Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Konservglas som inte går att öppna  (läst 3714 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Konservglas som inte går att öppna
« skrivet: 23 maj-12 kl 20:45 »
Jag skulle öppna en burk med inlagda päron, men när jag drog i flärpen till gummiringen, så gick den av...  ::) Hur i hela friden ska jag få vacuumet att släppa??
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

LimJans

• Dalarna
SV: Konservglas som inte går att öppna
« Svar #1 skrivet: 23 maj-12 kl 20:49 »
Går det att sticka in någon riktigt smalt och tunt? En smal potatissticka kanske....

Broberg

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 maj-12 kl 20:49 »
Pela in matkniv eller skruvmejsel och vicka lite på den. Gör alltid så.

Alex s

• Uppland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-12 kl 08:23 »
om du lägger burken i varmt vatten (med öppningen presis ovanför vattenytan) så kommer trycker i flaskan/burken öka med värmen sakta men säkert och det bör göra tricket tillsammans med en del pillande gissar jag på
Min hembyggda äggkläckare/ruvare: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=89830.0
Mitt automatiska vattensystem: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=147297.0

kurt

« Svar #5 skrivet: 24 maj-12 kl 10:26 »
Värma i vatten eller i ugn (om den tål det utan att gummit smälter!), så utjämnas trycket.

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 24 maj-12 kl 12:26 »
Det löste sig! Till slut fick jag in en matkniv och kunde bända upp locket. Men tricket med att värma burken ska jag lägga på minnet! det kommer säkert bli fler lossnade gummiflärpar, alla ringar jag har är flera decennier gamla... Får börja investera i nya.

LimJans

• Dalarna
« Svar #7 skrivet: 24 maj-12 kl 12:33 »
Det löste sig! Till slut fick jag in en matkniv och kunde bända upp locket. Men tricket med att värma burken ska jag lägga på minnet! det kommer säkert bli fler lossnade gummiflärpar, alla ringar jag har är flera decennier gamla... Får börja investera i nya.

Några fynd här kanske? http://www.hus-modern.se/sylta/gummipackningar-c-165-1.aspx

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 24 maj-12 kl 12:38 »
Har jag redan hittat! Ska bara få tummen ur och kolla hur många ringar och vilka storlekar jag behöver...  ::) Dessutom har jag fått en massa Grolsch-flaskor av Spraka som jag behöver nya ringar till också, ska bara ( ::)) mäta dimensionerna.

Dela detta:

* Inloggade just nu

156 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser