Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur mycket pengar behöver man, egentligen?  (läst 21886 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Hur mycket pengar behöver man, egentligen?
« Svar #20 skrivet: 01 jun-12 kl 07:23 »
Kan två personer i ett färdigbetalt hus med tillräckligt med skog för egen ved och tillräckligt med åker för det mesta av egen mat klara sig på att en av dem jobbar halvtid (8 kkr/månad för två pers)?.

Alltså... vi måste verkligen leva i  skilda världar, för jag förstår inte ens frågan.  Om man räknar med att huset är färdigbetalt och alltså inga kostnader för boende. Vad skulle det då vara för problem att leva på 8000 netto i månaden??
Förutsatt att man inte skaffar en massa stora djur, som aldrig går ihop sig.

Vad har du för lön idag, Jens, ungefärligen...?  Som sagt..det känns som att utgångspunkterna för resonemanget är vitt skilda...

Elmi

• Bint ä intä så bint ä uossint
    • Dalarna
« Svar #21 skrivet: 01 jun-12 kl 08:13 »

Medellönen i Sverige ligger (förra året tror jag) på drygt 24 kkr vilket ger kring 16-17 kkr efter skatt. Kan två personer i ett färdigbetalt hus med tillräckligt med skog för egen ved och tillräckligt med åker för det mesta av egen mat klara sig på att en av dem jobbar halvtid (8 kkr/månad för två pers)?

Det beror på hur ni är som personer. Är ni bra på att fixa och laga själva eller behöver ni köpa in hjälp? Tycker ni om att arbeta tillsammans, och arbetar bra ihop så att träden får en rimlig chans att omvandlas från träd till färdigstaplad ved i god tid för att hinna torka? Tycker ni det är kul att odla eller kommer ni göra det för att ni måste med följd att ni ligger hopplöst efter med rensning, vattning osv för att ni prioriterar annat, vilket dessutom ger ett jobbigt dåligt samvete? Eller är ni kreativa ihop, tycker om gårdens alla sysslor, njuter och känner tillfredställelse av att gräva upp rötter, bända uppstenar och skyffla gödsel för att se livet forma sig omkring er? Ser ni olika sorters inkomstpotential med gårdens produkter, har kul ihop och är bra på att stötta varandra när det känns tungt?

Sådana faktorer ligger bakom frågan om det går ihop eller inte.

Det går ihop hur bra som helst under vissa omständigheter, inte alls under andra. Det beror på hur ni lever, vad ni kan och vilket nätverk som finns omkring er.

Tänk dig två motsvarande gårdar i storlek och markförutsättningar, med olika odlingszon, den ena jättebillig långt bort och den andre dyrare men nära ert nätverk. Det kan vara lättare att klara sig på mindre under dyrare omständigheter, om där finns tillgång till utbyten av div slag. Bor man ensligt eller i en trakt där man är nyinflyttad kräver det vissa saker av en. Man får räkna med att det tar ett tag innan det nya nätverket finns, och att man själv behöver bjuda till rejält och vara beredd på en hel del anpassning även till sådant man inte tror på eller inte alls har lust med. Om man vill in i nätverket, vilket håller nere kostnaderna:-)

Har ni en kass relation där ni vill helt olika saker, inte hjälps åt, en vill hänga på stan och shoppa och en vill gräva rötter, då är potentialen för katastrof stor.

Min egen högst personliga erfarenhet är att man behöver vara överens om att använda droger eller inte, och om livet handlar om att chilla och drömma om vad man skulle kunna göra eller om man vill testa och förverkliga sina drömmar och idéer. Grovt förenklat- när man drömmer om självhushållarliv- ser man framför sig att man sitter lutad mot ett äppelträd och spelar lite soft på gitarren medan man blickar ut över ens shyssta mark, eller ser man framför sig att man gräver, hugger ved och plockar ägg. För att sedan sätta sig under äppelträdet:-)

Där någon stans går att börja se om det finns möjlighet att klara sig eller inte:-)
Det man vill är ibland något annat än det som är.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #22 skrivet: 01 jun-12 kl 08:21 »
Kom på en till sak (kanske har nån tagit upp det redan)
Är ni båda friska? jag är inte frisk utan är sjukskriven (eller igentligenheter det aktivitetsersättning) på heltid
men även om jag går hemma hela tiden så betyder inte det att jag kan arbeta på gården hela tiden.
Jag orkar helt enkelt inte lika mycket som andra och min man får, trots att han springvickar dra en stor del av lasset, däremot då vi bodde i lägenhet klarade jaga v att dra en stor del av "hemmalasset" så det kan vara lätt, innan man kommer till en gård att tro att det ska funka att dra en stor del.
och om nån i familjen inte orkar allt så kan det ju leda till att man tex måste köpa viss mat som stannar kvar i landet då det fryser för att orken tryter, eller tex så är diskmaskinen nått jag inte tänker ge upp då en så enkel sak ger så mycket extra ork m.m.

KungTulle

• Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
« Svar #23 skrivet: 01 jun-12 kl 08:51 »
Ar du en baddare pa att laga dina egna tander? Klipper ni ert eget har? Blir ni aldrig sjuka? Kan ni jaga? Kan du svetsa? Skriver du bocker pa fritiden? Har ni nagra nyttiga kvalifikationer? Motorsagskort etc.?

Just tandvård kan ju om det vill sig illa bli skitdyrt. Hårklippning kan de flesta lära sig hjälpligt och många killar klipper ju ändå modell snagg och då kan man ha en liten klippmaskin att göra jobbet med. Vi har en hundklippningsmaskin och den har vi nog haft i minst tio är nu ( bättre kvalitet är de där billiga som man köper till människor). Vi betalade 500:- för vår maskin och jag klipper sambon en gång i månaden. En herrklippning brukar väl kosta 200-300.- hos frisören så vi tjänar minst 2400:-/år på det. Min morsa brukar klippa mig och hon är duktig så det blir hyfsat snyggs och det tjänar vi mer på än på sambons klippmaskin då damklippningar är dyrare.  Så med lite  klurighet kan man spara mycket pengar.

Man kan tex kolla över om man har några konton som har årsavgifter och som man nästan aldrig använder.  Jag upptäckte häromsistens att jag numera nästan aldrig använder mitt plusgiro och det kostar nästan 500:- om året så det kommer jag säga upp...
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Klommergömsbäcken

• Västerbotten
« Svar #24 skrivet: 01 jun-12 kl 20:24 »
Appropå klippning, om man nu vill gå till frisören så passa på att gå när de har praktikanter. Klippte mig förra veckan för 150 kr (damklippning) och hade en fantasiskt trevlig praktikant : )
Tag vara på ditt liv, akta det väl,
för nu är din stund på jorden.
- Vilhelm Moberg

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #25 skrivet: 01 jun-12 kl 20:54 »
Vi har små lån, lite utgifter och odlar mycket. Vi är två vuxna och två småbarn och klarar oss på ca 10.000 kr i månaden. Vi äter ofta lammfile till middag, har tv, internet och bil delar vi med mina föräldrar. Vi reser sällan eller aldrig bort vilket spar en hel del. Bor i odlingson 6 vilket är toppen tycker vi. Lättodlat och inga sniglar :)
« Senast ändrad: 01 jun-12 kl 20:58 av Jonas från Backfors »
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

Jonas från Backfors

• Västerbotten
    • Backfors Gård
« Svar #26 skrivet: 02 jun-12 kl 08:20 »
Utvecklar mitt ovanstående inlägg lite. Vi är alltså två vuxna och två barn som bor på ett litet Per-Albin torp från 1939. Huset köptes billigt för vad vissa tjänar på en månad. På gården fanns inget annat så vi lånade upp ett par hundra tusen extra och byggde stall, fårhus, hönshus svinstia, vedbod mm billigt själva med timmer, billiga brädor från närmaste byasåg osv. Så mycket som möjligt har vi återanvänt och fått tag på via blocket eller liknande. Så när vi idag står "klar" med gården så har vi allt detta med ett lån på några hundra tusen. Djur har vi införskaffat eftersom och de ger oss mat, skinn och ul som vi kan göra garn av. Skinn och garn säljer vi i en liten gårdsbutik vi har på gården så vi gör inte kläder själva idag.

Vi tycker inte att vi avstår från något speciellt, förutom att vi inte åker utomlands, inte heller bort från gården speciellt ofta. Men det är inget vi vill göra så vi räknar inte in det på "avståkontot". Vi dricker ingen alkohol, röker eller snusar inte och dricker ingen läsk från affär. Vi har kanal 1, 2 och 4 på TV vilket spar nån hundring, men vi funderar på att kasta ut TV apparaten då vi aldrig ser på den, iaf sommartid då det är alldens för mycket annat roligt att göra.

Vi sköter odlingar och djur så mycket som möjligt med handkraft. Vi har en Volvo BM 650 jordbrukstraktor som vi sköter lyft av tyngre saker med, utgödsling osv. Billig i drift men ganska dyrt inköp.

Sen jobbar vi båda på gården vilket jag tror är en stor fördel om man lever som vi gör. Vi får in de pengar vi behöver på ridverksamhet(liten ridskola tre kvällar/vecka, lite turridning på somaren och ridläger nån vecka / år). Om man har möjlighet att ha en småskalig verksamhet på gården är det en klar fördel. Typ ridning, hundkennel, köttfår, 10 mjölkkor, gårdsbutik, grönsaksodling eller liknande. Då hinner man med gården bättre och man behöver inte komma hem från ett arbete vid sidan om trött och utsliten. Alternativet är kanske att en person jobbar 50% på sidan, men då blir det mycket slit för den som är ensam på gården, ofta är det tre gånger så bra att vara två istället för en när man jobbar på gården har vi märkt.

Mat äter vi bra av, mycket fina egenodlade grönsaker, kött från de egna djuren, ägg från höns o ankor och mjölk från korna. Vi baka ofta och mycket både matbröd men även gosaker. Vi köper pasta, ris, mjöl på affären, men det blir inte många tusenlappar på ett år.

Ett tips är att man jobbar några år och sparar ihop pengar. Men lev lika snålt som man ska planea att leva i framtiden. Då ska man lätt kunna spara 10.000 kr/månad om man har ett hyffsat betalt heltidsjobb. Om man då är två s så har man på 2 år sparat ihop en bit över 200.000 kr och om man då lånar upp lika mycket och flyttar till Västerbottens inland så har man en riktigt fin gård med 10 hektar mark till. Sen kan n starta nån liten verksamhet på gården, bygga och renovera lite och leva gott resten av livet ;)
Bor med fru och barn på nästan helt självförsörjande gård i Västerbotten. Nordsvensk brukshäst, Fjällnära kor, Klövsjöfår, Linderödsvin, Bjurholmshöns och Gotlandskaniner.
www.backforsgard.se

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #27 skrivet: 02 jun-12 kl 18:30 »

Hej!

Det låter som att det går att leva två på en halvtidslön. Det jag fortfarande tycker känns oklart är vad man får prioritera bort jämfört med att leva på två heltidslöner och köpa sig till det mesta man behöver. Eller kanske vad man ska börja med, var sparar man lättast och roligast.

Många kommuner har krav på sop- och slamtömning i permanentbostäder, har man el, bredband och bil drar det med sig massa fasta kostnader. En försäkring på huset och en sjuk- och olycksfallsförsäkring är nog klokt och i kombination med några småsaker jag antagligen glömt kan man väl anta att anta att ovanstående går på 3.000 kr/mån. lite överslagsmässigt. Kvar blir i så fall 5.000 till kläder, viss mat, hygienartiklar, sparande och annat, alltså 2.500 kr/person och månad.

Kan man skippa vissa av grejerna jag nämnt blir det förstås billigare, men orkar man leva så i längden? Utan bil blir det förstås lättare att leva billigt men jag inbillar mig att det finns en koppling mellan tillgång till kollektivtrafik och pris på fastigheter.

Det är klart att utan samsyn och att man hjälps åt blir det tufft eller omöjligt att få det att funka, likaså att vänner och bekanta man kan byta tjänster med är till stor hjälp.

Jag har inte levt på lite pengar sen före studietiden och har faktiskt svårt att se vad man kan och inte kan göra om man är två som ska leva på 8.000 kr/mån. Det är därför jag frågar. Men det finns en till tanke bakom min fråga och det är att försöka få en känsla för hur livet kan te sig om man kliver av konsumtionssamhället. Det tycker jag är det intressantaste frågan och jag tackar alla er som svarat.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

rapchic

• Lappland
    • Mörtangård
« Svar #28 skrivet: 02 jun-12 kl 18:57 »
såg en stor post som är missad, bränsle! för även om du tänkt leva utan bil (skulle inte gå här där jag bor men på vissa ställen kanske det räcker med en "gubbmoppe") så måste du kanske ha traktor (eller motsvarande småmaskiner), motorsåg för att ta hand om veden, skoter/traktor/fyrhjuling för att ta hem stockarna från skogen (tungt göra så både du och din +1 måste vara med på det) om nu du inte tänkt ha häst men för att köra med häst i skogen behövs en jättestor dos kunskap, många hästförare dog ju förr i skogen.
vi har det som en separat post altså på ca 3000 månad (bor långt från stan), men det är inte alltid vi använder upp allt men det sparas på bränslekontot och vi sätter kanske in mindre en månad istället.

en annan ganska stor post är djuren, foder kan behöva köpas (kanske börjar höet mögla ett år m.m.), burar/hagar måste byggas/renoveras, vetrinärskostnad (kan man slippa om man är beredd på att nödslakta), försäkring (om du har djur av värde), ska du avla är det div föreningar man ska vara emd i för att få sälja dom renrasiga etc
iallafall första året/åren förlorar mna nog mer än vad man vinner på det.

sen är det många saker du nog kan dra ner på utan att du tänker på det, tex många kommuner kan man ha sophämtning varannan gång eller dela med en granne och få det billigare. man kan ibland sänka den fasta kostnaden för el (vi halverade vår då vi kunde sänka ampervaddetnuheter då vi inte använder många elmaskiner samtidigt) m.m.

men om det var länge sen som ni levde på lite pengar så skulle jag arbeta mer första tiden om det skulle vara möjligt
så man inte av gammal vana råkar handla upp allt första dagarna på månaden och sen inte kan köpa mat.
det tar ju lång tid att göra så att en gård funkar någorlunda felfritt, och första åren blir det nog en hel del nyinförskaffningar, om nu inte det finns en massa på gården redan.

låter kanske lite babligt men vi håller just på att lära oss allt som har med en gård att göra och då är vi ändå van med lite pengar :-[
och vi har ändå bott här ett år redan.

pyromanen

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 02 jun-12 kl 19:13 »
Tror inställningen till pengar/hur man förhåller sig till pengar är avgörande för hur det funkar. Både när det gäller hur mycket pengar som går åt och hur fattig eller rik man känner sig med nån viss inkomst.

Såhär går mina funderingar: En traditionell "självhushållningsjordbrukarekonomi" var årsbaserad eller flerårsbaserad. Att det vid nåt visst tillfälle finns 100 000 kr på kontot innebär inte att man tänker ut vad man vill göra med dom (wow! vi har råd att åka hela familjen till Bali i vinter eller köpa dendär bilen) och sen bränner av pengarna. 100 000 på kontot innebär bara att det finns en buffert för framtida mindre gynsamma perioder eller nödvändiga investeringar (kanske ny panna?) när behöver förr eller senare dyker upp. 100 000 på kontot innebär också en känsla av ekonomiskt lugn och att man inte känner sig fattig.

En traditionell arbetar/löntagar-ekonomi handlar om att man får x kr varje månad. Sen fixar man sig utgifter lån, räntor, prylar, konsumptionsvanor som är anpassade efter denna månadsinkomst. Helst vill man ha så fin bil och så fint hus och så fin tv och så fina kläder o.s.v. som man bara kan för sina x kr/månad.

Tror att om man vill leva billigt och må bra med det och har levt i "månadspeng-tänket" så behöver man först o främst ändra sitt sätt att tänka.  Börja med att fundera ut och prata ihop sig med varandra om "vad är viktigt för mig/oss?  vad behöver vi för att må bra? för att känna att vi har ett bra liv?". En del saker kanske man inte vet om man behöver förrän man testat vara utan.

Om ni inte börjar med att tänka: hur mycket pengar behöver vi i månaden utan istället: vad behöver vi... och vad kostar det?

Naturliv

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 02 jun-12 kl 19:31 »
Om ni inte börjar med att tänka: hur mycket pengar behöver vi i månaden utan istället: vad behöver vi... och vad kostar det?

Klok tanke! Tänk vad mycket pengar som slösas bort på sånt vi egentligen inte vill ha. Bra med en smula eftertanke ... och bara betala för sådant vi verkligen vill ha och som vi inte kan fixa själva.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Naturliv

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 02 jun-12 kl 19:44 »
Vad det kostar att leva verkar vara väldigt olika för olika familjer och personer. Av mina 12 000 kronor i månaden går hälften till kostnader förknippat med jobbet. Bilkostnader och bostad nära jobbet framförallt. Om jag inte behövde lönen skulle jag klara mig på mindre än hälften av min lön, då bostadskostnaden, elen och alla andra kostnader är mycket mindre i torpet. Men dessvärre är det för långt till jobbet, så dubbla bostäder är en nödvändighet ett antal år framöver ...
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

Skytten

• Skåne
« Svar #32 skrivet: 02 jun-12 kl 20:08 »
Visst måste det vara olika, det finns de som knappt går runt på 40000/mån.  Och de som klarar sig bra på 5000.
Måste man t.ex. hyra en bostad i tätort, kostar bara det mer än jag har att röra mig med.

Jag har det ganska hyfsat, behöver ca 5000 mån och hustrun har ca 8000, vi gör av med mindre.

Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torpjens

• Södermanland
« Svar #33 skrivet: 02 jun-12 kl 22:09 »

Jag tror jag förstår vad du menar men det är ju egentligen samma sak (tycker jag). Delar av det man behöver kostar pengar och de pengarna behöver man och då måste man veta hur mycket pengar man behöver.

Med risk att bli lite OT skulle jag då kunna ställa frågan: Vad behöver man, och vad kostar det? Det jag själv kommer på är (i någon slags prioriteringsordning men utan priser):
  • Vatten
  • Mat
  • Kläder
  • Värme
  • Hygien
  • Boende
  • Samvaro
  • Information och utbildning.
  • Sjukvård
Har man dessa överlever man, problemet är ju bara att se till att man har kontinuerlig tillgång till dem. Det känns som att vi då gått hela varvet och är tillbaka i hur man kan säkerställa att man har det och vad det kostar att köpa de delar man inte kan fixa själv och att försöka fatta vilka delar det är.

Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Malines här igen

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 02 jun-12 kl 22:15 »
Utöver basbehoven finns det inga generella sanningar för vad en människa behöver. Jag behöver mitt barn och mina djur för att må bra, både barn och djur kostar ibland pengar för att de i sin tur ska må bra. En singelkarl i en lägenhet kanske behöver gå på krogen för att må bra. En tredje kanske inte klarar sig utan sina exotiska krukväxter.

Torpjens, du får nog försöka förstå att det inte går att räkna ut hur mycket "man" behöver, utan att vara den "man" själv. Avgifter varierar. Kunskapsnivå varierar. Behov varierar.

Sälj din gård, skaffa en du trivs med bättre, räkna på alla kostnader där och då, så kommer du fram till vad DU behöver.

torpjens

• Södermanland
« Svar #35 skrivet: 03 jun-12 kl 00:02 »

Torpjens, du får nog försöka förstå att det inte går att räkna ut hur mycket "man" behöver, utan att vara den "man" själv. Avgifter varierar. Kunskapsnivå varierar. Behov varierar.

Sälj din gård, skaffa en du trivs med bättre, räkna på alla kostnader där och då, så kommer du fram till vad DU behöver.

Om vi generaliserar lite kanske vi kan hitta en mer allmängiltig uppfattning om hur man kan leva (delvis) självhushållande, vilka delar som är svåra att klara själv och vad de kostar.

Vänligen
Jens

4-ever

• Skåne
« Svar #36 skrivet: 03 jun-12 kl 00:23 »
Jag sitter och funderar lite i samma banor. Hur mycket pengar behöver man egentligen? I detta fallet är man ganska många personer.
Vi är 2 vuxna, en 20-årig son som går i skola, en 17 årig dotter som går i skola, en 12-åring och en 10-åring som bor här varannna helg.
Djur, fordon och hus.
Vi har lånat en hel del pengar för att renovera och bygga upp detta stället, så bara i lån går det en 5-6000 i månaden.
Sen har vi el, som tenderar att bli mycket mer än jag vill. Det är ju svårt att bli självförsörjande på. Vi har 2 boningshus där de äldre barnen bor i det ena. Finns bara elvärme i det huset.
Stall och verkstad kräver också ström. För att inte tala om all tvätt och alla som ska duscha!
Internet, mobiltele, tv-kanaler kostar massor av pengar!! Och detta är inget som barnen vill göra avkall på.
Försäkringar!!! DETTA är en stor och tung post varje månad. Hus, bilar, djur, traktorer, livförsäkringar och gud vet allt som ska försäkras!
Fack eller a-kassa är också ganska stora poster.
Sen finns det ju studielån som ska betalas.
Vatten, avlopp, sophämtning är ju sådant man inte kommer ifrån (finns ju massa lagar och regler om detta) Vatten kommer man ju ifrån om man kan och vill.
Så egentligen är nog frågan: hur mycket VILL man att det ska kosta och hur mycket är man (även barn) beredda på att ta bort?
Sen som även har påpekats innan: bränsle och djur kostar också en del.
Och det vi vill ha som inte går att göra själv - dator vet jag inte hur man tillverkar  :P
Vet inte om detta var ett svar egentligen eller bara mest en massa svammel :-[
Nytorp2089 hittar ni oss på fb. Göingegetter, Linderödsgrisar, fjällnära kossor, myskankor, skånegäss, höns, gotlandskaniner. Försöker bevara det "gamla" för att överleva ;)

tinna.m

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 03 jun-12 kl 00:26 »

Om vi generaliserar lite kanske vi kan hitta en mer allmängiltig uppfattning om hur man kan leva (delvis) självhushållande, vilka delar som är svåra att klara själv och vad de kostar.

Vänligen
Jens
Nix. Tror inte det.
 Blodgruppsbaserad diet tror du inte på. (din egen utsaga) Ponera att du läste på och bildade dig en uppfattning, drog slutsatser och levde därefter (oavsett vad du kommer fram till har du baserat ditt val på viss kunskap & insikt). Då påverkar ditt val av diet din hälsa, vilket får konsekvenser för ditt behov av sjukvård, din förmåga att arbeta och försörja dig och de dina( lönepengar eller hemodlat, arbete krävs oavsett).
Exemplet ovan är valt för att tydliggöra helheten vi alla är delar av. Ditt optimala/självförsörjande/självförverkligande liv har kanske vissa delar gemensamt med mina livsval, men är ingalunda universell "Bästa Valet".
One man's ceiling is another man's floor
Lycka till oavsett och kom ihåg att du lär dig även av misstagen.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #38 skrivet: 03 jun-12 kl 00:43 »
Jag har ägt hus o vill inte göra det igen.
Bättre att hyra och då har man en fast summa i månaden o nån annan som pröjsar för skit som pajar.
Denna gård jag hyr i dag kostar 8800kr o då har vi en herrgård med stallar hönshus o ca 8-9 hkt mark.

När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

torpjens

• Södermanland
« Svar #39 skrivet: 03 jun-12 kl 01:13 »
Nix. Tror inte det.

För ren överlevnad borde det gå att hitta en gemensam nivå som täcker de flestas behov. Sen kan man ju välja att ha mer än så.

Lycka till oavsett och kom ihåg att du lär dig även av misstagen.

Då bör jag vara rätt klok nu.  ;D

Vänligen
Jens

Dela detta:

* Inloggade just nu

240 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser