Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Var hittar jag bra briketter ( gärna av björk)  (läst 3143 gånger)

Snowy

• -
Var hittar jag bra briketter ( gärna av björk)
« skrivet: 03 jun-12 kl 16:01 »
Tänkte testa och köra med briketter i år, men förstått att kvaliten är a och o. Har själv testat både briketter tidigare tillsamans med ved, från coop, ica, granngården och Jula. De bästa hittills är Jula. Men har hört nu att det även finns björkbriketter. Någon som vet var jag hittar bra briketter av god kvalite?

dilog

• Gäst
SV: Var hittar jag bra briketter ( gärna av björk)
« Svar #1 skrivet: 03 jun-12 kl 23:37 »

KjellX

• Västergötland
SV: Var hittar jag bra briketter ( gärna av björk)
« Svar #2 skrivet: 14 jun-12 kl 07:50 »
Jag har eldat med briketter i 15 år snart, köper av ett lokalt hyvleri numera, mest gran o tall, men ibland även lärk. Kvaliten är kanonbra, hårt pressade gör att spånet blir minimalt. Köpte tidigare av en större firma, där var priset högre o kvaliten avsevärt sämre.
Fördelar;
Jag behöver inte sota panna o skorsten, det räcker att sotaren gör det en gång om året. Så rent brinner det faktiskt!
Billigt, jag köper utan kvitto för 1Kr, 10öre Kilot, och här nere på västkusten räcker det med 4-4,5 ton om året.
Nackdelen är att man måste hämta mest briketter då det är sämst väder, här på västkusten regnar det ofta höst o vinter, regn på briketter är riktigt jäkla obra. Jag brukar passa på o hämta när det är bra väder.

Mitt tips är att du försöker hitta ett lokalt hyvleri, och övertala dom att investera i en brikettpress, om de inte redan har en.

Dela detta:

* Inloggade just nu

270 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser