Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  LYXFÄLLAN!  (läst 21096 gånger)

caorina

• Gäst
LYXFÄLLAN!
« skrivet: 16 nov-06 kl 22:19 »
hej!

Idag när jag såg programmet "lyxfällan" blev jag faktiskt GLAD ;D
jag tänkte: gud vad jag är DUKTIG!! och INTE hanmar hos någon kronofogde...

För er som inte såg programmet kan jag kortfattat berätta:

eva,37år får ut ca 25.000kr EFTER skatt.
mycket kan tyckas, men hon spenderar det DUBBLA,dvs 48.000kr VARJE månad!!!! :o ni kan själva räkna ut att hon hade oöppnade kuvert i sin bostad!!

hon köpte kläder för hon HANN inte tvätta,hon handlade kläder för ca 10-12.000kr/månad.

Hon åkte TAXI till jobbet,ca 5000kr/månad

hon hade totalt lån på 250.000kr...

Jag bara gapade när jag tittade..... :o

och här sitter jag med 7500kr ut och sparar 4000kr ;D

leinad

Re:LYXFÄLLAN!
« Svar #1 skrivet: 16 nov-06 kl 23:04 »
Du (tidigare nettan) verkar lida av dåligt självförtroende eftersom du hela tiden hacker (förtjänt i detta fall) och skryter om hur billigt du lever. Fast du allt som oftast glömmer tala om att du lever till stor del på din sambo.

caorina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 16 nov-06 kl 23:46 »
Du (tidigare nettan) verkar lida av dåligt självförtroende eftersom du hela tiden hacker (förtjänt i detta fall) och skryter om hur billigt du lever. Fast du allt som oftast glömmer tala om att du lever till stor del på din sambo.

FEL!!!! jag lever INTE på min sambo, jag köper maten jag vill ha och hjälper honom om det behövs! kom inte med anklagelser för då D*ävlar!! >:(

caorina

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 16 nov-06 kl 23:49 »

en sak till dåligt självförtroende: KNAPPAST: TVÄRTOM!!
har du kunnat leva på 100kr på en hel månad???
för 100kr köpte jag mat,papper,bindor mm och tro det eller ej MEN det gick!! hemligehten är enkel: köp billigt!!! men du kanske inte vet vad det är? ;)

caorina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 nov-06 kl 23:53 »
jag har pratat med min sambo ang. att jag ej vill bli betraktad som om jag åker "snålstjuts" på honom, jag har sagt att vi kan dela på kostnaderna rakt av så gott det går, men i vårat fall blir det svårt då jag får ut 7500kr och han får ut 20.000kr/månad.
han menar att jag gör så mycket annat som kompensation för "betalning"
jag bakar,städar, tvättar,tar hand om katterna,gör middagen klar tills han kommer hem mitt i natten och är dessutom VAKEN när han kommer hem så vi kan umgås.
min sambo jobbar på VOLVO .

leinad

« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 08:27 »
Vad din sambo tycker tror jag inte spelar någon större roll för oss här. Är liksom inte att du till viss del lever på honom som är "irriterande". Jag tjänar bättre än min sambo och betalar även mer när vi reser och i det dagliga livet. Det som jag uppfattar som skryt är när du hela tiden berättar om hur mycket du spar fast du har så liten inkomst och hur billigt du levt/lever. Är väl inget mål i livet att leva på så lite som möjligt, iallafall inte för mig. Som jag ser det ska livet njutas av och då är det inte skoj med bl. a. skitbillig mat och ett överdrivet snålande. Exempelvis så äter jag endast svenskt kött, delvis p.g.a. att det minskar transporterna och delvis p.g.a. att jag vet att Sverige har bättre regler angående medicering av djur än många andra länder. Fast smaken är väl som baken... ;)

Självklart tycker jag man ska spara och leva inom rimliga ekonomiska gränser. Men själv så reser jag ex. en väldig massa, både ofta, långt och dyrt  (tyvärr blir det lätt så... dyrt alltså) fast jag har endel lån (på bostadsrätt och gård). Personligen tycker jag detta är helt ok, då jag inte lånar till resorna men inte heller betalar av på lånen snabbare än jag behöver för bankens skull (30-60 år). Så på vissa sätt kan man ju se det som om jag reser för lånade pengar eftersom jag har lån, det samma gäller för mitt fondsparande. Vissa anser att om man har lån och fonder/aktier så spekulerar man med lånande pengar...  Personligen tycker jag inte det, då lånen inte är tagna med avseende till spekulation utan till köp av fastigheter. Lånen jag har står för endast ca 50% av min bostadsrätts och gårds aktuella värde, skulle vara skillnad i min konsumtion och jag var högre belånad. På det så har jag en bil för över 100 tkr också... Vilket ju också kan anses som grovt idioti...

Här fick du lite att hacka på mig för, som du efterlyste i en annan tråd...

Rättat stavfel...
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 08:32 av leinad »

Mamma-Anna

• http://norgardsanna.spaces.live.com/
« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 08:46 »
Men, alltså, inte kan man jämföra sig med människor som faktiskt av någon anledning inte kan ta friska beslut och har tappat alla kontroll. Det programmet du skriver om är väl på gränsen till socialporr, man hamnar inte i situation där man inte längre tvättar och åker taxi till jobb för att man vill det?
Självkontroll får i sig, i min värld inte bli den viktigaste värdegrunden, för då kan man lika väl hamna i andra självkontrolldilemman, så som ätkontroll, träningskontroll, sömnkontroll, jag listan kan göras lång med olika tillstånd som i är självkontroll pga "duktighet" som värderas högt. Och vi vet, att flera av dessa är farliga tillstånd för individen. Ingen ung tjej svälter sig till döds pga av hon vill det, ingen tränar sönder sin kropp, p.g.a att man vill, däremot har många av dessa individen ett stort behov att ha kontroll!
En människa som förlorat all självinsikt blir ju knappast hjälpt av vare sig att bli blottad i tv, eller att andra ojar sig över hur slarvig den är.
När det gäller att leva billigt är det ju en sak om det är det viktigaste i livet, andra vill helt enkelt ha andra värdegrunder, men det som är slösa för den ena är livskvalitet för den andre. För min del är delar av livskvaliteten det som för somliga är lyx, men andra tycker är ren snålhet, men det viktigaste är att jag och min familj trivs med vårat liv och mår bra i det. Skulle jag få för mig att jämföra mig med andra, vilket jag har svårt att tro att jag skulle (det fanns dock en tid då detta var viktigt för mig) så måste det vara med någon som har samma värdegrund som jag, annars blir jämförelsen helt ointressant. Med det är inte sagt att jag inte får ut något av att ta del av hur andra tänker och handlar, det finns men massa plats i mitt liv för nya tankar och inspiration från andra, men jag kan inte utan att blinka säga att någon som gör andra val än jag är duktigare än jag, lika lite som att jag är duktigare än andra!
Men att tappa all kontroll och inte längre vara kapabel att ta friska beslut, det är mer en sjukdom!

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #7 skrivet: 17 nov-06 kl 09:09 »
MammaAnna, vad klokt du skriver! :)

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #8 skrivet: 17 nov-06 kl 14:57 »
Jag tänker att det måste vara fruktansvärt att vara i hennes situation.Hon måste må väldigt dåligt , ännu mer tragiskt är det att det kablas ut till alla som vill sitta o mysa o slå sig själva på bröstet litegrand.
Skönt att hon i alla fall fick hjälp o förhoppningsvis ordning på sitt liv.
Socilalporr var det någon som skrev o jag kan bara hålla med.
Undrar vart den medkännande människan är på väg när man gör tv nöje av andras svårigheter.

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #9 skrivet: 17 nov-06 kl 15:06 »
Jag tänker att det måste vara fruktansvärt att vara i hennes situation.Hon måste må väldigt dåligt , ännu mer tragiskt är det att det kablas ut till alla som vill sitta o mysa o slå sig själva på bröstet litegrand.
Undrar vart den medkännande människan är på väg när man gör tv nöje av andras svårigheter.

Det är väl dit utvecklingen gått. Att sitta med chipspåsen i näven och garva åt någon som kaskadspyr råa gristarmar och koögon på bästa sändningstid.
Inte utan att man börjar tvivla på mänskligheten ibland.
« Senast ändrad: 17 nov-06 kl 15:07 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

caorina

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 nov-06 kl 15:32 »
Men, alltså, inte kan man jämföra sig med människor som faktiskt av någon anledning inte kan ta friska beslut och har tappat alla kontroll. Det programmet du skriver om är väl på gränsen till socialporr, man hamnar inte i situation där man inte längre tvättar och åker taxi till jobb för att man vill det?
Självkontroll får i sig, i min värld inte bli den viktigaste värdegrunden, för då kan man lika väl hamna i andra självkontrolldilemman, så som ätkontroll, träningskontroll, sömnkontroll, jag listan kan göras lång med olika tillstånd som i är självkontroll pga "duktighet" som värderas högt. Och vi vet, att flera av dessa är farliga tillstånd för individen. Ingen ung tjej svälter sig till döds pga av hon vill det, ingen tränar sönder sin kropp, p.g.a att man vill, däremot har många av dessa individen ett stort behov att ha kontroll!
En människa som förlorat all självinsikt blir ju knappast hjälpt av vare sig att bli blottad i tv, eller att andra ojar sig över hur slarvig den är.
När det gäller att leva billigt är det ju en sak om det är det viktigaste i livet, andra vill helt enkelt ha andra värdegrunder, men det som är slösa för den ena är livskvalitet för den andre. För min del är delar av livskvaliteten det som för somliga är lyx, men andra tycker är ren snålhet, men det viktigaste är att jag och min familj trivs med vårat liv och mår bra i det. Skulle jag få för mig att jämföra mig med andra, vilket jag har svårt att tro att jag skulle (det fanns dock en tid då detta var viktigt för mig) så måste det vara med någon som har samma värdegrund som jag, annars blir jämförelsen helt ointressant. Med det är inte sagt att jag inte får ut något av att ta del av hur andra tänker och handlar, det finns men massa plats i mitt liv för nya tankar och inspiration från andra, men jag kan inte utan att blinka säga att någon som gör andra val än jag är duktigare än jag, lika lite som att jag är duktigare än andra!
Men att tappa all kontroll och inte längre vara kapabel att ta friska beslut, det är mer en sjukdom!

vad jag inte förstår på det här forumet är ju att det heter alternativ, men alla här verkar vara snorrika juh!! leinad skriver att han reser mycket,ofta och långt,vilket jag aldrig haft råd med!
hon va helt frisk,personen på programmet lyxfällan, men hennes problem va att hon orkade inte tvätta,hon hannn inte tvätta,hon va stressad,mmmmm.
hon öppnade inte en enda räkning, och då anser jag att man FULLSTÄNDIGT har tappat all kontroll på livet!

caorina

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 17 nov-06 kl 15:48 »
här skriver jag lite hur JAG fungerar och jag jämför mig inte med någon annan än mig själv! och jag är stolt över att jag kan leva på så lite och ändå må bra. Samhället är ju byggt för att vi ska konsumera= mycket pengar till staten.jag lever hellre på lite pengar och mår bra, än med överflöd och mår dåligt. för vad ska man göra med alla pengar ???
och ja, jag käner 2st MILIONÄRER och har på NÄRA håll varit involverad i deras liv och jag tyckte inte att det verkade vara nåt kul vissa gånger.
ta bara exemplet när"fru milionär" skulle ha anbud på ridhuset dem skulle bygga, dem fick in flera förslag som va skyhögt över vad ett  lyxigt ridhus kostar, så visst finns det folk som vill utnyttja och lura även dem rika!
Dem satte upp staket till sina hästar för 80.000kr bara sådär. (A-staketet)
Nä, jag känner att i deras sits skulle jag helst inte vilja vara.
jag har som sagt mindre pengar och lever livet.

caorina

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 17 nov-06 kl 15:49 »

man kan ju undra varför hon gick med på att vara med i tv och blotta sitt liv?? ???

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #13 skrivet: 17 nov-06 kl 15:59 »
Jag tror inte alls att många härinne är "snorrika".
Att driva en gård kostar pengar och då behövs det pengar.
Att jag omsätter mer pengar än dig betyder inte att jag har mer över i månadens slut än vad du har.
Jag vill inte vara beroende av andra och stänga in mig i en lägenhet och äta fabrikstillverkad importerad korv med makaroner och morötter.
Varför skulle självhushållning vara synonymt med att leva fattigt både själsligt och fysiskt? För det är precis så jag skulle känna mig i din situation.
Du måste förstå att alla inte känner sig nöjda med Lidl´s (eller Wal-Mart´s) matvaruutbud och att många ser det som otänkbart att bo i förortslägenheter för att känna sig något sånär fria.
Och bosätter man sig där det krävs egen uppvärmning, avlopp, åretruntvatten och egen snöröjning m.m och dessutom vill ha djur och/eller odlingsmöjligheter så det täcker en hel familjs behov så kostar det pengar. Att leva så blir man inte rik på, men man kan få det att gå runt. Vilket verkar vara målet för de flesta härinne. Så även för mig själv.
Some give it all."

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #14 skrivet: 17 nov-06 kl 16:00 »
man kan ju undra varför hon gick med på att vara med i tv och blotta sitt liv?? ???
Desprtata människor gör desperata saker.

leinad

« Svar #15 skrivet: 17 nov-06 kl 16:14 »
Fred>> Väl talat! Du är helt klart en av dem som skriver intressantast inlägg på detta forum!

Är helt klart så att det krävs bra ruljans på pengarna om man ska införskaffa sig en liten gård (i skaligt skick), maskiner, djur och allt annat som man eventuellt kan tänkas vilja ha. Är skillnad för de som haft tur och ärva mark och gård (oftast då med vissa maskiner) alternativt köpt ut släktingar.

caorina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 17 nov-06 kl 16:30 »
Jag tror inte alls att många härinne är "snorrika".
Att driva en gård kostar pengar och då behövs det pengar.
Att jag omsätter mer pengar än dig betyder inte att jag har mer över i månadens slut än vad du har.
Jag vill inte vara beroende av andra och stänga in mig i en lägenhet och äta fabrikstillverkad importerad korv med makaroner och morötter.
Varför skulle självhushållning vara synonymt med att leva fattigt både själsligt och fysiskt? För det är precis så jag skulle känna mig i din situation.
Du måste förstå att alla inte känner sig nöjda med Lidl´s (eller Wal-Mart´s) matvaruutbud och att många ser det som otänkbart att bo i förortslägenheter för att känna sig något sånär fria.
Och bosätter man sig där det krävs egen uppvärmning, avlopp, åretruntvatten och egen snöröjning m.m och dessutom vill ha djur och/eller odlingsmöjligheter så det täcker en hel familjs behov så kostar det pengar. Att leva så blir man inte rik på, men man kan få det att gå runt. Vilket verkar vara målet för de flesta härinne. Så även för mig själv.

vad jag menar är att du själv väljer din situation, väljer du att flytta till en gård vet du att det kostar.
jag å andra sidan skulle köpa ett mindre hus för kontanta medel(typ 150.000) och göra det mysigt så jag trivs, och inte har några skulder till någon. jag vill inte vara skyldig folk pengar, jag avskyr det.

caorina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 17 nov-06 kl 16:32 »
Fred>> Väl talat! Du är helt klart en av dem som skriver intressantast inlägg på detta forum!

Är helt klart så att det krävs bra ruljans på pengarna om man ska införskaffa sig en liten gård (i skaligt skick), maskiner, djur och allt annat som man eventuellt kan tänkas vilja ha. Är skillnad för de som haft tur och ärva mark och gård (oftast då med vissa maskiner) alternativt köpt ut släktingar.

och vad händer den dagen då inte pengarna strömmar in?? då står du där.kom inte till mig då bara,för jag säger bara: vad va det jag sa!

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #18 skrivet: 17 nov-06 kl 16:52 »
och vad händer den dagen då inte pengarna strömmar in?? då står du där.kom inte till mig då bara,för jag säger bara: vad va det jag sa!
Nej då till dig kommer jag inte ;), du har inga resurser som jag skulle vara betjänt av.
Men allvarligt...ja vad händer då. Jag får väl sälja av lite maskiner och kanske stycka av lite mark, samt leva på det jag laggt undan till pension och köpa ett nytt mindre ställe.
Jag är inte på något sätt ställd på backen om himmlen ramlar ner imorgon. Jag har tillräckligt med bostad avbetald för att kunna gå med vinst och skogen full med djur att äta och träd att sälja om det skulle skita sig. Jag kan köra skogsmaskiner och lastbil, har nuissance controll license, jag kan svetsa och hugga sten, jag har license som bondsman, och många goda vänner som driver allt från bondgårdar till stenbrott. Så jag behöver nog inte din hjälp som du förövrigt gjort så klart att du inte vill dela med dig av hursom helst ;).  Vad gör du själv om din sambo bestämmer sig för att lämna? 9000 lånade slantar på banken, ett hyrekontrakt på en liten lägenhet och 7500 i inkomst som går ut till saker du inte äger?
Ärligt talat, om både din och min värld rasar imorgon så är det nog snarare jag som får hjälpa dig än tvärt om.
Och till skillnad från dig så gör jag det gärna. Gäststugan står tom och färdig och mat finns det gott om (fast inga Lidl+s korvar och makaroner), men du får hugga veden själv.

/Fred
Some give it all."

leinad

« Svar #19 skrivet: 17 nov-06 kl 17:21 »
Då får man precis som Fred säger sälja av. Ska man spara ihop till en gård så får man ju hålla på tills fan kommer och hämtar en.

Hur tycker du i denna fråga? Jag lånade pengar när jag köpte bostadsrätt. Gjorde jag fel? Enligt mig solklart nej. Varför nej då? Inte för att lägnhetens värde dubbleras (som det ser ut nu efter 2år) och jag tjänar en skaplig slant på det... för hur prisutvecklingen ser ut på några årsikt tycker jag det är svårt att spekulera i. Visst spekulerade jag i prisutveckligen skulle vara positiv eller iallafall att det inte skulle hända något drastiskt. Det bra med affären var att jag kunde räkna hem den på annat sätt. Om jag bor i lägenheten i 5 år kan jag skänka bort den och ändå gå plus minus noll jämfört med att hyra en motsvarande hyresrätt. Och risken att jag skulle behöva skänka bort den ansåg jag mer eller mindre obefintlig. Alltså så drog jag slutsatsen att jag med största sannolikhet skulle tjäna en slant på att köpa jämfört med att hyra. Tycker du jag skulle hyrt istället? Och missat den troliga intjänande slanten på att köpa, fast med mindre risk....

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser