Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Inte god ägggula, gula fläckar på skalet?  (läst 5595 gånger)

Sussex

• Skåne
Inte god ägggula, gula fläckar på skalet?
« skrivet: 22 maj-12 kl 15:28 »
Våra höns är alla frigående. Vi matar dem med pyttelite värpfoder på mornarna och hushållsrester när där finns. Men mest äter de diverse hönssmarrigheter de själva hittar i trädgården. Nu till frågan. Alla värper fina ägg, man ser ingen större skillnad på dem men, alla ägg smakar inte gott!!! Hur kan det komma sig? Ibland finns där hönsbajs på något ägg men det tvättar vi bort förstås. Ibland är det som gula fläckar på skalet som inte går att tvätta bort alldeles. Kan det vara sådant som ger bismak i det kokta ägget??? Vi vet att alla ägg vi kokar är färska, de förvaras i kylskåpet. Så varför smakar vissa illa??? Och, om någon vet det, hur vet man vilka ägg som är goda och vilka som inte är det INNAN man stoppar dem i munnen???

hen

• extremt mycket frågor...
    • Småland
SV: Inte god ägggula, gula fläckar på skalet?
« Svar #1 skrivet: 22 maj-12 kl 16:05 »
Vi ge också hushållsresterna men inte kött, kål, lök eller citrusfrukt.... och våra smakar bra ibland smakar dom lite persilja eller dill när dom fått mycket av den varan.....

Vad har du för värpfoder?

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 22 maj-12 kl 16:08 »
De kan inte ha hittat någon smarrig växt utomhus som inte blir lika smarrigt när något ämne som kanske finns i den växten går ut i äggen? Vi har också råkat ut ibland för ägg som smakat f-n!! Som en stark besk äcklig smak (har råkat ut både på vita, gröna och bruna ägg).
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Existens?

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 22 maj-12 kl 16:24 »
Med den hastigheten som det går från att dom ätit tills det är ett ägg så är det ju inte konstigt om nån växt ute skulle påverka smaken. Alla växter tycker vi ju inte är goda:)  varför inte ge full giva riktigt foder och låta dom ha utevistelsen som sysselsättning?  Ger enbart värpfoder och får alltid beröm för att äggen är så goda.

Existens?

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 maj-12 kl 16:55 »
Precis. .allt som köps är inte skräp:)

Sussex

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 07:45 »
Ni verkar vara överrens att det har med maten att göra vad jag förstår och det känns väldigt troligt för mig med. Jag vet inte precis vad värpfodret vi ger heter, det är från lantmännen, pellets som skall blandas med med vanlig säd.
Men det här med bajs och smuts på äggen i redet? Vi byter förstås halm ofta men det händer att nån höna pluttar ur sig en bajs när hon är i redet och det hamnar på äggen. Då tvättar vi med ljummet vatten och en ren disktrasa. Sen torkar vi torrt och stoppar i kylskåpet. Men äggskal är ju "poriga". Kanske vatten och smuts kan tränga igenom och ge smak????
Hur gör ni med ägg som fått bajs el. dyl. på sig???

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 07:56 »
Om det är från lantmännen och är pellets och skall blandas med säd så är det värp som du ger dom. Det är det enda pelleterade värpkoncentratet lantmännen har.
Jag ger också det och jag har 14st Sussex hönor som går fritt ute hela dagarna och vi har aldrig haft ägg som smakat dåligt. Men då har hönsen också fri tillgång till både värpkoncentratet och säden. Det är enklast för de reglerar själv vad dom skall äta.
Självklart har de även fri tillgång till smågrus och snäckskal också.

Existens?

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 23 maj-12 kl 08:18 »
Saker som sitter på ägget ger inte nån direkt smak om det inte sitter länge. Och det är framförallt dålig lukt som brukar smitta av sig.  Du kan testa genom att ta ett kokt ägg , utan skal:) , i munnen och försöka känna om smaken sitter utanpå vitan eller om det är hela ägget. Är det hela ägget så är det ju nåt som kommer inifrån. Dvs nåt de äter.

Jennim

• Västmanland
« Svar #8 skrivet: 23 maj-12 kl 15:31 »
Hur gör ni med ägg som fått bajs el. dyl. på sig???

Ger till hundarna
Bor på liten gård med make, hundar, katter, kaniner, vaktlar och olika rashöns. Liten uppfödning av new zealand red kaniner. http://www.gillberga.n.nu/

rackarns

• Närke
« Svar #9 skrivet: 23 maj-12 kl 15:36 »
ägg med bajs på blir hund/kattmat. Eller så ger jag de till hönsen, dock utan skal för jag vill inte ha de som tar egna initiativ till att äta ägg :)

Hönsamannen

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 23 maj-12 kl 20:26 »
Är ofta bajs och annan gegga på äggen .
Ofta flera höns som turas om i samma rede och trampar omkring där med skitiga fötter ibland.
Har inte märkt någon skillnad på smaken för det.

::)

Heddan76

• Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 23 maj-12 kl 20:32 »
Jag har heller aldrig ratat ett ägg för att det har varit bajs på det. Oftast är det bara att peta bort och sitter det lite hårdare tar jag ljummet vatten precis där fläcken är.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #12 skrivet: 23 maj-12 kl 20:49 »
Precis! Och skulle skalet förbli missfärgat efter tvätt så går det ingen smak genom hinnan.

Här har hönsen fri tillgång till säd och värpfoder och strövar fritt runt halva byn. Äggen från olika raser kan smaka LITE olika men aldrig illa.
« Senast ändrad: 23 maj-12 kl 20:52 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Jennyt

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 23 maj-12 kl 21:11 »
Äggen tar inte smak utav att det sitter bajs utanpå dem. Jag har ofta bajs på äggen, men aldrig smakat ett dåligt ägg från mina hönor. Kan tilläggas att ett ägg med sprickor i skalet ganska fort ruttnar. Även jag gissar på att hönsen har något i sin omgivning de äter som ger bismaken på ägget. Får de mycket fisk? skaldjur? vild vitlök i markerna?

Kan du beskriva närmare hur de dåliga äggen smakar? Luktar de något? Ser de annorlunda ut?
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

MariaP

• Norrbotten
« Svar #14 skrivet: 23 maj-12 kl 22:03 »
Jag har min höna Sunk sara som värper ägg som luktar pyton. Hon har varit sån sen hon började värpa för 1:a gången. Eftersom hon är en pigg o glad dam får hon vara kvar. Vi får lukta oss fram när vi ska anv äggen så man inte råkar ta hennes.
3barns mor med 2hästar, 2kaniner, 1hund, Dv kochiner och Hedemoror.

Dela detta:

* Inloggade just nu

172 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser