Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  död uppburrad kyckling?  (läst 1697 gånger)

hallonblå

• Gäst
död uppburrad kyckling?
« skrivet: 30 maj-12 kl 11:55 »
hej hopp alla alternativare!
Jag skulle behöva hjälp eller ideer,
Har nu 8 kycklingar var nio men i går när jag kom ut låg an av de största (fetaste) kycklingarna död i en hörna den var "uppburrad" och rent ut sagt stendöd. Ingen av de andra hönsen ser sjuka ut inte i heller de andra kycklingarna, kycklingarna e fem v gammla o går i stallet med dom andra hönsen. Vad i hela pipsvängen kan det vara, o ja det känns som värsta gissnings leken (ingen pälsförändring)

snälla hjälp!

hallonblå

• Gäst
SV: död uppburrad kyckling?
« Svar #1 skrivet: 30 maj-12 kl 11:57 »
glömde skriva att jag såg i samma veva att kycklingarna har lös avföring, men får rätt foder, hm jo o lite matresten har nog slunkit ner

Jennyt

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 maj-12 kl 12:42 »
Det kan vara koccidios och då får du handla snabbt. Bäst vore om du får tag på Esbetre, men det finns tyvärr inte i handeln längre :-\

Ge dem genast yoghurt/fil och gärna aktivt kol om du har hemma. Byt vatten minst två gånger om dagen och håll ordentligt rent i deras ströbädd. Städa gärna en gång om dagen.

Lycka till med dina små :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

hallonblå

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 08:55 »
tack ska se om jag hittar aktivt kol i dag sen blir det stor städning till max!
tusen tack

Nina K

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 31 maj-12 kl 09:34 »
Bra att ge fil till kycklingar under uppväxt då det minskar att de får coccidios och gör att de har balans i magen. Värme och fukt ger coccidios förutsättningar att gro och spridas. Skjukdommen sprids genom avföring så rent vatten och foder är viktigt om man har sjukdommen.

Ingelavw

• hundar,katter,fåglar,en gris
    • Uppland
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 09:42 »
http://www.sva.se/sv/Mer-om-SVA1/Salmonellaportal/Salmonella-hos-djur/Salmonella-fjaderfa/

Läste just på FB om ett utbrott,,,hoppas verkligen att du inte fått det!
*tröst kramar så länge*
Trots mina handikapp,försöker jag ta vara på livet. Djuren gör det enklare.

hallonblå

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 31 maj-12 kl 23:19 »
tack för alla svar, tror vi har hittat problemet.
Barnen hade gett dom ankmat och vid närmare efterkoll vid städning såg jag att det fanns små plastbitar i maten ( stakars kyckling). I ankmats tunnan var där en liten mus som tuggat gott, vetrinären trodde även att det var det som hade hänt då de andra djuren mår bra, men fil de ska dom få nu alla kycklingar regelbundet på denna gården. Uch vad man får lära sig som nybörjare.

Ska man ge fil var dag o hur länge när de e små?
tacksam för alla svar jag fått
tusen tack

Dela detta:

* Inloggade just nu

246 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser