Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp. Sluta ruva hur?  (läst 7326 gånger)

Dvärgkochin

• Skåne
Hjälp. Sluta ruva hur?
« skrivet: 22 maj-12 kl 22:23 »
Mina Dvärg Kochin vill bara ruva och det vill inte jag. Jag tömmer redena minst en gång om dagen men oftast två, så fort jag ser en höna som verkar intresserad av att ruva sätter jag upp henne på sittpinnarna eller kör ut henne i hönsgården. Detta fungerar oftast men nu har jag en höna som vägrar ge upp fast hon aldrig haft några ägg mer än fåtal timmar. Det började med att jag nog missade henne en kväll så hon låg på ett par ägg en hel natt sen var det kört nu har jag provat både isolerad bur, mörk låda och bur med otrevligt nät som golv men inget fungerar. Provade att släppa tillbaka henne idag vid lunch och jag trodde nog det skulle gå vägen men så ikväll låg hon där i redet tvärilsk för att jag öppnade luckan och helt klart fortfarande i ”ruvtrans”. Hur får man en höna att sluta ruva?
Jag vill verkligen inte att de skall ruva för sist jag lät en höna ruva slutade det med att fyra hönor började ruva och vi fick inga ägg alls på ett bra tag, tyvärr blev det heller inga kycklingar (kanske för många kockar…)

Vilderness

• Norrbotten
SV: Hjälp. Sluta ruva hur?
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 07:38 »
ja... när du kommer på hur man gör så skriv det här :) Jag har också provat ALLT med mina wyandotter som ligger i tomma reden. De är på sin femte vecka nu och jag får dem banne mig inte att sluta. De lägger sig på golvet och är arga där istället om jag stänger för alla reden.

Kycklingar ville de inte ha heller.
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 08:11 »
Den metod som jag tycker funkar bäst är att sätt ut hönan mitt på gräsmattan i en helt omysig bur. På 1-2 dagar brukar dom komma på bättre tankar. Naturligtvis måste dom få mat och vatten och man måste kunna flytta buren så att dom inte står i gassande sol. Man bör undvika tak då buren genast blir mer mysig  ::) så att göra avvänjningsträning i regnväder är inte heller en hit. Buren bör också vara hyfsat rovdjurssäker då hönan inta har en chans att komma undan "flyganfall" eller hund på rymmen. Jag brukar passa på när jag är hemma på dagarna och kan hålla koll.

Dessa hönor brukar som regel komma igång att värpa igen men många gånger lägger de sig efter att par veckor igen...
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dvärgkochin

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 maj-12 kl 08:55 »
Låter som ett bra tips. Har ställt ut hönan i en bur mitt på gräsmattan, skall kanske låta henne stå ute på natten också då?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #4 skrivet: 23 maj-12 kl 09:21 »
Det där med buren funkar här också. Min araucana fick nyss vara i buren flera dagar i rad, men så länge brukar det sällan behövas. På kvällen släppte jag ut henne och såg till att hon sov på pinnen. Klart de ska ha mat men jag har en känsla av att man inte ska ge obegränsat.

lena70

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 maj-12 kl 12:59 »
Dvärgkochin är kända för att ÄLSKA att ruva, och de vill inget annat..Jag har själv dvärgkochin, och det brukar oftast sluta på samma sätt, tillslut ligger VARENDA höna och vill ruva..Om man INTE vill ha ruvhöns, så ska man nog undvika att ha dvärgkochin..Det går säkert tillfälligt, att få dom på bättre tankar,men de lär falla tillbaka efter ett tag, och då ligger de där igen..Det finns raser, som inte vill ruva alls eller vill ruva lite..Satsa på dom istället??.
Mitt tips för att få hönor, om än tillfälligt, att sluta ruva..Är att få dom att tänka på något annat..tex Miljöombyte!.Flytta på dom, om du har möjlighet. Nytt hem, nya kamrater, ny miljö..Ta bort reden som kan verka mysiga att ruva i..Jag fick en ägg-ätande höna att sluta på det sättet, hon bor nu i en kaninbur istället med sällskap, och har inte rört ett endaste ägg sedan dess..Miljöombyte kan funka (tillfälligt?) mot de flesta problem..Lycka till!!
« Senast ändrad: 23 maj-12 kl 13:17 av Fru solvända »

Vilderness

• Norrbotten
« Svar #6 skrivet: 23 maj-12 kl 18:40 »
Separata celler på gräsmattan ska provas!!  (:)
American Painthorse, American Quarterhorse, Cocker Spaniel, Wyandotte, Bärbuskar, Trädgårdsland och Örtmedicin!

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 07:00 »
Låter som ett bra tips. Har ställt ut hönan i en bur mitt på gräsmattan, skall kanske låta henne stå ute på natten också då?
Nej, låt hönan gå in på natten. På så sätt ser du om hon är "avvand". Sätter hon sig på pinnen kan hon ju slippa finka dan efter  ;)
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Dvärgkochin

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 25 maj-12 kl 09:17 »
Härligt! Inatt sov hon på pinnarna och idag pickar hon med de andra. Tack för hjälpen :-)

Azoo-Lina

• Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #9 skrivet: 25 maj-12 kl 21:27 »
Jag har precis kört metoden på mina stora Kochin. Efter en dag gav en av tre upp. Jag har inte nattat dem ännu efter dag två men har på känn att jag fortfarande har en sur dam i redet  :-\ Då blir det finkan i morgon också...

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser