Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kalkben  (läst 14161 gånger)

Kanin-Eva

• Dalarna
Kalkben
« skrivet: 25 maj-12 kl 20:00 »
Första året jag hade höns, det börjar väl bli sisådär fem år sedan nu, hade alla mina hönor kalkben. Jag var okunnig och missade det så det gick ganska långt. När jag väl smorde med en blandning av Tenutex och Salisylsyravaselin gick det bort ganska snabbt och hönsen såg ut som folk igen. Sedan har jag klarat mig tills nu då EN höna är drabbad igen.

Jag försöker hålla koll på hönsens ben och har, som sagt, klarat mina höns i flera år. Den här lilla damen hade jag missat att se det på för hon är en dvärgkochin med korta ben med en massa fjädrar på. Man ser inte hennes ben om man inte lyfter uppo henne och tittar efter. Jag har tittat på de andra hönsens ben och trott att, om inte alla så i alla fall, flera skulle drabbas. Nu känner jag mig som en dålig djurägare som låtit det gå så långt. Nu är hönan smord och redan efter två dagar ser benen nästan normala ut igen.

Min undring är om det är vanligt att bara en höna drabbas i en flock på 19 individer? Vad kan det bero på? Är hon i sämre kondition än de andra? Hon verkar pigg och alert och i gott hull så det är inget uppenbart. Just den här hönan har jag även varit tvungen att klippa klorna på. Alla andra sliter ner sina klor för egen maskin. Är Lilla Krull, som hon heter, ett måndagsexemplar eller kan jag göra något för att undvika dylika problem i framtiden. Mer än att lyfta henne och kolla hennes ben, förstås.

Jag kanske överreagerar, kalkben är kanske något man får räkna med att flocken drabbas av då och då. Eller inte...? Hur funkar det i era flockar?
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
SV: Kalkben
« Svar #1 skrivet: 25 maj-12 kl 20:49 »
Här drabbas de väldigt olika och vissa inte alls. Har flera olika raser ihop. En som var drabbad mycket hårt i sin ungdom verkar nu när hon nästan är 8 ha blivit immun. Värst drabbad blir nu en hedemora, även hennes klor blev rätt långa då och jag tror att det är för att de inte sprätter så mycket för att det gör ont i fötterna. Hon blir bättre om jag smörjer alla, inte bara henne. Den enda med fjädrar på benen är en maran, hon hade inget alls under rätt lång tid och kan nu få lite kalkben. Jag upplever inte att de som får mycket kalkben är i dålig kondition, t.ex. hade tuppen som dog i tumorös marek inte kalkben.
Jag tycker det är lättare att doppa benen i olja än att kleta på handkräm, det tränger ju in i alla springor också. Testa att blanda lite jod i oljan, det gör skillnad tycker jag (vispa för det löser sig inte).

Kanin-Eva

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 25 maj-12 kl 21:30 »
Det låter onekligen lättare att bara doppa benen än att smörja. Ska testa det.
Lever min dröm på världens vackraste plats med min man, kaniner, hundar, höns och odlingar.

Anna

• -
« Svar #3 skrivet: 26 maj-12 kl 13:00 »
Sitter i samma sits med hemskt mycket kalkben på några dvkochinhönor som legat och ruvat länge så jag inte haft koll på dem. Långa klor och hemska ben. Smorde igårkväll med vapenfett för det var vad jag hade hemma.
Doppa i olja lät ju smidigt. Vilken olja? Badar ni benen i såpavatten först? Pillrar ni bort nå't eller bara kör en upprepad oljekur?
All info/tips mottages tacksamt! Känns som djurplågeeri och jag funderade igårkväll om jag inte skulle avliva den som hade värst drabbade ben, men skulle vilja ge dem en chans för hon kan gå iaf.
Stackars hönor...
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #4 skrivet: 26 maj-12 kl 13:16 »
En till fråga. Tänkte klippa klorna på de som hade längst. Kan jag samtidigt klippa fjädrarna på fötterna? Tänkte att det skulle bli så mycket lättare att komma åt och behandla det riktigt då.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #5 skrivet: 27 maj-12 kl 09:48 »
En till fråga. Tänkte klippa klorna på de som hade längst. Kan jag samtidigt klippa fjädrarna på fötterna? Tänkte att det skulle bli så mycket lättare att komma åt och behandla det riktigt då.
Är fjädrarna ordentligt utvuxna går det bra att frissera benen för att lättare kunna behandla kalkben. Fjädrar under utväxt blöder om man klipper av dem. Kladdigt blir det  :-X men om man råkar klippa någon fjäder som blöder så är det inget hönan dör av. Kalkben är trots allt mer smärtsamt för hönan.
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #6 skrivet: 27 maj-12 kl 09:53 »
Nej avliva inte! Det går ju att behandla! Jag tar vanlig billig matolja, typ rapsolja eller vad man har, i en glasburk anpassad så de största fötterna och tuppens sporrar ska få plats. Lite jod i, vispa, doppa benen ända upp till "byxorna". Smidigast på kvällen när alla gått och lagt sig. Upprepa alltid efter en vecka till tio dagar. Jag tvättar/skrubbar/pillar inte alls utan bara doppar. Man ser små luftbubblor stiga upp i oljan när den tränger in i sprickor.
Jag trodde att jag skulle behöva klippa min maran på benen, men testade först att doppa med fjädrar och allt. Efter någon dag (förmodligen efter första sandbadet?) är de inte alls oljiga längre. Du kan ju testa utan att klippa.

orustarn

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 27 maj-12 kl 10:40 »
jag körde sprut flaska på mina efter som mina tycker det är trauma att bli fångade.
matolja o jod mix bara att ruska flaskan innan attackering är oljan ljummen går det lättare.

den som var värst verkar blivit botad dom som jag inte var så nogran med har fått lite igen.
att doppa benen i lösning är det bästa om dom axepterar detta.
annars funkar det att spruta på dom utan att fånga dom, när oljan var kall så ville dom fly
och kväls attacer fungerade bäst.

Anna

• -
« Svar #8 skrivet: 27 maj-12 kl 19:09 »
Tack för tipsen! Kan man spara och använda samma olja/jod-lösning igen när man vill upprepa efter några dagar-en vecka? Hur mycket jod tar ni i? Frågar mycket nu, men vill inte göra nå't galet. Har aldrig hållt på med jod förut...

Anna

• -
« Svar #9 skrivet: 27 maj-12 kl 19:26 »
Och så en till; vart köper man jod? Har ingen koll faktiskt.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #10 skrivet: 27 maj-12 kl 19:34 »
Jag kör med bara billigaste matoljan. Petar bort om något är löst, de hade inte tandborstar för höns på ICA när jag frågade  ;D.  Får man tag på en STYV tandborste så är det bra. 
Å så på med mer olja.

Funkar utmärkt på mina höns iaf. Har även kört med "Just for Scaly Legs", lädersmörja med björnfett och tjära, men varför krångla till det? Allt som är fett är verksamt. De små kräken kvävs!  >:D

Ljummen olja i sprayflaska funkade också.

Oljan fungerar lika bra rätt länge, hönsen bryr sej inte men kanske luktar lite mystiskt efter lång tid.  :-X
« Senast ändrad: 27 maj-12 kl 19:41 av ToA »
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Västgötamor

• trollen vaktar hönsen
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 27 maj-12 kl 19:35 »
jag använder lädercreme från Lincoln som jag hittade på en marknad i Alvesta, den innehåller bivax, ullfett (lanolin) och terpentin. Efter två behandlingar med den (jag masserar in det ordentligt) är mina höns nästan symptomfria! Att det sedan mjukar upp valkarna är ren bonus...
Västgötamor

Anna

• -
« Svar #12 skrivet: 27 maj-12 kl 19:50 »
Ska genast testa med oljan. De har så riklig ben/fotbefjädring, så jag tror nog jag klipper bort en del fjädrar på fötterna, för annars går det nog väldigt mycket olja... Kan ju skaffa jod och ta i det inför nästa dopp. Men frågan är alltså vart det inhandlas?

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #13 skrivet: 28 maj-12 kl 08:21 »
Tack för tipsen! Kan man spara och använda samma olja/jod-lösning igen när man vill upprepa efter några dagar-en vecka? Hur mycket jod tar ni i? Frågar mycket nu, men vill inte göra nå't galet. Har aldrig hållt på med jod förut...
Jag sparar och använder igen, bara fyller på med olja för det måste ju vara så mycket att man kan doppa hela benen. En medelstor ganska smal marmeladburk med olja och så kanske nån matsked eller så jod. Förut höll jag på med bara olja och fick inte bukt med problemet, sen fick jag tipset om jod, sen dess har det funkat mycket bättre. Jod kan du köpa på apoteket, jag har en liten platt blå plastflaska men den kan ju ha ändrat utseende sedan jag köpte den. Det räcker länge.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #14 skrivet: 28 maj-12 kl 08:32 »
Jaha, den 157:e tråden om kalkben/benkvalster/fotskabb ::) ...

Innan berörda höns får prova diverse underliga huskurer av typen "blanda ricinolja, kaffesump och nässelblad och koka ihop på låg värme, pensla på hönsens ben med en fönsterpensel av nylonborst när det är fullmåne" - gör som trådstartaren skriver - köp Tenutex på apoteket! Det dödar kvalstren på 2 behandlingar med några veckors mellanrum. Jag har höns som jag behandlade för 3-4 år sedan som fortfarande är benkvalsterfria!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #15 skrivet: 28 maj-12 kl 08:36 »
Det är väl upp till var och en om man vill använda gift. Jag vill inte det. Olja kväver kvalsterna helt giftfritt.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #16 skrivet: 28 maj-12 kl 08:50 »
Följande "gifter" innehåller Tenutex (klippt från FASS):
innehåller: Verksamma ämnen: Disulfiram 2 g, bensylbensoat 22,5 g.

Övrigt: Kakaofett, stearinsyra, trolamin, cetostearylalkohol, eucalyptusolja, vatten.

Disulfiram är samma verksamma substans som finns i mediciner för alkoholister och ska göra det obehagligt att dricka sprit. Gift? Kanske för den som vill fortsätta hinka hembränt utan att spy tarmarna ur sig - ja, och benkvalster då.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svarthönan

• Skåne
    • Sorbiska ägg
« Svar #17 skrivet: 28 maj-12 kl 10:07 »
Aha okej, det lät ju inte så farligt då.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #18 skrivet: 28 maj-12 kl 10:17 »
vi använder salt i vår  matolja,  när vi tar bort kalkben... vet itne om det är det som gör att det går ganska så fort att få *bitarna att lossna*.. eller om det bara är för att döda kvalstrena ännu fortare... men effektivt är det...
vi har problem på våra gamla fåglar..
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

Anna

• -
« Svar #19 skrivet: 30 maj-12 kl 20:26 »
Kollade på apoteket efter jod, men kunde inte riktigt förstå vad jag skulle köpa. De hade en liten blå flaska som jag nu inte minns vad den hette, som innehöll 1% jod. Sen fanns det en större lite brunare flaska som innehöll mer jod. Nå'n som känner igen nå'n av dessa?
Köpte en tub Tenutex som jag ska försöka smörja in med, men det känns som att olja/jod-varianten är lättare när det är höns med benbefjädring. Det är svårt att veta om man smörjt in överallt när de inte har släta ben. Då är det lättare att bara doppa deras fötter i en burk olja/jod. Kommer alltså att köra båda varianterna utifrån om de har benbefjädring eller inte.
VIlken form av jod har nå'n av er köpt?

Dela detta:

* Inloggade just nu

215 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser