Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  jag tänker inte fastna i lyxfällan!  (läst 3083 gånger)

caorina

• Gäst
jag tänker inte fastna i lyxfällan!
« skrivet: 17 nov-06 kl 16:13 »
hej!

jag har alltid fått klara mig själv från det jag va 17år och flyttade hemifrån :D
Detta har gjort mig oerhört stark.
jag har fått betala alla räkningar själv,tagit kontakt med folk,lagat mat,hämtat posten,tvättat,städat mm.
När jag för 3år sedan skiljde mig från min dåvarande man,hade jag 2veckor på mig att packa ihop mina saker OCH leta lägenhet.
Första utvägen var ringa mamma och pappa och be om att få flytta hem under tiden jag letade lägenhet, men där fick jag nobben.*det kändes väldigt tufft att bli nekad av sin egen familj *
så jag ringde kommunen och fick deras "hyresvärdslista" på 24st hyresvärdar i vetlanda kommun. Sista hyresvärden på listan,warmfast hade en etta.Jag tog den direkt.
En jobbig tid följde,blivit dumpad,dåligt med pengar, arg på föräldrarna för att dem inte ställde upp, åt dåligt, men på något sätt så klarade jag mig, men det va inte lätt kan jag lova!
men idag är jag både stolt och stark och är tacksam för att jag gått igenom denna svåra tid. Det som för mig är viktigast är:

*betala räkningar direkt när du får dina pengar.(min sambo tycker att jag ska betala på sista dagen innan förfallodagen för att inte ge dem räntepengar för att jag betalar tidigare)men för mig är det en trygghet att betala samma dag som pengarna kommer in på kontot.

*sotera alla papper i pärmar med register, så du har koll på vad du betalar/ har betalt.

*gör "uppgiften" dvs. samanställ  ex. novembers räkningar på ett papper, kan se ut så här:

IN: 7500
mobil 560
com hem 467
facket 205
djurförsäkring 1200
överföring älsklingen för vinerdäck 1000
-----------------------------------------------------
4068kr som jag har KVAR!!!
MYCKET roligare att räkna på detta sätt.

OBS: detta va bara ett exempel på hur det kan se ut,men om ni vill kan jag sammanställa novembers på "riktigt"

kallekalkon

Re:jag tänker inte fastna i lyxfällan!
« Svar #1 skrivet: 17 nov-06 kl 16:33 »
Ja tack.

caorina

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 17 nov-06 kl 17:53 »
Ja tack.

oki, hör av mig när det är dags för räkningsbetalning!
*här är en som är fullständigt ärlig*

kallekalkon

« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 20:08 »
hej-jag ska tala om en sak för dej-jag gör lika dant som du jag är sjukpensionär och får pensionen den 19:de då betalar jag de räkningar som finns även de som har förfallodag den sista i månaden sen köper jag mat till djuren,betalar evt. priv.skulder fyller upp bilen med bensin(tanken)sen köper jag basmat jag behöver+"sovel"ibland får jag promenera sista veckan innan pensionen kommer,nu ska jag promenera mera denna månad(hämtar postenc:a3km)brukar ta bilen förut men jag har känt vad mycket bättre jag mår av att röra mej mer jag brukar "unna"mej lite extra när jag fått pengarna men jag har en bekant i Malmö som gör tvärt om hon unnar sej lite extra i slutet av månaden (om det finns över)och det tänkte jag prakticera(oj va duktig jag har blitt då)

caorina

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 nov-06 kl 20:13 »
hej-jag ska tala om en sak för dej-jag gör lika dant som du jag är sjukpensionär och får pensionen den 19:de då betalar jag de räkningar som finns även de som har förfallodag den sista i månaden sen köper jag mat till djuren,betalar evt. priv.skulder fyller upp bilen med bensin(tanken)sen köper jag basmat jag behöver+"sovel"ibland får jag promenera sista veckan innan pensionen kommer,nu ska jag promenera mera denna månad(hämtar postenc:a3km)brukar ta bilen förut men jag har känt vad mycket bättre jag mår av att röra mej mer jag brukar "unna"mej lite extra när jag fått pengarna men jag har en bekant i Malmö som gör tvärt om hon unnar sej lite extra i slutet av månaden (om det finns över)och det tänkte jag prakticera(oj va duktig jag har blitt då)

bra kalle!

caorina

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 17 nov-06 kl 20:15 »

hmmm,är det sjukpension jag har nu då? för den kommer mellan den 12:e-14varje månad. jag har aktivitetsstöd.

kallekalkon

« Svar #6 skrivet: 17 nov-06 kl 21:43 »
Är man född före15d:e i månaden får man den 18d:e är man född efter blir det utbet den 19d:e.Är den 19de lördag kommer pensionen den 18de är 19de en söndag(som denna månad) får vi pengarna den20de means andra får den 17de eftersom deras utbetalningsdatum är den 18de som var en lördag.Fiffigt va?

caorina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 17 nov-06 kl 22:13 »
Är man född före15d:e i månaden får man den 18d:e är man född efter blir det utbet den 19d:e.Är den 19de lördag kommer pensionen den 18de är 19de en söndag(som denna månad) får vi pengarna den20de means andra får den 17de eftersom deras utbetalningsdatum är den 18de som var en lördag.Fiffigt va?

jag lämnar in "närvarorapport" den 10 varje månad och får utbetalt senast 14 dagar efter det.

caorina

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 17 nov-06 kl 22:14 »
jag är född en 6:e

Dela detta:

* Inloggade just nu

132 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser