Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan det vara så?  (läst 1381 gånger)

rosita51

• Skåne
Kan det vara så?
« skrivet: 29 maj-12 kl 09:01 »
Finns det någon risk att det inte blir något av ett enda ägg som hönan ruvar på?
Vi har en väldigt aktiv tupp, så äggen borde vara befruktade, men när det nu närmar sig kläckning, så börjar jag fundera.  :-[

De senaste 3 dagarna har det luktat ruttet ägg i hönshuset och jag antar att det är något ägg under hönan som ruttnat. I dag har lukten nästan försvunnit och det kanske då har torkat in. Jag kan inte röra hönan (hon bits och morrar), så jag har inte kunnat undersöka äggen och vet inte ens hur många hon ligger på. För några dagar sedan puttade hon ut ett ägg ur redet och det var tomt, så när som på lite tunn gula. Hon har legat 19 dagar.

Det vore ju tråkigt om det inte blir någon kyckling! Någon som har varit med om att inget ägg blivit något av?
MVH Rosita zon 1

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ruvhöna
« Svar #1 skrivet: 29 maj-12 kl 09:19 »
Lyft bort hönan! o kolla hur äggen ser ut, ruttna ägg är bakteriebomber som smittar de ev.  från början fräscha äggen. Nu är det kanske för sent i det har fallet, men ruttna ägglukt är otrevligt i sig att ha i hönshuset..
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

rosita51

• Skåne
SV: Kan det vara så?
« Svar #2 skrivet: 29 maj-12 kl 09:37 »
Ojdå!  :o Det tänkte jag inte på!  :-[  ::)

Men om ett ägg surnat syns ju inte utanpå. Så vad ska jag göra då?
MVH Rosita zon 1

Henrik Penrik Filivilivenrik

• F.d. Armand
    • Blekinge
    • Hönsbloggen
« Svar #3 skrivet: 29 maj-12 kl 09:56 »
Skalet måste väl vara spräckt för att lukt ska kunna spridas?
Skötare av en liten hushållsflock av mestadels blandrashöns, samt svenska myskankor.

rosita51

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 29 maj-12 kl 10:51 »
#3 Ja, så är det kanske... Jag ska försöka närma mig henne och hoppas det går bra. Men, det är kanske redan försent, som Rosa säger...
MVH Rosita zon 1

karsan

• Södermanland
« Svar #5 skrivet: 29 maj-12 kl 12:03 »
Nej, jag tror inte att skalet måste vara spräckt för att det ska lukta, skalet är inte lufttätt utan har små porer (annars skulle inte kycklingfostret kunna få syre).  Men nog borde man kunna ta upp äggen ett och ett och lukta på dem och upptäcka vilket som är ruttet.  Nog bra att vara två, en som håller hönan, eller om man är ensam, stänga ute hönan på något annat sätt under tiden.

rosita51

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 08 jun-12 kl 10:34 »
Visst var det så!

Alla äggen var ruttna och innehöll en grön sörja!
Stackars höna, 4 veckor till ingen nytta!

« Senast ändrad: 08 jun-12 kl 13:47 av rosita51 »
MVH Rosita zon 1

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser