Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Låta ligghöna adoptera ägg?  (läst 1184 gånger)

AnnaPåsen

• Blekinge
Låta ligghöna adoptera ägg?
« skrivet: 21 maj-12 kl 20:06 »
Vi har ägg i kläckaren (vårt första försök) på dag 13 idag. Ikväll tänkte jag försöka lysa dem. Har inte vågat mig på det innan.Igår lade sig en av våra hönor! Det har hon inte mycket för - vår tupp gick hädan tidigare i våras... MEN - vi blev glada och tänkte att man kanske kan byta ut äggen under henne till de vi har i kläckaren. Vad tror ni om det? Kan det lyckas? Det känns som ett säkrare kort att låta henne kläcka fram dem än att försöka få henne att adoptera kläckta kycklingar. Skulle det kunna funka, trots att det bara är en vecka kvar? Hur gör man i så fall på bästa sätt? Det vore underbart om det fungerade - jag ser framför mig hur allting kommer att bli mycket enklare om det är hönan som tar hand om kycklingarna istället för jag   o:)

johanna83

• Medelpad
SV: Låta ligghöna adoptera ägg?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 00:47 »
Jag har gjort de senast idag och utan problem  :) brukar lägga äggen framför hönorna så har dom självmant rullat in dom till sig. Nu får du kanske markera dom så du kan ta bort hennes ägg sen. Min nuvarande höna fick fyra ägg. Sen har jag smugglat ut 4 kycklingar till från samma ägg men som kläckts inne.
Jag tycker också de är bäst naturlig väg. Hönorna vet ju hur dom ska göra  ;)
Men skulle vänta någon dag till så du verkligen vet att hon surar. Dom kan ju prova någon dag och sen kliva upp

Rökkvadis

• Småland
SV: Låta ligghöna adoptera ägg?
« Svar #2 skrivet: 24 maj-12 kl 10:26 »
Jag sitter i samma dilemma. Har 28 ägg i kläckaren alla livfulla krabater, 8 dygn.
Nu har min dv kochin legat på hårdkokta ägg i tre dagar. Hon går upp varje fm i ca 1-1,5 timma för att äta, bada och vara social. Annars ligger hon platt.
Tycker ni att jag ska ge henne riktiga ägg från maskinen och i så fall när? Ska jag ge henne några få ägg och fylla på med kycklingar senare eller ge henne "alla" på en gång, tror att det är första gången hon ruvar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

289 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser