Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag göra med tuppens ben?  (läst 8110 gånger)

Svensanna

• Dalarna
Vad ska jag göra med tuppens ben?
« skrivet: 30 maj-12 kl 10:40 »
Hej! Har haft denna tupp (islandstupp) i 1,5 vecka. Har behandlat honom mot kalkben. Jag tycker dock att han är så svullen där fjädrarna ska sitta. (Och varför sitter inte de på plats?) Han verkar inte ha ont. Springer mot mig när jag kommer med godis och hoppar ner från höjder obehindrat. Jag är helt ny på höns och detta är min första tupp. Är det någon som har någon idé om vad jag kan göra för honom.

Xoot

• Gäst
SV: Vad ska jag göra med tuppens ben?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-12 kl 10:55 »
Jag ser inga kalkben om jag ska vara ärlig.

Röda ben kan tuppar få under vår och sommar. Det är massa hormoner osv som orsakar det.
Ibland finns där hönor som pickar på benbefjädringen och slutar inte om så det blöder, min tupp råka ut för det.

Tog hans kalkben med skillingaryd hovsalva, nackade hönan och hade en himla massa tålamod.
Nu ser det bra ut. Ta gärna fler närgående bilder. Lycka till.

Svensanna

• Dalarna
« Svar #2 skrivet: 30 maj-12 kl 11:02 »
Vet inte om det syns bättre på denna bild?

Xoot

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 maj-12 kl 11:24 »
En del skulle nog säga kalkben, men jag får nog stå fast vid vad jag skrev tidigare därför där syns inget. :)
Men hela benet är svullet det syns tydligt. Ser smärtsamt ut. Går han som vanligt annars?

Här finns många duktiga inom området som säkert har ett och annat tips.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #4 skrivet: 30 maj-12 kl 11:24 »
Är det ett ben som är värre än det andra.
Håller med ser inte alls bra ut.
Grimla är bra på sånt här.
Hedemorahöns

Xoot

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 maj-12 kl 11:28 »
Skymtar en stor sporre, är han gammal?
hönsben och tuppben växer alltid pyttelite mellan åren oavsett ålder.

Men det ser fortfarande inte bra ut. Utesluter kalkben. Men hur behandlade du det?
Låt dig inte oroas över det röda på benen allt för mycket, en del får det under vår och sommar.

Det är svullnaden som jag funderar på..

Svensanna

• Dalarna
« Svar #6 skrivet: 30 maj-12 kl 11:42 »
Han är 3 år enligt säljaren. Jag har behandlat med tenutex och skillingarydsalva. Han var dock lika svullen innan. Han rör sig obehindrat, springer och hoppar och protesterar ej när jag behandlar honom. Har forsått att de kan ha röda ben med det är svullnaden jag oroar mig för. Han är lika på båda benen.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #7 skrivet: 30 maj-12 kl 11:42 »
Förmig ser det ut som infektion.

Undrar också vad du använde mot kalkben... och om den röda svullnaden fanns innan dess ?
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Svensanna

• Dalarna
« Svar #8 skrivet: 30 maj-12 kl 12:12 »
Har också funderat på infektion. Men på båda benen och utan att är påverkad i övrigt känns konstigt.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 30 maj-12 kl 12:19 »
Har han en infektion kan inte tenutex vara bra , men inte säker.
Försök att hitta GRIMLA hon är en fena på sånt här.
Hedemorahöns

Galopp

• Uppland
    • Gladafriskadjur
« Svar #10 skrivet: 30 maj-12 kl 12:32 »
Som jag ser det verkar tuppen egentligen ha fjädrar på benen men de har av någon orsaks skadats eller ryckt av. Detta verkar i sin tur ha orsakat irritation och man bör nog tvätta benen med koksaltlösning alt. ordentligt utspädd jodopax tills vidare. Det verkar inte vara någon allvarlig infektion eftersom benet som jag ser det verkar normalt på den icke fjäderförsedda ytan. Däremot är området där fjädrarna växer ut irriterad så det kan vara en god ide att rengöra dem dagligen och smörja in dem med en mild salva. Det kan ju ha orsakats av att hönor har pickat på befjädringen som Xoot säger.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 30 maj-12 kl 12:35 »
Inte heller jag tror att denna tupp har kalben. Jag hade smörjt med Aloe Vera och absolut inte Tenutex
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Xoot

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 30 maj-12 kl 12:41 »
Rent spontant tänker jag att du skulle kunna isolera tuppen två-tre dagar på liten yta där han inte går så mycket.
Har du tur så kanske det börjar avta, kan ju vara värt att prova.

Eftersom han är så svullen som han nu är så kan det säkert vara känsligt vilka preparat man använder.
Men ge inte upp därför vi har våra experter här på sidan som kan det mesta.

Svensanna

• Dalarna
« Svar #13 skrivet: 30 maj-12 kl 13:04 »
Tack för alla svar. Jag ska inte använda tenutex nå mer, utan bara tvätta och smörja. Hoppas han blir bättre.. han är himla mysig.

Svensanna

• Dalarna
« Svar #14 skrivet: 30 maj-12 kl 13:41 »
Om han inte är en islandstupp är han förmodligen en korsning. Ägget är dock från island. Känns lite pinsamt men man lär sig  :-\

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #15 skrivet: 30 maj-12 kl 14:22 »
Jag tycker det ser ut som att "fjäder-rötterna" (jfr hårsäckar) är inflammerade.  :o

Fast jag är ju ingen fena.  :-[
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #16 skrivet: 30 maj-12 kl 22:11 »
Jag kan inget om hur Islandhöns benbefjädring ska se ut men på kraftigt benbefjädrade djur som exempelvis Stor Kochin så är det helt normalt med lite tjockare köttigare ben.Det är precis som dom har lite extra skinn på benen för att få plats med alla fjädrarna  ::)  Jag skulle tippa på att mina friska och hormonstinna Stor Kochintuppars ben skulle se ännu mer svullna ut än din tupps ben om man klippte bort fjädrarna.

Så frågan är om din tupp egentligen är frisk men bara skulle varit kraftigt benbefjädrad om han inte blivit v med alla fjädrarna på benen  ???
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 31 maj-12 kl 11:45 »
Islandshöns är väl inte benbefjädrade normalt sett?
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Svensanna

• Dalarna
« Svar #18 skrivet: 31 maj-12 kl 12:41 »
Jag har förstått det nu. Blir bara mer och mer förvirrad.  :-\ Nåja! Han är inte tänkt till avel och han är väldigt trevlig så det får va hur det vill. Men man blir ju nyfiken på hur det är med den saken. Men prio nu är att veta om det är nåt som inte står rätt till. Men om det är som Azoo-Lina tror så får man väl avvakta och se om det blir någon skillnad.

Lycka

• Ångermanland
« Svar #19 skrivet: 04 jun-12 kl 10:07 »
Hur går det men tuppens ben?
Var på hönsdag i lördags.
Där fanns Islandshöns till salu, har aldrig sett rasen live.
De hade ingen benbefjädring.
Fiiina var de.
Hedemorahöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

241 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser