Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tvätta sår  (läst 1461 gånger)

Oskar 123

• Dalsland
tvätta sår
« skrivet: 24 maj-12 kl 21:28 »
kan man bada hönors sår. ???
jag har några pullor med sår och jag skulle vilja tvätta deras sår så dom blir rena. (:)
vad tvättar man med ??? såpa ???
ska dom bo inomhus i ett hus ???
behöver dom värmelampa eller inte ???
Bor på en liten gård i Dalsland med familjen. Har gotlandsfår, gäss, hund, katter och höns av diverse raser.

Cokett

• Horn Pär även kallad Plutten
    • Gotland
    • Gotland
SV: tvätta sår
« Svar #1 skrivet: 24 maj-12 kl 21:43 »
Om du ska badda så gör det med Kokasalt lösning ( kok vatten med lite salt i vilket du gör lätt själv)
 sedan  låt lufttorka. 
Höns har ett utomordentligt gott läk kött så kontrolera bara om det är djupa sår att skorpan inte blir så hård att det bildas en infektion under.

För att kunna svara på dina andra frågor måste man veta mer om det allmänna tillståndet hos hönan ..annars.. normalt tillstånd ingen förändring i hönsgården
                            MvH Cokett
Bor på liten gård med några Gotlandslamm, hästar, hundar, katter,man och höns

torpare2

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 27 maj-12 kl 22:10 »
Koksaltlösning är bra. Men såpvatten är minst lika bra, särskilt om såren är lite infekterade. Det finns det t o m vetenskapliga studier om. Skölj bara bort såpvatten med rikligt med rent vatten.

peppz

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 17 jun-13 kl 11:07 »
Hur såren ska skötas och hur hönan ska bo beror lite på hur de ser ut och varför dom fått såren från början.
är det sår på benen/ fötterna, eller på kroppen.
Och varför har dom såren?

Är det sår som är så illa däran att de behöver åtgärdas så använder du sprit, jod, eller väteperoxid. vilket du använder beror på såret.
berätta tydligare och lägg gärna upp ett par bilder så kan du få tips om hur du bäst ska göra.
Kennel SweetCaileanz

Sirpa

• -
« Svar #4 skrivet: 17 jun-13 kl 23:32 »
Frågan ställdes för över ett år sedan. ;)
Höns och Liljor i min trädgård.

Dela detta:

* Inloggade just nu

191 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser