Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar behöver man, egentligen?  (läst 21889 gånger)

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
Hur mycket pengar behöver man, egentligen?
« skrivet: 31 maj-12 kl 20:09 »
Hej!

Jag försöker förstå hur man kan leva annorlunda. Jag har frågat vilka odlingszoner som kan vara bra att bo i när man tänker självhushållning, vad man kan tänka sig att börja med att odla och diverse annat. Nu tänkte jag försöka börja ta reda på hur mycket pengar man behöver.

Givet är att man har någonstans att bo så kostnaden för det behöver vi inte ta med - kostnaden för själva huset alltså. Värme, sophämtning, slamtömning etc. måste med, liksom mat, ev. försäkringar, bilkostnader, ruttettakkostnader, odlingarna-ruttnade-bort-så-jag-måste-köpa-potatis-kostnader och alla andra kostnader som är verkligt svåra att komma undan. Hur lite kan man klara sig på och ändå vara uthållig?

Medellönen i Sverige ligger (förra året tror jag) på drygt 24 kkr vilket ger kring 16-17 kkr efter skatt. Kan två personer i ett färdigbetalt hus med tillräckligt med skog för egen ved och tillräckligt med åker för det mesta av egen mat klara sig på att en av dem jobbar halvtid (8 kkr/månad för två pers)?

Vänligen
Jens

Edit: Korrigerat felaktig länk.
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 20:28 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Huggorm

• Gäst
SV: Hur mycket pengar behöver man, egentligen?
« Svar #1 skrivet: 31 maj-12 kl 20:39 »
Värme, sophämtning, slamtömning etc. måste med, liksom mat, ev. försäkringar, bilkostnader, ruttettakkostnader, odlingarna-ruttnade-bort-så-jag-måste-köpa-potatis-kostnader och alla andra kostnader som är verkligt svåra att komma undan.
Värme? Gratis om man har egen ved. Sophämtning? Behövs inte, jag källsorterar allt och kör till återvinningsstationen. Slamtömning? Dasstunnan tömmer jag själv. Bilkostnader? Man klarar sig med cykel om man anpassar sitt liv. Försäkringar? Enda jag har är trafikförsäkringen på bilen, och utan bil slipper man den också. Ruttettakkostnad? Brorsan är takläggare, han la taket åt mig för 5k när jag byggde stugan för tre år sedan, det håller i trettio år. Enda som kostar är mat, vilket jag arbetar på att minska genom att lära mig odla mer samt att jag planerar att fiska mer i framtiden. El och internet samt vägföreningen och fastighetsskatt hör till de få saker jag inte lyckas komma undan på något bra sätt. Kostnader för boendet är en stor post för många, men genom att välja ett riktigt billigt ställe och betala av stenhårt är snart den posten också nere på noll. Jag har 65k kvar, månadskostnaderna är ett par hundralappar och ibland när jag har pengar amorterar jag lite.

Vill man leva billigt måste man börja prioritera. Hur många arbetstimmar är varje särskild lyx värd? Jag kan klara mig på ett par tusenlappar i månaden, och då är jag ändå inte någon hard core-snåljåp. Mitt långsiktiga mål är att jobba dec-mars och leva gott på pengarna hela året. Då har man råd med lite projekt också.

tinna.m

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 maj-12 kl 20:41 »
Det kan ni leva fett på. Snus & brännvin får du dock odla själv, inte köpa i affären. Tliiochmed om ni köper all mat går det bra.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #3 skrivet: 31 maj-12 kl 20:48 »
jag och min man klarar oss på ca 10 000 mån men då har vi inte kommit igång med odlingarn riktigt än för vi har bara bott här i 1 år.
fast även om i dom där 10 000 så är ca 1000/månad räknat som sparande så har massa oförutsedda utgifter ätit upp vårt sparande (allt går sönder just nu  >:(  ) så nu behöver vi lite mer för att kunna tackla nästa utgift.

en hel del är räknat till bensin/disel då vi bor långt bort från både buss och affär men då har vi inget lån så det balanserar väl upp sig.

men tänk på att man inte kommer byta schoppingmönster "över en natt" och det tar ex antal år innan man får igång odlingar, djurhållning, ev reparationer m.m. så de första åren kan det ju kosta mer.

Broberg

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 31 maj-12 kl 20:49 »
Sen är det det där med ungar. Då funkar det inte så bra att vara alltför "hardcore"..

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #5 skrivet: 31 maj-12 kl 20:52 »
kanske ska tillägga att vi unnar oss saker också så vi lever inte på svältgränsen precis ;)
men många av våra intressen är ganska billiga, vi reser tex inte mycket, vår första resa tillsammans var förra veckan och den kostade bara 7000 (bröllopspresentpengar som var öronmärkta till en resa)

Annamax

• Övriga världen
« Svar #6 skrivet: 31 maj-12 kl 20:52 »
Försäkringar? Enda jag har är trafikförsäkringen på bilen, och utan bil slipper man den också.

Har du ingen hemförsäkring?

Huggorm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 31 maj-12 kl 20:56 »
Har du ingen hemförsäkring?
Nej. Jag har dragit el och vatten själv, så den skulle inte gälla i alla fall  ;)

Malines här igen

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 maj-12 kl 21:10 »
Boendet är som sagt det dyra. Mitt boende kostar 5500 kr per månad och då är allt inräknat. Jag har gott om plats, så om jag stod ut med folk skulle jag kunna sänka kostnaden genom att hyra ut rum. Mitt boende är sandard Svensson, beroende av el för att allt ska fungera. Dock inte för värmens skull, det köper jag ved till.

Hade jag inte haft barn hade jag bott betydligt enklare. Antagligen vagn eller litet torp utan el. För el är oxå onödigt dyrt, och ett jobbigt sätt att vara beroende av samhället.

pyromanen

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 31 maj-12 kl 21:16 »
Det året jag var tjänstledig klarade vi oss för mannens halvtidslön på ca 8500 kr + 2600 i studiebidrag jag fick + barnbidrag. 2 vuxna och 3 barn.  Vi körde mycket mil bil, åkte på semester och åt kallröktlax och chokladpraliner om vi var sugna på det. Vi levde alltså gott det året. Däremot skulle det inte finnas utrymme i den ekonomin att byta bil, tvättmaskin eller göra husrenoveringar.  Två halvtidslöner då finns det även utrymme för det senare.
Klart det går att leva mycket billigare också, beror ju helt på hur man kan tänka sig leva.  Min föredettas kompis klarade sig för runt 800/md i flera år.  Cykla/gå/lifta, mjölka sin get o odla sin potatis och vara nöjd med det den som är så lagd.

Humle

• Västerbotten
« Svar #10 skrivet: 31 maj-12 kl 22:52 »
Bil för +200k
Hus för 2-3 miljoner
Några tiotal/hundratal hektar skog för säg 5-10 miljoner
Traktor för några 100 tusen

Ja man behöver nog inte mer än en sådär 10 miljoner om man snålar lite.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Huggorm

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 31 maj-12 kl 23:00 »
Det finns två olika taktiker inom jordbruk och skogsbruk, den storskaliga och den småskaliga. Man kan satsa på stora arealer och behöver då dyra maskiner för att hinna med att utnyttja hela marken, samtidigt behöver man tillräckligt mycket mark för att kunna utnyttja maskinparken fullt ut. Eller så nöjer man sig med betydligt mindre mark, och nyttjar den med enklare metoder, manuellt eller med enkla maskiner. Avkastningen blir naturligtvis en bråkdel så stor, men det blir även avbetalningarna och räntorna. Sedan kan teoretiker räkna sig trötta på vilken taktik som är den bästa ur olika aspekter.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #12 skrivet: 31 maj-12 kl 23:26 »
Jag hoppas att det inte behövs flera miljoner. Gårdar för under miljonen är det inte gott om men de finns, t.ex:
Med några ha skog blir man i det närmaste självförsörjande på brännved, med > 10 ha får man nog loss till lite snickerier + att kunna sälja några kubik varje år också.

Bil är bara nästan nödvändigt. Man kan klara sig på en billigare bil (20 kkr istf 200 kkr).

Min traktor kostade 16 kkr, nu håller jag iof på att fundera över att byta upp mig men sänker jag mina krav och sliter hårdare så går det att klara sig med den.

Så jag tror nog att det går att komma klart under 1 Mkr om man letar och väntar och ändå få en hyfsad gård. Om man klarar sig på bara ett par ha mark så kanske det inte krävs någon traktor och med ett mindre enklare hus inbillar jag mig att man kan komma undan med 500 kkr istället.

Valet av ställe beror ju förstås på vilka pengar man har att lägga upp men det påverkas ju också av vad man behöver sedan - hur mycket det kostar att leva. Även om möjligheterna att lägga in en kontantinsats varierar mycket så är väl kraven för att överleva utan ekonomisk ångest någorlunda likartade, därför är jag intresserad av den biten och skulle gärna läsa mer om det. Hur man klarar sig bra på ett smart sätt och vad det då kostar.

Vänligen
Jens

Edit: Punktlista, priser
« Senast ändrad: 31 maj-12 kl 23:29 av torpjens »
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Rosten

• Närke
« Svar #13 skrivet: 01 jun-12 kl 00:02 »
Man kan klara sig på väldigt lite pengar i omgångar.
Men ibland måste man ha gott om dom. Så har man liten inkomst så behöver man en stor buffert med pengar.
För banken kan vara grinig att låna ut pengar om man bara tjänar några tusenlappar i månaden.
Så det är där som jag ser det stora problemet. Själv så skulle jag klara mig på väldigt lite pengar om jag bodde i en lägenhet.
Men med ett renoveringsobjekt till bondgård. Då krävs det massor av pengar för att komma igång.

Här åker kommunen runt och kollar avloppen.
Skulle tro att ca 90% av alla hus på landet inte har godkänt avlopp med infiltration.

Så då får man helt plötsligt en rätt stor utgift om man inte kan gräva själv och har egen traktor med tippkärra.
Dom runt omkring här som har lejt bort jobbet har hamnat på ca 100 000:-

Går sedan vedpannan sönder mitt i vintern när det är -30 grader då har man också ett problem.
Speciellt om man måste leja bort även detta jobb.
Vi fick pris på 160 000:- för pannan, 3 tankar på 500 liter/styck och installation.

christelle

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 01 jun-12 kl 00:03 »
Hej!
Jag försöker förstå hur man kan leva annorlunda. Jag har frågat vilka odlingszoner som kan vara bra att bo i när man tänker självhushållning, vad man kan tänka sig att börja med att odla och diverse annat. Nu tänkte jag försöka börja ta reda på hur mycket pengar man behöver.
Givet är att man har någonstans att bo så kostnaden för det behöver vi inte ta med - kostnaden för själva huset alltså. Värme, sophämtning, slamtömning etc. måste med, liksom mat, ev. försäkringar, bilkostnader, ruttettakkostnader, odlingarna-ruttnade-bort-så-jag-måste-köpa-potatis-kostnader och alla andra kostnader som är verkligt svåra att komma undan. Hur lite kan man klara sig på och ändå vara uthållig?
Medellönen i Sverige ligger (förra året tror jag) på drygt 24 kkr vilket ger kring 16-17 kkr efter skatt. Kan två personer i ett färdigbetalt hus med tillräckligt med skog för egen ved och tillräckligt med åker för det mesta av egen mat klara sig på att en av dem jobbar halvtid (8 kkr/månad för två pers)?
Vänligen
Jens

Hur lite man kan klara sig på beror ju på hur mycket man gör av med ;)
Och det handlar väl då oxå om var och hur man vill spendera sina pengar - har man behov av att åka iväg på semester, ha fin bil och inte orkar eller vill odla mat och göra annat nödtorft från grunden så klarar sig inte två personer på 8kkr.
Det är inte så gängse att tillverka sina egna kläder, odla sin egen mat och hugga sin egen ved osv men kan ge en stor tillfredsställelse som mycket väl kan väga upp pengabristen och dessutom ge dig den ökade uthålligheten som du efterfrågar eftersom det alltid kommer att komma diverse bakslag, sniglarna, grisarna eller frosten tar skörden, taket rasar in, åskan slår ner etc.
Har du 8 kkr så måste du nog spara någon del för oförutsedda utgifter, samt försäkringar, el, eller vad du har i fasta utgifter. Gör en budget med alla inkomster och utgifter, har du skog så kanske du kan sälja lite virke? Tror att ni kan klara er på 8 kkr om ni försöker självhushålla  :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Rosten

• Närke
« Svar #15 skrivet: 01 jun-12 kl 00:16 »
Jag hoppas att det inte behövs flera miljoner. Gårdar för under miljonen är det inte gott om men de finns, t.ex:
Med några ha skog blir man i det närmaste självförsörjande på brännved, med > 10 ha får man nog loss till lite snickerier + att kunna sälja några kubik varje år också.

Bil är bara nästan nödvändigt. Man kan klara sig på en billigare bil (20 kkr istf 200 kkr).

Min traktor kostade 16 kkr, nu håller jag iof på att fundera över att byta upp mig men sänker jag mina krav och sliter hårdare så går det att klara sig med den.

Så jag tror nog att det går att komma klart under 1 Mkr om man letar och väntar och ändå få en hyfsad gård. Om man klarar sig på bara ett par ha mark så kanske det inte krävs någon traktor och med ett mindre enklare hus inbillar jag mig att man kan komma undan med 500 kkr istället.

Valet av ställe beror ju förstås på vilka pengar man har att lägga upp men det påverkas ju också av vad man behöver sedan - hur mycket det kostar att leva. Även om möjligheterna att lägga in en kontantinsats varierar mycket så är väl kraven för att överleva utan ekonomisk ångest någorlunda likartade, därför är jag intresserad av den biten och skulle gärna läsa mer om det. Hur man klarar sig bra på ett smart sätt och vad det då kostar.

Vänligen
Jens

Edit: Punktlista, priser

Har du en stor mark så behöver du en stor traktor, har du en liten mark så klarar du dig med en liten billig traktor, Har du ingen mark så behöver du ingen traktor vilket förmodligen blir billigast och mest lönsamt.
Om man räknar på våran lilla gård så skulle jag tjäna bättre att att bo nära staden. För då behövde vi inga bilar utan kunde klara oss med en transportmoped.
Istället för att köra runt med traktor och betala diesel och underhåll på den så kunde jag använda den tiden till att laga cyklar, gräsklippare, snöslungor mm och tjäna betydligt mera pengar på det.
Eftersom det inte kräver så mycket verktyg, svetar mm.

När jag bodde i ett villaområde förut så klarade vi oss lätt på en lön. Tjejen pluggade i 5 år utan studielån och ändå hade vi råd med bil och en del resturangbesök.
Idag så skulle vi aldrig kunna klara oss på en lön. Utan båda jobbar heltid. Eftersom vi jobbar så mycket så har man inte så mycket fritid. Då blir vi tvungna att har två bilar för att komma snabbt hem till jobbet på gården.
Vilket ökar kostnaderna istället för att sänka dom. Men vi har bättre kvallite på maten idag än när vi bodde i villa. Eftersom vi gör en del av vår egen mat idag.

Broberg

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 jun-12 kl 00:51 »
Man behöver ingen häst, traktor, eller oxe för att odla och fixa ved till husbehov.
Bara man har tillräckligt låg boendekostnad i övrigt, så man har tid att lägga på självhushålleriet, istället för på lönearbete.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #17 skrivet: 01 jun-12 kl 01:30 »
Hur billigt kan man leva? Jättebilligt. Det är en fråga om hur man prioriterar.

Ju större gård/hus/ekonomibyggnader/mark/skog desto större utgifter, arbete, maskiner och skit som kan krångla. Nöjer man sig med ett litet torp och någon hektar mark behöver man inte bli slav under skulder resten av livet. Är det inte bättre att satsa på ett mindre ställe och känna att man hinner med det man ska?

Mitt första steg, när jag flyttar ut till Björndalen, är att komma ner till att klara mig på 3000 kr i månaden. Då är allt inräknat: boende, ved, räkningar, transport/bil, handla det jag inte kan odla eller tillverka själv och sparande. Detta helt utan att behöva snåla och vända på slantarna. Har inga lån. Det andra steget, i framtiden, är att komma ner en bra bit under 1000 kr i månaden.

På tal om traktorer, hästar och oxar. Jag anväder skottkärran till att flytta stockar, ved, sten och jord. Men då har jag inga stora ytor.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #18 skrivet: 01 jun-12 kl 07:04 »
om man har många vänner i närheten så kan man tjäna en hel del pengar också.
Både min svärfar och min mosters man är jätteduktig med bilar medan jag och min man inte kan nått.
så går nått sönder så ringer vi dom istället för att gå till en bilmekaniker tex, sen har vi lovat att vi tex kan vara djurvakt åt mostern och hennes man om det behövs tex.
grannen skottade vår gård nästan hela förra vintern mot att vi betalade diseln för att vår traktor gick sönder och nu så passar vi hans får etc etc.

med goda vänner och släktingar i närheten så kan man fixa det mesta  :)

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 01 jun-12 kl 07:09 »
Det ar en svar fraga att svara pa for det beror ju helt och hallet pa hur du vill leva. Jag kanner folk i Sverige och utomlands som lever pa exakt 0kr om aret. Och jag kanner de som tycker att dom sjalvhushaller nar dom kommer under kostnader pa 10 tkr i manaden som par eller familj.

Sa innan vi vet hur du vill leva och vilken materielstandard du vill ha pa prylarna i ditt liv, hur mycket mark du vill ha att kalla din egen och hur mycket du ar beredd att jobba for andra ar det svart att svara.

Om du vill leva typiskt Svenssonliv fast utan att arbeta ar det klart ocksa mojligt om du har sag 10 mljoner pa banken att ta av. Om du nojer dig med ett lanat torp och eget arbete pa lanad jord (ett torparliv) och ar uppfinningsrik och handig kan du klara dig utan en krona i besparingar och inkomst.

Sedan berattar du heller inget om dina fardigheter! Ar du en baddare pa att laga dina egna tander? Klipper ni ert eget har? Blir ni aldrig sjuka? Kan ni jaga? Kan du svetsa? Skriver du bocker pa fritiden? Har ni nagra nyttiga kvalifikationer? Motorsagskort etc.?

Och som rapchic skriver ovan, ett bra kontaktnat kan spara miljontals kronor om aret!

Det ar mycket som spelar in...  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

238 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser