08:41 »
Jag hade tidigare en 4-hjulsdriven SUV som tog en
massa disel (ca: 1liter/mil), jag böt bort denna mot
en ECO-bil som drar 0,4 liter/mil.

Med denna åtgärd så kommer jag att ha ca: 29 000 kr
mindre i driftkostnad per år. Jag kör varje år 2500 mil.

Elda med ved är också ett bra alternativ eller byt uppvärmning
i huset till bergsvärme eller sätt in en luftvärmepump.

Bor man gynnsamt dvs långt till grannar och har bra vindar
så kan man även sätta upp ett eget vindkraftverk på gården.

mvh John

Jennyt

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 20 maj-12 kl 08:56 »
En liten varning. Om du inte har väldigt bra kontakter på strömaterial och djurfoder, så kostar djur mer än de drar in. För övrigt har du redan fått en massa bra tips.

Just nu kan du lägga tid på att bunkra mat ur naturens skafferi. Nässlor är relativt lättplockat och suveränt att ha i frysen. Finns en bra tråd i ämnet som du kan läsa. Heter något med "nu jädrans gäller det"
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Broberg

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 20 maj-12 kl 11:29 »
Hur mycket användbar mark finns?

Sjaunja

• -
« Svar #9 skrivet: 20 maj-12 kl 13:10 »
När jag var tvungen att leva på ingenting gick jag ur alla föreningar, sa upp tidningsprenumerationer, hittade billigare bilförsäkring, billigare hemförsäkring, billigare mobiloperatör, billigare internet, sålde pinaler på loppis, gjorde arbetsbyten med kompisar, m.m.

mig

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 20 maj-12 kl 13:44 »
Hur mycket användbar mark finns?

Lite... typ 900 kvm.. Bor i ett bostadsområde just nu med en vanlig liten villaträdgård. Tror att odlingarna är så stora som jag klarar av i år. Och djur skulle jag nog gå back på då jag inte kan fixa billig mat åt dem (eller man skulle väl kanske kunna slå hö hos någon men då måste också finnas tid och ork) Har heller inte så bra förvaringsmöjligheter år mycket grönsaker, så det blir lite av varje jag odlar.

Loppis, klädbytardagar, såna där bytesdagar för skidor och skridskor.

Laga mat från grunden. Satsa på mycket veg-mat med egenodlade råvaror.

Sänka inomhustemperaturen någon grad?

Byta till nyare, snålare bil? Dyrt först, men kan löna sig på sikt.

Fast det var väl inget nytt, något av det.  :)

Försöker gå istället för att ta bilen. Har inte råd att köpa någon dyrare nyare nu och åker inte mycket eller ofta förutom då jag skjutsar barnen då. Hamnar väl kring 1000 mil om året.

Tyvärr är det svårt med vegetariskt då liten är allergisk mot baljväxter och mjölk...

Begagnade kläder köper vi redan, så mycket vi hittar.

Vi har iaf börjat med att göra gångutflykter :)

mig

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 20 maj-12 kl 13:45 »
Och så håller vi på och rensar ut bland grejer vi inte behöver och funderar på att ordna loppis i garaget. Mindre tid till städning och lite extra pengar hoppas jag på :)

JonasWess

• En konstnärssjäl, djurälskare & drömmare i livet.
    • Närke
« Svar #12 skrivet: 20 maj-12 kl 14:24 »
Om barnen & du behöver nya kläder eller saker, så kan man alltid handla på second handbutiker & loppisar vilket alltid blir billigare. Jag köper mycket ab sånt på secondhand. :)

Stäng av alla saker som står på standby, stänga av lampor och sånt när man går ur rummet. Även byta till energilampor, På 900 kvm kan du odla en hel del fina grönsaker, örter, ätliga blommor, bär & frukt. Ta även tillvara på det som finns i naturen & som är ätligt. När du ska köpa mat, så jämnför priser på olika ställen så man kan köpa billigast möjliga. Reklamen du får efter att du kollat den kan du använda till tändmaterial om du har en kamin eller liknande & ved. Byt värmepannan till en mer energisnål värmepanna för det kan man spara många tusenlappar på varje år även om den kostar en del att sätta in.

Säg upp onödiga premumerationer och kabeltv m.m.

Köksavfall kan man använda till kompost & i ett vilaområde är det fullt lagligt att ha höns så länge du inte har en tupp & då får du ägg och kan sedan slakta dom när dom blir för gamla till kött & sedan byta ut dom mot nya höns. Kaniner kan man ha med för kött & tar liten plats. Fodret kan man köpa billigt från en lokal bonde. :)

Lycka till med allt nu! :)
En mysig & snäll gaykille. Jag har utbildning från Naturbruksgymnasium & Konstskola. Älskar djur & natur! Delar mitt liv med 2 hundar & 1 katt. Jag har tidigare jobbat med hästar, får, kor & hundar, men intresse finns hos många djursorter.

pippi0

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 20 maj-12 kl 15:39 »
¨Hejsan!

Undrar bara varför ni kör barnen fram och tillbaka hela tiden  ??? Har ni inte kommit igång med varannan vecka? Ni kanske inte vill ha det så. Det verkar bli ganska jobbit för alla inblandade att åka fram och tillbaka hela tiden.

Många hälsn, Gunilla
Har 4 hundar 1 A-ponny och 1 D-ponny

mig

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 maj-12 kl 15:46 »
¨Hejsan!

Undrar bara varför ni kör barnen fram och tillbaka hela tiden  ??? Har ni inte kommit igång med varannan vecka? Ni kanske inte vill ha det så. Det verkar bli ganska jobbit för alla inblandade att åka fram och tillbaka hela tiden.

Många hälsn, Gunilla

Detta beror på att yngsta barnet precis fyllt ett år och inte klarar av att vara så länge hos ena föräldern. Sen är det så att vi jobbar 2 dagar var och varannan vecka 3 dagar. För mitt jobb behöver jag ha dessa dagar utspridda i veckan. Går kanske att ändra sen för att få lite mer sammanhållen tid. Så liten är inte på dagis utan hemma med ena föräldern... Sen har pappan sådana arbetstider att han inte kan lämna på dagis/fritids för de har inte öppnat då han börjar. Så slipper man längta så, någon av oss då man träffas ganska ofta ändå. Nu jobbar pappan heltid medan jag är helt föräldraledig och då har han dem en dag på helgen och två eftermiddagar i veckan. Just för att  hans jobb inte kan kombineras med dagis och att liten inte har någon dagisplats.

christelle

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 20 maj-12 kl 15:52 »
Först är det av värde att se över de utgifter och inkomster man har och göra någon slags budget utifrån vad man på ett ungefär kan beräkna att allt kommer att kosta och vilka inkomster man har - både fasta och rörliga utgifter/inkomster. Sen får man kolla om budgeten håller genom att skriva (kassa)bok på ALLT man får in och ger ut. Efter ett tag ser man om man beräknat rätt eller om det går åt pipsvängen  :P
Jag tycker det är lite sport att tänka ekonomiskt i allt jag företar mig ex hemmalagad matsäck med till stranden ist för att köpa strutglassar till 5 personer, barnen ärver kläder av varann/släkt eller kompisar, laga trasiga kläder, reparera trasiga stövlar, gör om kläder till "andra" plagg - finns böcker på bibblan om det, skridskor, cyklar etc köps/kanske skänkes på det lokala Blocket eller loppis och kan ofta säljas där igen när barnet vuxit ur. Baka själv, hemlagad mat och matsäck, egen frukt och grönsaker, groddar. Egentligen kan man snåla och gneta på det mesta utom de fasta avgifterna, det är bara fantasin som sätter gränser
« Senast ändrad: 20 maj-12 kl 22:33 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 20 maj-12 kl 21:43 »
Lite... typ 900 kvm.. Bor i ett bostadsområde just nu med en vanlig liten villaträdgård. Tror att odlingarna är så stora som jag klarar av i år. Och djur skulle jag nog gå back på då jag inte kan fixa billig mat åt dem (eller man skulle väl kanske kunna slå hö hos någon men då måste också finnas tid och ork) Har heller inte så bra förvaringsmöjligheter år mycket grönsaker, så det blir lite av varje jag odlar.

Gotlandskaniner behöver bara hö och gräs fast jag har aldrig tänkt på hur stor yta som krävs till höodlingen och det är nog ändå inte accepterat inne i ett villaområde...
Rotfrukter kan förvaras i stuka om man inte har bra källare. Och i så kallade potatisgropar.

Mycket går att torka också.

strmar

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 22 maj-12 kl 03:14 »
Tyvärr var han en så där väldigt snål en... som drog in mer pengar än han gjorde av med..

Tyvärr? Menar du att det är synd att din man inte lät dig konsumera för mer än ni tjänade ihop? Det låter som om du redan kan anmäla dig till lyxfällan.

Mitt råd är enkelt: Ta tillbaka din man eller skaffa en ny omedelbart. Ni har förmodligen haft en jobbig period men jag kan garantera dig att det är ingenting jämfört med det helvete som väntar dig som arbetslös ensamstående mamma med 4 barn.

Några exempel på extra kostnader du har som singel/frånskild jämfört med att leva i par:

* Resor till och från pappan. Även om ni kör halva vägen vardera så blir det en hel del. Antag att ni bor 10 mil ifrån varandra och byter barn vartannat veckoslut. Du kör då 5 mil ToR för lämna barnen och 5 mil ToR för att hämta barnen, totalt 20 mil varannan vecka eller 40 mil i månaden, En bil kostar 15-40 kr/mil beroende på bilmodell och hur mycket du mekar själv, men jag antar att du inte mekar alls så vi säger minst 20 kr/mil. Det kostar alltså er 800 kr i månaden vardera att köra barn fram och tillbaks i sverige.

* Hela kostnaden för huset/lägenheten du bor i. Jag sparar 3000 kr/mån bara i boendekostnad på att ha blivit sambo igen.

* Alla kostnader för sådant som din man gjorde tidigare: Laga bilen, rensa avloppet, laga datorer, fixa värmepannan, byta väggkontakter, gräva hål, bygga möbler, klippa gräset etc. Hantverkare kostar från 500 kr per timme och uppåt.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #18 skrivet: 22 maj-12 kl 03:48 »
Nu far jag val skit, men som skillsmassobarn vet jag hur jobbigt det ar med foraldrar som bor pa olika hall...

1. Flytta narmare. For att det ska vara rattvist ska ni bada flytta. Helst sa nara att barnen kan komma och ga som de vill. Radhus/parhus? Dar spar du massor av tid, ork, pengar och kanslor.

2. Med fyra barn antar jag att de storsta borde kunna vara sa stora att de kan hjalpa till dar hemma och i tradgarden. Satt barnen i arbete!

Lycka till! Barn mar bast av glada foraldrar.  ;D

mig

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 22 maj-12 kl 22:12 »
Tyvärr? Menar du att det är synd att din man inte lät dig konsumera för mer än ni tjänade ihop? Det låter som om du redan kan anmäla dig till lyxfällan.

Mitt råd är enkelt: Ta tillbaka din man eller skaffa en ny omedelbart. Ni har förmodligen haft en jobbig period men jag kan garantera dig att det är ingenting jämfört med det helvete som väntar dig som arbetslös ensamstående mamma med 4 barn.

Några exempel på extra kostnader du har som singel/frånskild jämfört med att leva i par:

* Resor till och från pappan. Även om ni kör halva vägen vardera så blir det en hel del. Antag att ni bor 10 mil ifrån varandra och byter barn vartannat veckoslut. Du kör då 5 mil ToR för lämna barnen och 5 mil ToR för att hämta barnen, totalt 20 mil varannan vecka eller 40 mil i månaden, En bil kostar 15-40 kr/mil beroende på bilmodell och hur mycket du mekar själv, men jag antar att du inte mekar alls så vi säger minst 20 kr/mil. Det kostar alltså er 800 kr i månaden vardera att köra barn fram och tillbaks i sverige.

* Hela kostnaden för huset/lägenheten du bor i. Jag sparar 3000 kr/mån bara i boendekostnad på att ha blivit sambo igen.

* Alla kostnader för sådant som din man gjorde tidigare: Laga bilen, rensa avloppet, laga datorer, fixa värmepannan, byta väggkontakter, gräva hål, bygga möbler, klippa gräset etc. Hantverkare kostar från 500 kr per timme och uppåt.

Men herregud.. nu måste det blivit missförstånd... Det är hela tiden jag som haft hand om ekonomin. Exet var så snål att han knappt skulle betalt räkningarna, jag är bara sparsam, inte snål...
och ALDRIG att jag tar tillbaks honom. Då har jag hellre mindre pengar. Någon ny att bo med kanske någon gång sen, men jag sätter mig inte i en sån sits att jag blir fast igen. Så har jag jobb. Har ett heltidsjobb, men kommer vara föräldraledig på halvtid åtminstone fram till nyår. OCH hittills är det mycket mindre jobbigt att vara själv med alla fyra barnen än att bo ihop med den mannen....

Värmepannan och bilen är det han som fixat. Rensa avlopp har jag redan lärt mig, gräva kan jag och det är alltid jag som klippt gräset... finns andra jag känner att be om hjälp av också...

Nu far jag val skit, men som skillsmassobarn vet jag hur jobbigt det ar med foraldrar som bor pa olika hall...

1. Flytta narmare. For att det ska vara rattvist ska ni bada flytta. Helst sa nara att barnen kan komma och ga som de vill. Radhus/parhus? Dar spar du massor av tid, ork, pengar och kanslor.

2. Med fyra barn antar jag att de storsta borde kunna vara sa stora att de kan hjalpa till dar hemma och i tradgarden. Satt barnen i arbete!

Lycka till! Barn mar bast av glada foraldrar.  ;D

JO de verkar redan må bättre... Men att flytta båda skulle nog inte bli så bra... Då får ju ingen bo som man vill och så det passar jobb och sånt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

363 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser